Zadelstand in de bergen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Exar schreef:Misschien omdat je met een hoger zadel wat meer 'rust' in je pedaalslag kan brengen, dus meer tijd voor je spier om op adem te komen, zo doen ze dat ook bij tijdritfietsen
FF kijken of ik je begrijp:

Je creeert dus in feite een langere hefboom en een langere hefboom kan zijn kracht makkelijker kwijt, vanwege een beter scharnierpunt.

---
*

of

-----------
*

Dan tilt die onderste dezelfde last het makkelijkste vanwege de langere hefboom.

(de stippeltjes vormen een massa, de * een scharnierpunt)
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=387304
is altijd nog het lichtst en staat altijd in de goede stand :tong
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Meer iets van biomechanica.

Maar ff met boerenverstand:
Bij het klimmen komt de voorkant vd fiets omhoog. (logisch)
BB schuift iets omhoog en naar voren t.o.v. het zadel.
Zadel iets hoger kompenseert dat een beetje.
Om het plaatje compleet te maken kan je het zadel ook nog wat naar voren schuiven, meteen makkelijker om je gewicht naar voren te verplaatsen wanneer 't echt steil wordt.
Maar niet overdrijven, ook in een bergetappe zitten veel vlakke stukken, en om goed te klimmen moet je nog altijd aan de voet v.d. berg zien te komen.
M.a.w. je moet op het vlakke nog wel op de fiets kunnen blijven rijden.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ik ken dat probleem van de 'stijgerende' fiets en het verlies van druk op het voorwiel. Volgens jou is dat dus op te lossen door het zadel paar MM of een Centimer hoger te zetten en een paar MM naar voren te verplaatsen?
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Volgens mij wordt het stijgeren bij klimen alleen maar erger als je het zadel hoger zet. Het zadel gaat door hoger zetten wat naar achteren (en je klom ook al) dus het komt meer boven de achteras te liggen.
Ook gaat je zwaartepunt omhoog wat tevens een onstabielere eindsituatie oplevert.
Don't believe the hype!
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Goed gelezen HS, jammer dat je 't stukje over naar voren schuiven hebt overgeslagen.

@TheManiac: bij een flinke helling heb je heel wat te corrigeren, dus denk in cm's niet in mm's.
Maar overdrijf niet, je moet ook nog vlak of naar beneden kunnen rijden met dezelfde fiets.
Ik kan me voorstellen dat wielrenners, die weten dat ze die dag bijna alleen maar moeten klimmen, dit soort technische trucjes uithalen.
Wij toerfietsers rijden bijna altijd in een rondje, dus net zoveel op als neer.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ik zal het in Tsjechie eens proberen, is het niets dan is het zadel zo weer in zn oude stand.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Walter schreef:Goed gelezen HS, jammer dat je 't stukje over naar voren schuiven hebt overgeslagen.

@TheManiac: bij een flinke helling heb je heel wat te corrigeren, dus denk in cm's niet in mm's.
Maar overdrijf niet, je moet ook nog vlak of naar beneden kunnen rijden met dezelfde fiets.
Ik kan me voorstellen dat wielrenners, die weten dat ze die dag bijna alleen maar moeten klimmen, dit soort technische trucjes uithalen.
Wij toerfietsers rijden bijna altijd in een rondje, dus net zoveel op als neer.
Qua tijd rij je langer bergop :wink:
Don't just train... train right.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Goed punt.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

En je inspanningspieken liggen bergop en niet in de afdaling. Op het vlakke zal het wel redelijk rustig tempo zijn.
Beklimmingen van km of 5-10-15 en 30-45-60 minuten, dan moet er wel wat voordeel te behalen zijn.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Walter schreef:Goed gelezen HS, jammer dat je 't stukje over naar voren schuiven hebt overgeslagen.
Niet overgeslagen, maar ik denk dat je op een mtb alleen maar last hebt van het hoger zetten van het zadel...

En als je zadelpen niet hoger zet hoef je ook aan je zadelstand nix te veranderen om te corrigeren, en blijft je zit dus hetzelfde. Om nou een zit die wat rechter op is gekomen door het klimmen nog rechter op te maken door je zadel naar voren te schuiven. :~
Don't believe the hype!
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Aangezien de zadelbuis vrijwel nooit op een hoek van 90 graden staat, kom je met het zadel hoger altijd verder naar achter te zitten. Weer wat geleerd!
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1945
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

HotSnail schreef:
Walter schreef:Goed gelezen HS, jammer dat je 't stukje over naar voren schuiven hebt overgeslagen.
Niet overgeslagen, maar ik denk dat je op een mtb alleen maar last hebt van het hoger zetten van het zadel...

En als je zadelpen niet hoger zet hoef je ook aan je zadelstand nix te veranderen om te corrigeren, en blijft je zit dus hetzelfde. Om nou een zit die wat rechter op is gekomen door het klimmen nog rechter op te maken door je zadel naar voren te schuiven. :~
Je blijft niet achterop de zadel zitten als je klimt, maar je schuift over je zadel iets naar voren.

Eigenlijk staat alles al in mijn vorige post, maar ja...
Plaats reactie