Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

didadunlop schreef: za 1 december 2018, 19:48 Ik heb er jaren mee gereden. Geen problemen. Die schalmen trek je echt niet krom. Veel meer materiaal dan de pinnen en de pinnen trek je ook niet krom.
Mijn vraag was niet met een gedachte van kromtrekken (halflinks zijn ook al "krom" van ontwerp - de dubbele plooi) maar met vervorming leidende tot metaalmoeheid en brosse breuk.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

De berijder is eerder moe dan een halflink. :bier:
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Tinnieman schreef: zo 2 december 2018, 10:51 De berijder is eerder moe dan een halflink. :bier:
Nochtans wordt het gebruik van halflinks (in het Engels ook: "offset link") in de industrie algemeen afgeraden omdat ze de toegelaten belasting beduidend reduceren.
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

dan gebruik je ze toch lekker niet!?
ik heb al meer dan vijf jaar een halflink ketting op mn fixie en rij daar bijna dagelijks op...

ga gewoon lekker fietsen joh...knap je van op
four wheels move the body, two wheels move the soul.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

In de industrie wordt ook algemeen aangeraden om je ketting te smeren :bier:
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

De enige reden voor de halflink denkpiste (van de dealer niet van mij) was dat bij een nieuwe ketting de eccenter trapaslocatie - opspanning bijna vooraan staat, waardoor ik dus na enige maanden.... allez... weken bij de Santos fixie... moet inkorten, wat je gewoon niet / nooit moet doen bij een initiele - achter positie omdat het eccenter bereik het gedefinieerde toegelaten slijtage langer-worden is.
Het is dus niet zo dat ik halflinks persé wil haha.

En mister asphaltdude, het is niet omdat jij (oh sorry ik bedoel u) voortdurend suggereert dat ik kettingen niet smeer, dat dat ook zo is. Ik doe onderhoud volgens wat IK, in MIJN situatie, heb ervaren als het meest efficient, waarbij ik "efficient" definieer als minste werk met meeste resultaat. Dat verschilt van "beste resultaat". Je kunt Nazi-gewijs een keuken tot in de perfectie reinigen met een tandenborstel. Alleen tja, als er dan geen tijd meer overschiet om te koken / eten, dan calculeer ik de efficientie als nul, en zelfs negatief als de tandenborstel uit de hand valt wegens overlijden wegens gebrek aan eten. Analogie ter illustratie.

In de industrie is een halflink hetzelfde als deze in de fietsbranche.
De mechanische omstandigheden zijn echter beduidend verschillend.
Allez, toch sedert enkele eeuwen. Een moderne versie daarvan heet "stappenmotor", maar "stap" slaat daar op iets anders dan de beentjes van de biologische constructies genaamd "mens" en "aap" en "olifant".

Een klein deel van de fietsende bevolking rijdt singlespeed, van dat deel een klein deel fixie, en van dat deel een klein deel op een normale fiets, niet om te racen / koersen maar gewoon als huis werk shop met bagage.

Zijn er hier nog fixie rijders met 62 mm banden, een bagagerek waaraan dubbele fietstas van 65.5 liter, mand met waterdichte binnenzak, bergframe en 2 rugzakken? Wel, die halve link staat serieel met de hele links en moet dus hetzelfde smurfen als die grotere smurfen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Geen zorgen, zelfs jouw benen zijn niet zo sterk dat ze een half link slopen. :-q
Everybody bought a new bike!
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

Brosheid en metaalmoeheid vanwege de vervormingen? Ga je je daar serieus druk over maken?

Kijk eens naar je fiets. Zo'n beetje ieder stukje metaal heeft wel een vorm van bewerking gehad. Van rollen en walsen tot draaien en lassen en nog veel meer.

Ja in theorie is er een risico. Maar dat risico is denk ik even groot als een afbrekende zadelpen. Goed te voorkomen als je je spullen netjes gebruikt en regelmatig controleerd.
Skidding destroys trails!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: zo 2 december 2018, 17:57 Geen zorgen, zelfs jouw benen zijn niet zo sterk dat ze een half link slopen. :-q
Ik koos de Gusset ketting met 3/16" schalmen niet voor zijn sterkte maar voor zijn grotere mechanische contactoppervlakken. Om uw focus even te verleggen naar de juiste.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15560
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Laten we de focus even verleggen idd: Gisteren heerlijk de Surly over de routes bij Zeist en Austerlitz heen gejaagd, morgen voor het eerst in jaren weer eens naar Schoorl. Zin in! Behalve dat ik nog steeds toe ben aan nieuwe banden geen problemen ;)
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

knip
Laatst gewijzigd door NovaX op zo 2 december 2018, 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Ik heb gisteren 30 km gezeild om voor 50 cent te shoppen - er zijn betere dagen geweest, en wat kunstjes geoefend voor stille getuigen als bomen en een tunnel onder een spoorweg. Dan raakte mijn eten opgebrand en heb ik de resterende km verder gesukkeld naar huis met gezicht weggestoken onder een diepe regenkap met het blikveld van een gedomesticeerd paard.
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

2.2.3.3 bestaat niet in dat document. Ik ben serieus benieuwd naar de berekening en toepassing van die berekening.
Skidding destroys trails!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15560
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hier verder over de kettingen van NovaX aub: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=138954

Thx.
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

Weer lekker weggeweest op de KM.. En nu mijn eigen lagerpers aan het ontwerpen.

Afbeelding
Skidding destroys trails!
Plaats reactie