Canyon ACROS balhoofdlagers - upgrade

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

Hoi,

Op mijn Caynon Exceed SLX zitten bij het balhoofd de ACROS lagers, een flexibel kapje moet ervoor zorgen dat het netjes afgedicht wordt. Nu is dit natuurlijk niet ideaal. Het afdekkapje heeft amper functie omdat vuil/regen en vrij gemakkelijk doorheen komt. Daardoor komt het dus ook al snel bij de balhoofdlagers.

Mijn verbazing over deze afdichting gevraagd aan Canyon, die gaven als reden voor deze afdekkap te hebben gezoken om gewicht te beparen.... Nu heb ik liever een paar gram extra en dat de boel wel netjes afdicht. De ACROS lagers zijn erg matig, ik lees ook vaker issues met de balhoofden van de Canyon fietsen.

Nu is weer bijna het moment om de balhoofdlagers te vervangen. Vandaar ben ik benieuwd of het mogelijk is andere (betere) lagers te monteren? Wat zijn jullie ervaringen en kunnen jullie aanraden voor lagers in deze bike te monteren?

Lagers die er nu inzitten:
- MTB - LAGER - ACROS - BOVEN IS52
- MTB - LAGER - ACROS - ONDER - 1 1/2


Gr,
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onder moet je sowieso een Hope gebruiken.
Die zijn beter afgedicht.
Boven kan (moet) je soms de Across blijven gebruiken, dat kan met veel watervast vet ertussen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 17 november 2023, 11:30 Onder moet je sowieso een Hope gebruiken.
Die zijn beter afgedicht.
Boven kan (moet) je soms de Across blijven gebruiken, dat kan met veel watervast vet ertussen.
Thanks! Welke Hope lagers zouden geschikt zijn? Ik vind bij bijvoorbeeld Bike Components zo snel niet de lagers die passend zouden zijn..
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

De Cane Creek 40 serie is een goede upgrade en vind je ook de juiste maat wel tussen. Waarschijnlijk zul je boven en onder los van elkaar moeten bestellen.

Op de website van Acros zie je precies welke je moet hebben, afhankelijk van het modeljaar Exceed (2016-2020 of 2021-)
Het onderste lager is gewoon een IS52 sowieso, maar de bovenste verschilt tussen die twee.

Indien je een nieuwe Exceed hebt is het een IS52/IS52, waar volgens mij die bovenmaat van IS52 een beetje apart is. Misschien dat iemand kan zeggen of een IS42 boven ook lukt omdat de Acros in een cup zit, of is dat niet het geval?
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

De lagers heb ik opgezocht bij ACROS, dat zijn deze:
https://acros-components.com/en/headset ... le-routing


Voor de onderste, zou deze passen volgens mij, kan ik deze met de zwarte afdekkap kunnen monteren?
https://www.bike-components.de/en/Hope/ ... ly-p64919/

Voor de bovenste kan ik niet filteren op de juiste maten, Ø52 uitwendig en Ø42 inwendig. Dat moet een ACROS lager blijven?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

wat bedoel je met de zwarte afdekkap? Dat ding wat bij dat Hope lager zit is de crown race, die monteer je op je voorvork. Maar die zit er al op van je huidige headset, die kun je gewoon laten zitten. EDIT zie posts hieronder, niet laten zitten dus maar lekker meevervangen!

Of bedoel je het afdekkapje op het bovenste deel wat er nu op zit? Die raakt je onderste lager verder niet toch?
Laatst gewijzigd door BramVice op vr 17 november 2023, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

wat bedoel je met de zwarte afdekkap? Dat ding wat bij dat Hope lager zit is de crown race, die monteer je op je voorvork. Maar die zit er al op van je huidige headset, die kun je gewoon laten zitten.
Ik bedoelde inderdaad de crown race. De afdichting van het lager aan de onderkant lijkt juist de oorzaak te zijn. Er komt te gemakkelijk water/vuil in het lager. Vandaar dacht ik dat deze ook vervangen dient te worden? Of is dit lager juist beter bestand tegen vuil waardoor dit een vooruitgang is t.o.v. de ACROS lager?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar die zit er al op van je huidige headset, die kun je gewoon laten zitten.
NEE.
Die crownrace van Hope heeft ook een rubber seal en vanwege die seal is Hope juist zo fijn.
Verder heeft de Crownrace van Hope een insnede, dat monteert makkelijk (wel watervast vet er in en er tussen smeren).
Dus de crownrace van dat ondeugdelijke merk moet er af.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 17 november 2023, 14:15
Maar die zit er al op van je huidige headset, die kun je gewoon laten zitten.
NEE.
Die crownrace van Hope heeft ook een rubber seal en vanwege die seal is Hope juist zo fijn.
Verder heeft de Crownrace van Hope een insnede, dat monteert makkelijk (wel watervast vet er in en er tussen smeren).
Dus de crownrace van dat ondeugdelijke merk moet er af.
:-q nooit geweten van die extra seal bij Hope
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16843
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Los daarvan kun je een vorkconus alleen laten zitten als de hoek van de afschuining gelijk is, er zijn twee hoeken in omloop (36 en 45 graden). Ik weet zo niet of Hope en Acros dezelfde hoek gebruiken.

Maar die seal is wel een sterk punt van Hope ja, en de doorgezaagde conus is superhandig bij (de)monteren. Zeker een aanrader.

Hier zie je de seal wat duidelijker:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

Ik weet zo niet of Hope en Acros dezelfde hoek gebruiken.
Op welke hoek doel je? De ACROS lagers hebben een 45 graden hoek, zie: https://acros-components.com/en/headset ... le-routing. Bedoel je die hoek?

Blijkbaar zijn deze lagers gewild, ze zijn overal uitverkocht zie ik. Iemand nog een tip betreft aanschaf? :-D
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

luukos97 schreef: vr 17 november 2023, 16:46 Blijkbaar zijn deze lagers gewild, ze zijn overal uitverkocht zie ik. Iemand nog een tip betreft aanschaf? :-D
Of ze slijten zo snel dat er enorm veel van verkocht worden :winkie:

Hope is inderdaad erg goed imho. Op mijn fietsen waar ze op zitten is de oudste nu een jaar of 11, en zit in m’n starre en singlespeed modderfiets.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zowel de binen als de buitenkant van de lagers hebben een hoek.
De buitenkant moet in de cup of in het frame passen, maar de crownrace moet in het lager passen (crownrace is altijd 45 graden?).
De lagers zijn er ook in 7 en 8mm dikte.
Een crownrace gemaakt voor 8mm zal bij een 7mm lager 1mm tekort komen en dan loopt de boel aan.
Het is dus zaak om de boel bij elkaar te houden en niet te gaan mixen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
R.T.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 september 2022, 08:00

Hallo Allemaal,

Even een vraag, ik wil de headset van mijn Canyon Lux uit 2020 vervangen.
Het onderste lager wil ik vervangen door een Hope lager en de bovenste eigenlijk ook.
Maar als ik het bovenste Across lager vervang voor een Hope lager kan ik dan de knock-block nog weer monteren?
Of zit ik dan vast aan Across? Hoor graag, vast bedankt.

https://r2-bike.com/HOPE-Headset-Top-2- ... -286-black
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou de bovenkant origineel houden en lekker invetten. (Evt.een nieuw lager er in leggen)
De onderkant zou ik wel door Hope vervangen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie