Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulbollen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: di 20 maart 2007, 22:55
Locatie: Ritchey P29 XTR of SS

di 12 december 2017, 16:23

mede-singlespeeders, ff een vraagje die hier vast al 100x gesteld is, maar toch...

op m'n ritchey P29 SS heb ik met name bij het klimmen vaak dat er gekraak uit mn achternaaf komt.
fiets met Tune King Kong en een reverse SS ombouw, dikke SS ketting en goedkoop SS voorblad.

iemand enig idee hoe dit komt?
naaf loopt verder redelijk netjes, dus het lijkt alsof er tijdens het kracht ztten de ketting op het kransje blijft hangen.

als ik de crank draai is er ook duidelijke op 1 punt meer speling in de ketting te voelen (hoe kan dat??)

alle tips zijn welkom!

thanks!! Paul
rood-wit-blauw is niet lelijk...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 14464
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

di 12 december 2017, 20:23

De kettnglijn, is die 100% in orde?
Is met een singlespeedketting heel belangrijk dat de ketting echt recht loopt!
Gemeten of uitgemikt?

Kettingspanning kan wel een beetje variëren, als je de crank rond draait.
Je kan de bladboutjes iets lossen en dan zachtjes op het voorblad kloppen met een blok hout, net zolang tot de spanning overal gelijk is , dan de bladboutjes strak aandraaien.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Gebruikersavatar
paulbollen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: di 20 maart 2007, 22:55
Locatie: Ritchey P29 XTR of SS

di 12 december 2017, 21:16

heb de kettinglijn nogeens goed bekeken. lijkt niet zoveel mis mee, maar zag een truck om dat te testen (tandwiel zonder spacers erop, ketting draaien zodat tandwiel zelf zijn ideale lijn zoekt. werkt dat??)

heb iig maar een fatsoenlijk raceface voorblad besteld, hoop dat dat helpt....
rood-wit-blauw is niet lelijk...
Gebruikersavatar
maanfruit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Locatie: Een misplaatste afdaling zonder gears, iets Pools met lange poten en een 1x10 van ruimte metaal

di 12 december 2017, 21:22

@Paulbollen,
Heb ik ook gehad, heel hinderlijk. Bij mij bleek het een los gekomen bladboutje te zijn.....
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 14464
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

wo 13 december 2017, 02:37

Kettinglijn bekeken ?
Met een schuifmaat of met je ogen ?
(je ogen liegen)
Een singlespeed ketting gaat bij een scheve kettinglijn hard slijten en vervelende geluiden maken.

Dat kloppen met een blok hout werkt echt, maar er zijn natuurlijk grenzen.
Meestal lukt het wel om op die manier het voorblad zo te schuiven dat de spanning redelijk gelijk blijft over een hele omwenteling van je crank.
Da's mooi, want echt strak mag de ketting niet staan, en als de spanning sterk wisselt, dan zit 'ie op sommige punten al snel te slap.
Heb de truc gelezen op de site van M-gineering, meen ik.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2761
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Locatie: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

wo 13 december 2017, 02:46

Ketting te strak?
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
Gebruikersavatar
paulbollen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: di 20 maart 2007, 22:55
Locatie: Ritchey P29 XTR of SS

vr 15 december 2017, 15:10

asphaltdude schreef:Ketting te strak?
wat is te strak.... er zit een cm of wat aan slack in de ketting, maar dat wisseld dus nogal tijdens de omwentelling (van strak naar 2cm).
ik ga die truck met het voorblad maar eens proberen.

en hoe 'meet' ik de kettinglijn. ben vooralsnog op mijn zicht afgegaan ja (en mn ogen liegen dus :))
rood-wit-blauw is niet lelijk...
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

vr 15 december 2017, 20:52

Het lijkt bijna of het voorblad ovaal is? Of in ieder geval niet rond.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3220
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Locatie: Ibis Ripley, Ragley TD:1 SS

vr 15 december 2017, 21:10

De tune achternaaf zal vast wel de oorzaak van het gekraak zijn.

Moet ik ff een keer meekijken?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug

Ibis Ripley
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Demoniac
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Locatie: NS Eccentric Cromo, Roze Surly 1x1

zo 17 december 2017, 13:36

paulbollen schreef: en hoe 'meet' ik de kettinglijn. ben vooralsnog op mijn zicht afgegaan ja (en mn ogen liegen dus :))
De kettinglijn voor kan je meten vanaf het midden van je framebuis (lastig als er geen bidonboutjes zitten, anders kan je die mooi als referentie gebruiken) tot aan het midden van je kettingblad.
Voor de kettinglijn achter wil je de afstand van het midden van het kransje tot aan het uiteinde van de naaf (of het begin van de dropout) weten. Tenzij je een frame hebt met een offset, is de kettinglijn dan de helft van de breedte van je naaf (135 / 2 = 67,5) - de afstand die je net hebt opgemeten. Het verschil tussen de twee maten kan je aanpassen met spacers.
Let wel, dit is theoretisch rekenwerk wat er van uit gaat dat je frame kaarsrecht is.
Als je het niet wil berekenen maar gewoon praktisch wil doen: pak een waterpas (of een enorme liniaal of blokhaak ofzo) zet die tegen je voorblad aan en schuif het kransje er tegenaan. Dan weet je welke afstand je moet uitvullen met spacers. (wel opletten als je kettingwielen voor en achter niet even dik zijn)
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

NS Bikes Eccentric Cromo 29er
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Locatie: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

zo 7 januari 2018, 13:42

HELP!!!

Het volgende heeft plaats gevonden...
Was even bezig om mn ketting op spanning te brengen, krijg ik heb boutje met geen mogelijkheid meer los, vast geroest (denk ik)!
Wie weet hoe ik dit in deze staat nog moet los krijgen? Heb het boutje inmiddels al totaal vermoerd! :x :evil:

Afbeelding
Happy Trails
Gebruikersavatar
Pat.
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 5548
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

zo 7 januari 2018, 14:32

Inweken met wd40 en je fiets met het voorwiel omhoog zodat het er
een beetje in kan lopen?
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Locatie: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

zo 7 januari 2018, 16:04

Tja, dat heb ik dus al geprobeerd. En niet 1x maar al 3 dagen achter elkaar.
Na een paar keer toepassen van WD-40, kan ik met een waterpomptang het boutje een kwartslag draaien...
Denk dat het misschien wel een retourtje LBS gaat worden...
Happy Trails
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2690
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Locatie: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
Contacteer:

zo 7 januari 2018, 17:55

Als je een kwartslag kan draaien, met veel kruipolie heen en terug draaien tot ie los komt. Zal je LBS ook doen, want andere opties heb je niet zonder je frame te mollen. Watervast vet gebruiken een volgende keer.
Big Wig http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=108966" onclick="window.open(this.href);return false;
Karate Monkey http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p1744933" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Locatie: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

zo 7 januari 2018, 18:14

Een verhaal van de lange adem dus.
Eerst weer even een nachtje in de WD-40 en dan weer aan de gang, we zullen zien.
Happy Trails
Plaats reactie