Kraken nieuw frame + voorwork vraagje

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
MoonlandMenace
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 juni 2008, 02:37

Sinds enkel dagen ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe mtb (Merida Matts tfs850). Nu valt mij op dat het frame (vermoed toch dat het dit is) nogal kraakt, vooral tijdens hevig trappen en oneffenheden. Is dit normaal?

Ook is mij opgevallen dat de vork (RS Tora 302 coil, 100mm) ongeveer halverwege de veerweg een tikkend geluid maakt. Ook kan ik de vork met hand een halve cm op en neer bewegen als het voorwiel niet op grond staat. Mag dit met een nieuwe vork, of is dit volstrekt normaal?
Superior TeamRacingCarbon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 906
Lid geworden op: do 15 mei 2008, 19:36

MoonlandMenace schreef:Sinds enkel dagen ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe mtb (Merida Matts tfs850). Nu valt mij op dat het frame (vermoed toch dat het dit is) nogal kraakt, vooral tijdens hevig trappen en oneffenheden. Is dit normaal?
Wat voor frame en zadelpen heb je? Carbon of alu?

En wanneer hoor je het kraken? Als je op de pedalen staat of als je op je zadel zit?

Het kan namelijk ook je zadelpen in je frame zijn die kraakt. Dit kun je in veel gevallen verhelpen door de zadelpen met (carbon)montagepasta in te smeren voordat je hem monteerd.
Wie het dichtst bij het vuur staat, brandt zich het eerst ....

Je kan beter krap zitten, dan rood staan ....

Superior
MoonlandMenace
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 juni 2008, 02:37

Kader en zadelpen zijn alu. Het kraakt bijna continu, ook als ik op de trappers sta, dus denkt niet dat het iets met de zadelpen te maken heeft.

Toch bedankt voor de tip.
Superior TeamRacingCarbon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 906
Lid geworden op: do 15 mei 2008, 19:36

MoonlandMenace schreef:Kader en zadelpen zijn alu. Het kraakt bijna continu, ook als ik op de trappers sta, dus denkt niet dat het iets met de zadelpen te maken heeft.

Toch bedankt voor de tip.
Dan zal het inderdaad waarschijnlijk niet de zadelpen zijn...

En je pedalen, zijn die nieuw? Je zou eens andere pedalen kunnen proberen.

Eigenlijk kan het van alles zijn, je trapas, je naven, je balhoofd, je stuur in je stuurpen...Of misschien heeft het wel met je vork te maken, omdat je zelf schrijft dat die ook wat vreemde dingen vertoont.... :~

Het beste is het om alles sysytematisch na te gaan, te controleren op vuil en/of speling en des noods alles demonteren en met vet en/of montagepasta weer monteren.....

Het is misschien wel een klus maar dan moet je er toch een keer achter komen wat er kraakt... :wink:

Zou persoonlijk met m'n pedalen en de trapas beginnen... :-D

Suc6 ermee... :wink:
Wie het dichtst bij het vuur staat, brandt zich het eerst ....

Je kan beter krap zitten, dan rood staan ....

Superior
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 726
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

MoonlandMenace schreef:Ook is mij opgevallen dat de vork (RS Tora 302 coil, 100mm) ongeveer halverwege de veerweg een tikkend geluid maakt. Ook kan ik de vork met hand een halve cm op en neer bewegen als het voorwiel niet op grond staat. Mag dit met een nieuwe vork, of is dit volstrekt normaal?
Ik heb zelf ook een rockshox tora. Dit tikje tijdens het inveren is normaal. dit heeft te maken met het "pompen" van de vork. Hier is al het een en ander over geschreven, maar dit is dus normaal. Dit heeft mijn Tora ook. Hoe je dit tweede bedoelt begrijp ik niet helemaal. hoe kan je de vork op en neer bewegen. beschrijf eens wat beter wat je voor beweging maakt, hoe je fiets staat, en welke kant de vork dan op beweegt. misschien kan ik hulp bieden.
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

ATBJasper schreef:Ik heb zelf ook een rockshox tora. Dit tikje tijdens het inveren is normaal. dit heeft te maken met het "pompen" van de vork. Hier is al het een en ander over geschreven, maar dit is dus normaal. Dit heeft mijn Tora ook.
Dat is een link naar een topic over luchtvorken. Als je echt een 'tik' hoort is dit meestal de veer van de vork die als hij inveert een beetje buigt en tegen de onderpoten tikt. Luchtvorken hebben daar geen last van maar voor een coil is dat normaal ;)

Het tweede gedeelte van je vraag begrijp ik ook niet helemaal maar het klinkt een beetje als speling op je balhoofd. Kun je de vork naar voor en en achter bewegen als je voorrem inknijpt?

Trouwens als het een om een nieuwe fiets gaat zou ik gewoon even terug naar de verkoper. Kraken komt 9 van de 10 keer van gemonteerde onderdelen en dat hoort bij een nieuwe fiets met een flinke lik vet gebeurt te zijn dus...
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

MoonlandMenace schreef:Sinds enkel dagen ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe mtb
Ga terug naar je LBS en laat hem het probleem oplossen.
Je gaat toch niet zelf moeilijk lopen doen met een nieuwe fiets?
MoonlandMenace
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 juni 2008, 02:37

Als de fiets bv ondersteboven staat, kan ik door aan de buitenste vorkpoten trekken deze een halve cm op een neer bewegen tov de binnenpoten.

Over dat kraken, hij doet het ook al ik bv over een oneffenheid rij, niet op mn zadel zit en de pedalen stilhoud, vandaar dat ik aan het frame dacht.
Ga zowieso terug langs bij de lbs, eens kijken wat hij zegt.
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 726
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

wat betreft je vork, denk ik ook dat het speling is, zoals je het nu beschrijft. en dan wel speling in de vork. terug gaan naar de LBS, zonder twijfel.
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Als die nieuw is verwacht ik dat je dealer het moet zoeken in het bracket, of die zit los wat een ramp kan zijn voor het schroefdraad in je frame!

Of je heb gewoon een slechte bracket lagers die al stuk is wat ik niet verwacht.

Of je cranks zitten niet goed vast.

Of je kettingbladen zitten los.
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
MoonlandMenace
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 juni 2008, 02:37

De fiets staat terug bij de lbs, hij heeft er eens op gereden, en mijn klachten bevestigd. Dus het zal wel in orde komen.
marvin 1608
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 juni 2008, 17:55

IS het niet je kabel van je achterderaileur die op je bovenbuis zit die kraakt?
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Is de kraak inmiddels gevonden
Ben erg benieuwd
Zit met precies het zelfde probleem
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

10jaar later, mag het wel hopen...
(is dit een nieuw record?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Je weet maar nooit.... :lol: toen blijkbaar weinig interesse in afloop/oorzaak van het probleem :( :-? dus was het nu wel handig geweest....en vooral voor wie zuinig met het forum om wil gaan.... 8)
Laatst gewijzigd door Mario070 op do 16 augustus 2018, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie