paar vraagjes over schijfremmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
franniebk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 26 november 2008, 11:49

Hallo allemaal,

Ik ben nog enigzinds leek op het gebied van onderhoud plegen aan mn mountainbike. Na veel geneuzel op het forum over schoonmaak tips en onderhoud had ik een paar vragen over het onderhoud van schijfremmen. Kon niet alles via de zoekfunctie vinden. Ik heb Shimano M485 mocht dat belangrijk zijn om te weten.

Mijn vragen:

1. Hoe kan je zien en waaraan kan je zien dat de remblokjes vervangen moeten worden (liefst voordat het te laat is en mn schijven een enkeltje prullebak krijgen :wink: )
2. Zijn er verschillende type remblokjes voor in schijfremmen en waar moet dan evt op gelet worden?
3. Hoe vervang je de remblokjes?
4 Kan ik de schijven ontvetten met dasty keukenontvetter (dat wondermiddel van de Wibra en wat niet duur is, voor alles wat ontvet zou moeten worden :-D, kom je veel tegen op het forum )

Heb een aardige LBS hoor, maar wil hem voor dingen die in verhouding gemakkelijk zelf te doen zijn (voor een beginner die bereid is wat te leren) niet teveel sponsoren :wink:
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

1. Als de remvlakken weg zijn.
2. je hebt inderdaad verschillende soorte blokken. Metal en Resin bijvoorbeeld.
3. ligt aan het merk/type schijfrem
4. lijkt me niet verstandig. beter gebruik je remmenrijniger. dasty laat altijd zo'n laagje achter
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je had natuurlijk al bij Shimano op de site gekeken in de Techdocs voor antwoorden...

<voorbeeldje>
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie