Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: do 3 april 2008, 15:03 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 5 juli 2004, 19:06
Berichten: 1270
Mijn mountainbike: Die met die kleine wieltjes
Ik heb deze schakelaars zeker 10 jaar gebruikt en ze bevestigden de "cultstatus"want er is nooit iets aan kapot gegaan.
Ze waren ook nog nooit uit elkaar geweest!
Omdat ik weer eens zin had om een maffe fiets samen te stellen uit oude onderdelen kwamen ze weer eens onder het stof vandaan.
Nu was ik toch wel benieuwd hoe die thumpie's er nou van binnen uit zien.

Afbeelding

Boutje aan de onderkant eruit

Afbeelding

Schroefje aan de binnenkant er uit , dan kan het kapje er af.

Afbeelding

moertje er af (deze gaat met klikjes, je kan de schakelfunctie hiermee zwaarder/lichter laten lopen)

Afbeelding

de boel op volgorde na verwijderen

Afbeelding

Na schoonmaken blijkt dat er zeer hoogwaardig materiaal is gebruikt binnen in de "draai-ton"
Er zit gepolijst, zeer glad en hard staal meegegoten in de aluminium body

Afbeelding

Schoongemaakt kan je goed zien dat het allemaal kwalitatief mooi spul is.

Afbeelding

Eerst droge teflon olie opgebracht, na droging shimano derrie olie erover
en we zetten het weer in elkaar.

Afbeelding

Voor wie het ook wil doen , zo moet het pakketje in elkaar zitten.

Afbeelding

De andere kant met de 7 speed , is uitschakelbaar met de schuif waardoor hij traploos is te gebruiken voor alle systemen.

Afbeelding

Als je die 7 sp. kant weer ik elkaar steekt , dit hoort zo te zitten.

Afbeelding

Op de 7 speed schakelaar zit wel veel speling , dit is geen probleem bij het gebruik.Het opheffen van de speling is gedeeltelijk mogelijk door de moer strakker aan te draaien op het platen pakket. helaas is het schakelen dan ook een stuk zwaarder.Dit zal ook ten koste gaan van de kogeltjes , dus ik zet hem niet te strak, dan maar wat speling.

Ik hoop dat jullie dit interessant vonden.
:-q

_________________
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.

http://mountainbikie.yolasite.com/
http://www.facebook.com/MountainbikeRetroRide


Laatst bijgewerkt door reetegoed op wo 6 januari 2010, 14:05, in het totaal 5 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 3 april 2008, 15:28 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 12 december 2006, 00:25
Berichten: 2918
Mijn mountainbike: de oudste.
Leuk om te zien! Die japanners weten wel hoe ze kwaliteit moeten maken.
Uit welk jaar zijn deze? Meer dan 15 jaar oud toch wel?

_________________
Kona Honzo / Salsa Spearfish / The Godmother / Ouwe meuk


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 3 april 2008, 15:32 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Jamis Diablo schreef:
Uit welk jaar zijn deze? Meer dan 15 jaar oud toch wel?


(1989)-1990-1991 , dus iig meer dan 15 jaar oud.

Ik heb ook nog een set thuis liggen, wellicht die ook eens 'reviseren' (indien nodig)

Toch wel leuk om dit zo af en toe eens te zien. Kan me altijd enorm boeien.

_________________
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 3 april 2008, 16:39 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: ma 21 augustus 2006, 18:13
Berichten: 474
Leuk projectje! Je kunt ze misschien wel updaten naar 9 speed door extra gaatjes bij te ponsen...


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 3 april 2008, 17:57 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 14 maart 2005, 21:57
Berichten: 171
Mijn mountainbike: Scott Scale 10, Trek 8500
sjezer schreef:
Leuk projectje! Je kunt ze misschien wel updaten naar 9 speed door extra gaatjes bij te ponsen...


Ik denk dat je dan een nieuw plaatje moet maken, omdat de versnellingen bij 9 speed dichter op elkaar zitten als bij 7 speed, de stappen bij 7 speed zijn dus groter. Hierdoor zullen dus ook de gaatjes dichter bij elkaar geponst moeten worden.

Beedje moeilijk uit te leggen. Maar ik hoop dat je het begrijpt :-q .


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 3 april 2008, 18:19 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 8 augustus 2006, 20:56
Berichten: 2469
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Als het goed is kun je hem ook traploos gebruiken, dan is ie wellicht ook geschikt voor 9 speed. Maar idd wel weer eens leuk om te zien


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 3 april 2008, 19:25 
Genius
Genius
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 december 2002, 10:56
Berichten: 12163
Mijn mountainbike: Is vies
Je kunt 'm zo gebruiken voor 8 speed !
Heb ik jaren gedaan.
Je moet 'm dan op de middelste of de binnenste positie terugschroeven op de base. (kan in 3 standen)
Er zitten in deze (alleen bij XT) 7 speed shifters namelijk 8 klikjes.
Toeval ? vast niet.
Maar een jaar later kwam XTR, met 8 speed en Rapid Fire.
Beide nieuwe troetelkindjes moesten gepushed worden, dus de 8 speed plannen voor XT gingen voorlopig de koelkast in.
Ik heb ook nog een setje in de schuur.

_________________
Some days it's easy, some days it's a fight.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 3 april 2008, 19:40 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 12 december 2006, 00:25
Berichten: 2918
Mijn mountainbike: de oudste.
Wicked DJ schreef:
(1989)-1990-1991 , dus iig meer dan 15 jaar oud.



Grappig, ik had een Mithubitsi Colt uit '89 en die roeste onder mijn kont vandaan en een shifter uit die tijd is nog in topconditie.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 3 april 2008, 22:18 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: vr 30 juli 2004, 10:26
Berichten: 10
Erg leuk dat je dat ding uit elkaar hebt gehaald!

Heb dat nog nooit gedaan.

De vraag of de schakelkracht in te stellen is zal deze persoon wel weten!

Groet Ernie

_________________
Maak van je hobby je (deel)beroep: hoogwaardige wielen spaken.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 3 april 2008, 22:50 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: ma 7 juli 2003, 12:42
Berichten: 1623
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Heel grappig. Hoeveel weegt zo'n shifter, het ziet er namelijk lekker licht uit, iedereen weer aan de oldskool shifters.

_________________
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 4 april 2008, 07:18 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 18 augustus 2006, 10:56
Berichten: 6215
Mooi stukje techniek.

_________________
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 4 april 2008, 07:36 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 5 juli 2004, 19:06
Berichten: 1270
Mijn mountainbike: Die met die kleine wieltjes
Update: ik heb ze gemonteerd op mijn maffe fiets project en daar heb ik een 9 speed XT cassette achterwiel gecombineerd met een een oud type XT 7 speed crank stel . ingesteld op traploos schakelt het perfect !
ingesteld op 8 speed schakelt het ook alle versnellingen(snap ook niet waarom) echter niet trefzeker . Wat uiteraard logisch is omdat de afstand tussen de cassette bladen anders is dan 7 sp.
Foto vd die maffe fiets komt later.

_________________
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.

http://mountainbikie.yolasite.com/
http://www.facebook.com/MountainbikeRetroRide


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 4 april 2008, 10:52 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: vr 1 juli 2005, 15:57
Berichten: 426
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Zijn erg veelzijdige shifters. Ik heb er 5, 7, 8, 9 en 10 speed meegereden.
Die vijf speed is voor gebruik tijdens modderige omstandigheden. Ik neem dan grote achtertand wielen, 30 tot 21, die space ik zover mogelijk naar buiten. Ik rij dan op het buitenblad. hiermee voorkom ik chainsuck. De modder die in de cassette komt heeft de ruimte tussen de tandwielen door te zakken. En voorkomt zo het overslaan van de ketting.

_________________
Echte klimmers zitten op de fiets


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: