Achterpat verbogen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Mijn broertje heeft vandaag een boomstam geraakt. Deze duwde de derailleur de spaken in en werd toen vrolijk meegetrokken. Zover dat hij recht omhoogwees!!!

Schade:
-XT derailleur stuk
-snelspanner beschadigd (niet meer heel goed met de hand aan te draaien, verder wel werkzaam)
-achterpat getordeerd en opzijgebogen
-tijdens demonteren het balletje van de rollamajig verloren tussen alle dennenaalden (stop ik wel weer een kraal in)

Het is een vaste achterpat, dus vervangen gaat niet lukken. Tussen de bankschroef heb ik het grootste deel wel terug kunnen duwen, maar het laatste stuk is gewoon teveel millimeterwerk. Erg lastig dus. Heeft iemand tips? En hoe precies moet het geheel worden?

Een nieuw frame kan ook wel, maar is voor hem een erg duur geintje. Hij heeft nu wel een oud frame met ook een 1" balhoofd en starre vork. Moet dus wel wat meer aan vervangen worden. Al is het niet heel erg extreem.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

De keer dat ik een pad bijgeboden heb heb ik het op het oog gedaan. Met een bahco vastpakken en weer in de goede vorm buigen. Ik zag laatst ook dat er speciale gereedschappen voor zijn die een richter ingebouwd hebben. Weet alleen niet meer zo snel waar :-( was volgens mij een site waar ze ook allerlei handleidingen voor bikeonderhoud hadden staan...

Je kunt er ook eens mee langs je LBS gaan, maar zelf zou moeten lukken. Wel oppassen dat je niet te veel heen en weer buigt en zo materiaalmoeheid krijgt
Don't believe the hype!
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Met wat geweld hem vanochtend teruggebogen. Alleen is het schroefdraad ook aan gort. Zal opnieuw moeten worden getapt.

Maar ik vrees een beetje of dat het allemaal wel recht zit. Als het een beetje scheef is, dan lijkt mij dat het schakelen niet meer gaat.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

zo uit m'n hoofd is het een M10 met fijne draad (x1 ??)

ALs je de draad opnieuw tapt moet je goed oplettne dat je wel weer in de oude draad uitkomt, en niet alle draad er uit boort met je tap... zou zo sneu zijn :evil:
Don't believe the hype!
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

aaaaaaaaahhhhhh mijn rollamajig :evil: hij zag er nog zo goed uit...snik...
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Ik doe bijna alles zelf, maar voor dit soort dingen ga ik echt even langs een LBS met kennis van zaken!
Eat, sleep, ride, repeat
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

raffar schreef:aaaaaaaaahhhhhh mijn rollamajig :evil: hij zag er nog zo goed uit...snik...
jouw rollamajig??? mis ik iets?
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

foto's ?
zo is 't allemaal nogal vaag.
www.m-gineering.nl kan wel een achterpatje vervangen.
wel een spuitbusje verf kopen om alles weer in de goede kleur te krijgen.
www.ciclib.de en www.actionsports.de verkopen leuke frame-vork setjes voor weinig.
Plaats reactie