Bottem bracket, versleten lager?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
TA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 26 april 2005, 21:00
Mijn mountainbike: Klein Palomino

Hi,

Ik heb mijn fiets nu een iets meer dan een jaar en heb er ongeveer 800km op gefietst. Sinds de laatste onderhoud beurt afgelopen week kraakt de bottem bracket ontzettend, helemaal als je flink kracht zet (lees in een klim). Waarschijnlijk een kapot lager. Nu heb ik twee vragen:

- Kan zo'n lager zo snel versleten zijn?

- Heeft de fietsmaker een foutje gemaakt bij de onderhoudsbeurt en is het lager daarom kapot gegaan? Voor de onderhoudsbeurt was ie nog prima namelijk....

Derde vraag.... Weet er iemand een goede fietsenmaker in de omgeveing van eindhoven????

UPDATE: bottem bracket gedemonteerd. Het is een shimano BB ES51. Maar als ik aan de as draai lijkt alles prima in orde. Kan het ook iets anders zijn of voel je een kapot lager niet???
Laatst gewijzigd door TA op do 30 juni 2005, 08:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

1) Ja, lagers van ISIS en Octalink zijn bud. Een jaar is lang, maar 80km/jaar is dan ook niet veel.
2) Ja, LBS kan bijv als "service" en voor eigen gemak je fiets ff hebben schoongespoten met de hogedrukspuit. Dat was dan de genadeslag voor je BB. Dus altijd je fiets zelf schoonmaken voordat je 'm wegbrengt.
3) www.moniquesbikeshop.nl
TA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 26 april 2005, 21:00
Mijn mountainbike: Klein Palomino

Fietsenmaker heeft de fiets niet schoongemaakt, iig niet met hogedruk spuit.

En het is een octalink geloof ik, fiets is LX,XT afgemonteerd. Cranks zijn LX. Welk bottem bracket is aan te raden?? Eentje die langer meegaat maar hoeft geen gewichtsmonster te zijn.... Redelijk geprijst dus.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Helaas, ze gaan allemaal maar een paar honderd km mee.
Shimano en de rest zijn niet voor niets zo druk bezig om buitenboordlagers te monteren op de nieuwe crancksets...
TA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 26 april 2005, 21:00
Mijn mountainbike: Klein Palomino

Op mijn vorige fietsje gingen ze 8000km mee.... De goede oude tijd.... *zucht*
TA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 26 april 2005, 21:00
Mijn mountainbike: Klein Palomino

En ff een schupke naar boven!!!
LTS Biker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 22:16
Mijn mountainbike: GT LTS 1, Trek 9900 Pro Issue, GT RTS, GT Zaskar, Batavus Buster, GT Avalanche
Contacteer:

Kan het niet de crank zijn de je moet aandraaien.
Even loshalen, schoonmaken en goed aandraaien. Wil vaak helpen.
mcauseway
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 683
Lid geworden op: di 30 juli 2002, 21:26
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 02

Hi there,

'k Heb zelf ook problemen met m'n bottom bracket (ISIS). Zoals Walter al aangaf, houden ISIS als OCTALINK brackets het doorgaans minder lang uit dan de 'dunnere' assen met vierkante bevestiging ('t zit 'm dus in de dikte van de as en de lagers ervan, zo is mij verteld ;)). Het kan idd kloppen dat de as in je hand goed draait, maar eenmaal gemonteerd draait ie niet mooi vloeiend (bij mij tenminste niet).

Je kunt er dus van uit gaan dat er een lager (of meerdere) versleten is, maar laat het bracket voor de zekerheid nog even checken door de LBS. Mijn huidige isis BB heeft tot nu toe +/- 3000 km rondgedraaid, dus 800 km vind ik wel een beetje weinig eigenlijk ...
:: Fear is your only god ::
TA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 26 april 2005, 21:00
Mijn mountainbike: Klein Palomino

Ik heb van LBS begrepen dat de cups ook los kunnen zitten!?! Zo te voelen zat de linker behoorlijk los maar ik kan niet inschatten of deze tijdensdemontage los gekomen is of dat hij al los zat....

Ga morgen maar even met de bracket naar de LBS>..
TA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 26 april 2005, 21:00
Mijn mountainbike: Klein Palomino

Oke,

Bracket + cranks helemaal schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. Kraakje zit er nog. Kan het nog iets anders zijn? Voor ik nieuwe bracket ga halen wil ik het wel zeker weten natuurlijk....
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

Mijn bracket hield op met kraken nadat ik de cranks eraf had gesloopt (goed, gedemonteerd...) en even een beetje vet op de plaats heb gesmeerd waar de cranks aan de as vastzitten. Waarschijnlijk heeft de wrijving van metaal op metaal bij mij dus het kraakje veroorzaakt. Wat ook nog wel eens wil helpen is je cranks een kwartslag draaien ten opzicht van hun originele positie. Vraag me niet hoe dat zou kunnen helpen, maar ik heb 't ooit eens ergens gelezen. Baat het niet....
TA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 26 april 2005, 21:00
Mijn mountainbike: Klein Palomino

De cranks zijn met wat vet gemonteerd. Of ze op dezelfde positie zitten weet ik niet....
Plaats reactie