Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 316  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Single Speed hoek
BerichtGeplaatst: do 5 april 2007, 23:45 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Berichten: 6383
Mijn mountainbike: Surly KM 29" 8sp Alfine Michelin XC/AT Brooks MTX Tunkbag DX
voor je vragen en ervaringen over het rijden met maar 1 verzet :-q


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 5 april 2007, 23:52 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: wo 27 december 2006, 17:20
Berichten: 283
Het lijkt me wel wat om zoiets te gaan bouwen. Kun zo'n ahead set op een voorvork met schroefdraad monteren? en wat voor cranckstel gebruik je?

_________________
Een goede fiets, is een stille fiets...


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 6 april 2007, 00:21 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Berichten: 12792
Mijn mountainbike: Sla Aap
Een Aheadset (het balhoofd) niet...of de vork moet dermate lang zijn dat je de schroefdraad eraf kunt zagen en nog genoeg lengte overhoud om de stuurpen te monteren.

Een Ahead stuurpen kan wel met een adapter in/op een draadvork worden gemonteerd.

Qua crankstel verwijder je het grote en kleine blad en monteer je het middenblad (standaard 32T) met spacers, specifieke singlering boutjes of een bashguard.
Je kunt natuurlijk ook een sjiek SS specifiek crankstel kopen :wink:

Meer info oa.:

www.singlespeed.nl (open deur) www.m-gineering.nl / http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=46 en voor de lol: http://teamdicky.blog.com/

_________________
Black is the new Black.


Laatst bijgewerkt door George op vr 6 april 2007, 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 6 april 2007, 10:17 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 28 september 2003, 19:41
Berichten: 2494
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Goed topic :D

_________________
Superfly for a white guy / I am an Ogre! / #mtbiseenzomersport / MvdP brute held!
Rechte stukken om bij te komen? Bijkomen doe je maar thuis op de bank!


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 6 april 2007, 18:29 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 12 maart 2007, 13:16
Berichten: 3880
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Vet man,eindelijk een topic dat niet over Cube's,Epic's of duitse XT fietsen gaat!

Eindelijk lol! :tong

_________________
BLAAT!


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel: lapje tekst
BerichtGeplaatst: vr 6 april 2007, 20:59 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Berichten: 1797
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Even een stukje over de basics :-q Kick off FAQ

Waarom? simpel en weinig onderhoud is toch wel de meest gehoorde reden. Het is geen trend vroegah reden ze allemaal met een verzet.
Single Speed ombouw site`s http://www.sheldonbrown.com/singlespeed.html Natuurlijk, en http://www.singlespeedoutlaw.com/issue1/features.shtml

Overbodige rotzooi eraf. Enkel blad voor. Verzet kiezen. Cassette verwijderen en vervangen door spacers en (BMX) tandwiel en kettingspannen. En knallen

Enkel blad voor: 32 blad wordt meestal gebruikt die zit toch aan de triple, dan wordt je verzet 32:16. Door middel van single bladbouten of ringetjes op het midden bevestigen. Ook kun je een bashring gebruiken

Verzet selectie: 2:1 gear ratio (32:16, 34:17, 36:18, etc.) is een goed begin daarna kun je het verzet aan je persoonlijke behoefte aanpassen (krachtpatser of spinner en terrein).

BMX cog: is een tandwiel dat niet voor schakelen gemaakt is waar door de tanden langer zijn en je minder kans op door slippen hebt. Als je een klein budget hebt dan kun je ook een van je kransjes uit een cassette herbruiken.

Spacers: Hiervoor zijn een aantal conversie kits op de markt maar je kunt ook een aantal spacers uit oude cassette`s halen of deze kopen bij je LBS. Probeer de kettinglijn recht te krijgen.

Kettingspannen: Als je een Single speed frame hebt dan is er niet zoveel aan de hand, maar anders is het spannen van de ketting moeilijk te omzeilen. (Magic gear is lastig, ghost ring is helemaal niet wat)
Populairste oplossing is een spanner op de der. Hanger. Natuurlijk kun je zelf met een achter der. zelf wat in elkaar knutselen .

Voor een Nederlandse leveranciers check http://www.singlespeed.nl/ OF http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm

Vaste vork, “ander” breeder stuur en langere crancks kunnen we het nog over hebben.

_________________
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
www.singlespeed.nl/forum/
www.bikepacking.net


Laatst bijgewerkt door ott op vr 6 april 2007, 21:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 6 april 2007, 21:07 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Berichten: 12792
Mijn mountainbike: Sla Aap
de link http://www.singlespeed.nl/of brengt je nergens, zou aan de 'of' kunnen liggen :D Toch maar http://www.singlespeed.nl/ dan :wink:

_________________
Black is the new Black.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 6 april 2007, 21:13 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Berichten: 1797
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
veranderd, wat ben ik toch goed :tong

_________________
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
www.singlespeed.nl/forum/
www.bikepacking.net


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel: Re: lapje tekst
BerichtGeplaatst: vr 6 april 2007, 21:13 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 12 december 2006, 00:25
Berichten: 2940
Mijn mountainbike: de oudste.
ott schreef:
Even een stukje over de basics :-q

Waarom? simpel en weinig onderhoud is toch wel de meest gehoorde reden.


Dit kunnen toch niet de hoofdredenen zijn om de gears eraf te slopen? Single speed lijkt mij een sub-cultuur die niks met versnellingen te maken wil hebben en daar moet toch meer achter zitten?
Ik ben wel benieuwd naar andere redenen (of bovenstaande zijn de enige redenen en dan vat ik het niet....)


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel: Re: lapje tekst
BerichtGeplaatst: vr 6 april 2007, 21:18 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Berichten: 1797
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Jamis Diablo schreef:
ott schreef:
Even een stukje over de basics :-q

Waarom? simpel en weinig onderhoud is toch wel de meest gehoorde reden.


Dit kunnen toch niet de hoofdredenen zijn om de gears eraf te slopen? Single speed lijkt mij een sub-cultuur die niks met versnellingen te maken wil hebben en daar moet toch meer achter zitten?
Ik ben wel benieuwd naar andere redenen (of bovenstaande zijn de enige redenen en dan vat ik het niet....)


Zijn de meest gehoorde redenen en andere redenen kunnen lijden tot discusies :(
Persoonlijk heb ik een hekel aan de agresieve marketing. Ik vindt knakendale om te kotsen : Suprised :

_________________
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
www.singlespeed.nl/forum/
www.bikepacking.net


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel: Re: lapje tekst
BerichtGeplaatst: vr 6 april 2007, 22:35 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 12 maart 2007, 13:16
Berichten: 3880
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Jamis Diablo schreef:
Ik ben wel benieuwd naar andere redenen (of bovenstaande zijn de enige redenen en dan vat ik het niet....)


Ik heb ook een fiets met versnellingen,met exact de zelfde geo als mijn SS.
Maar toch beleef ik meer aan mijn SS.
Waarom?Geen idee!Of juist wel:

SS is gewoon een andere vorm van beleving,bij elke klim weer de kick boven te zijn gekomen zonder afstappen,grens verleggend bezig zijn.Bij het inhalen van versnellings rijders berg op steeds dat overwinnings gevoel,heerlijk!In de modder of mul zand heb je altijd de juiste versnelling te pakken en kom je die versnellings gasten wéér voorbij.
Dat je op het vlakke langzamer bent dan een versnellings rijder hoeft ook niet waar te zijn,ik tik met 32-16 de 40km aan.(harder kan vaak toch niet in het bos)En inderdaad,het onderhoud,wat kost vandaag de dag een 9-speed cassette+ketting?Ik heb zelf met één set ketting+tandwielen+tandwiel voor bijna 2 jaar gedaan en ik rij wekelijks,weer of geen weer.Ik vind dit toch wel erg netjes.

Nog even wat voorbeelden van een set spacers en kettingspanner op een normaal mtb frame:

Afbeelding
Afbeelding

Dit is een erg goedkope manier om je fiets singlespeed te maken.
Ik was volgens mij niet meer dan 15 euro kwijt.
(de spacers had ik voor niks,ze komen uit een Campa en een Shimano cassete)

_________________
BLAAT!


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 6 april 2007, 22:41 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Berichten: 6383
Mijn mountainbike: Surly KM 29" 8sp Alfine Michelin XC/AT Brooks MTX Tunkbag DX
Ik zelf beleef het fietsen veel intenser zonder schakelen. Mijn leeftijd en kracht later geen zwaarder verzet toe dan 36:19 maar ik geniet er van .

Je gemiddelde opkrikken door op afdalingen bij te trappen vind ik laf.

Maar wil je het gevoel kunnen proeven rijd dan eens gewoon een uurtje met hetzelfde verzet
lieft 1:2........

_________________
ouderdom komt met gebreken ............maar het gaat weer wat beter

Facebook

fiets van de ene kant - fiets van de andere kant


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 6 april 2007, 22:49 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 28 september 2003, 19:41
Berichten: 2494
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Uiteraard is SS ook een tegenbeweging tegen meer versnellingen - meer carbon - meer vering - meer bling - meer marketing etc.
Denk dat SS gewoon weer terug naar de basis is - niet de hoeveelheid carbon aan je fiets is bepalend, maar het plezier in het fietsen: lekker knallen door het bos, frisse lucht in je neus, modder tot achter je oren, zuur in je poten en verder niks. (denk dat het ook daarom is dat je weinig geveerde SS'ers ziet en al helemaal weinig carbon SS'ers)
Het zal voor velen een eye-opener zijn geweest dat je op een SS-knutselprojectje van <200 euro net zoveel, zo niet meer, lol kan hebben als op een goede 'normale' fiets van 2 modale maandsalarissen!

Idd beetje alternatieve subcultuur dus, misschien qua beleving wel een beetje zoals het mountainbiken in het algemeen zo'n 25 jaar geleden was.


Nog ff wat technisch: volgens mij zijn spanners zonder veer the way to go! Met een veer kan de ketting bij enige slijtage gaan 'klimmen' in de tandjes waardoor ie eraf loopt, zonder veer gebeurt dat niet.

Ik heb zelf een On-One Otherdoofer en nog nooit enig probleem gehad (je moet m alleen af en toe bijstellen naarmate de ketting verder slijt).

Afbeelding

Wat verzet betreft: ik rij nu 32-16 maar overweeg toch eens een 36-17 te gaan proberen, zeker 's zomers.



Vanwege mijn positieve ervaring met SS ben ik nu ook een fixie voor op de weg aan het bouwen trouwens :-D
Zie dit topic op DP.

_________________
Superfly for a white guy / I am an Ogre! / #mtbiseenzomersport / MvdP brute held!
Rechte stukken om bij te komen? Bijkomen doe je maar thuis op de bank!


Laatst bijgewerkt door asphaltdude op vr 6 april 2007, 22:58, in het totaal 4 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 6 april 2007, 22:54 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Berichten: 6383
Mijn mountainbike: Surly KM 29" 8sp Alfine Michelin XC/AT Brooks MTX Tunkbag DX
Heb er net 2 besteld bij www.Singlespeed.nl :-q


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 7 april 2007, 00:00 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 12 december 2006, 00:25
Berichten: 2940
Mijn mountainbike: de oudste.
Kijk, dat zijn de antwoorden die ik zocht :-q
Het zal best een kick geven om alles met één gear te halen.
Ik ben het niet met alles eens:
Citaat:
...het onderhoud,wat kost vandaag de dag een 9-speed cassette+ketting?Ik heb zelf met één set ketting+tandwielen+tandwiel voor bijna 2 jaar gedaan en ik rij wekelijks,weer of geen weer.

Ik neem aan dat jouw tandwielen en ketting net zo snel slijten als de mijne, en omdat ik constant wissel van versnelling verslijt ik in verhouding toch net zo snel een cassette als jij één tandwiel?
Citaat:
lekker knallen door het bos, frisse lucht in je neus, modder tot achter je oren, zuur in je poten en verder niks.

Ik beleef fietsen net zo, met carbon, 2x vering en veel versnellingen.
Maar dit topic is ter info en discussie hierover is volgens mij nutteloos, ieder zijn ding, als je maar met plezier fietst! (van mijn part ga je met een step het bos in)
Citaat:
...misschien qua beleving wel een beetje zoals het mountainbiken in het algemeen zo'n 25 jaar geleden was.

Is MTB als SS begonnen? Ik ging er altijd van uit dat het afgeleid was van racefietsen, dus met gears.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 316  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: