fox f80rlt "groene olie-drap" uit je vork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
oudewesselink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 5 september 2004, 11:16
Mijn mountainbike: SIMPLON

Hallo,

Ik heb een fox f80rlt , nu fiets ik een maandje met 100 psi in deze vork . Dit is mij iets te hard. ( ik weeg 87 kg – 192 meter ) Ik denk/vind dit omdat hij nog zo’n 3.5-4 cm over heeft om in te veren.
Ik heb mijn vork gewoon nieuw gekocht, maar wel direct bij fox ( belgie ) laten “afstellen”, hier bedoel ik mee;de lock-out op max, dus dat ie niet meet veert als je hem op de lock-out hebt staan. (als er onverwachts een klap komt blaast deze nog wel af )

Ik dacht: ik laat er iets lucht uit lopen, dit met mijn vinger duwend op het “auto”ventiel . ( beetje dom misschien, wel zeker )

Gevolg: halve theelepel groene olie-drap uit m’n vork.

Vervolgens heb ik het met het Suspensionpompje gedaan, zoals het hoort.

Wie weet of dit kwaad kan , en of dit heel precies komt ( niveau? )

Ik heb hem overigens nu op 80 psi gezet.

leon
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Ik heb ook zoiets met mijn "oude" marzocchi mx comp. Als ik op de ventielen duwde kwam er ook altijd wat olie mee. De vork lekt ook olie als de ziekte uit 1 van de seals, moet hem nog laten servicen daarvoor. Je vork te hard oppompen is volgens mij toch ook niet goed, ik heb ergens gehoord dat dit ook lekkages kan veroorzaken. Ik zou er iig persoonlijk niet mee doorrijden en eerst na laten kijken.
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

In je linker poot zit 30cc en rechts 150 ? (uit me hoofd)
Nooit te hard ineens indrukken maar geleiderlijk. Maar goed die 30 cc (groen) zit onderin en boven in zit 5cc rood spul normaliter?

Ik neem aan dat die geen lucht lekt?

Dus tel maar uit, rechts is minder kritisch dan links.
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
oudewesselink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 5 september 2004, 11:16
Mijn mountainbike: SIMPLON

Oke, maar wat zou jij doen?

Er is echt superweinig “groen spul” uit mijn linker poot ( als je op de fiets zit ) gekomen.

En als het echt kwaad kan, hoe zal ik dit moeten gaan oplossen?

Zo ja ; Kun je dit zelf, of moet je er weer een la vol speciaal gereedschap voor hebben liggen?

En 30 cc hoeveel is er dan uit 1/6 of 1/8…..?

O ja, en dat nog een ander vraagje ( ik geloof dat jij er verstand van hebt ); na hoeveel km fietsen laat je zo’n vork reviseren?

Leon
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Kan geen kwaad, maar voortaan fiets een tijdje rechtop laten staan voordat je an de ventieltjes komt.
3-4 cm eff. veerweg uit een 80mm vork noem ik geen goede instelling, vraag me af wat er is fout gegaan.
Dan kan je beter geld en gewicht besparen met een starre vork.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Op www.foxracingshox.com vind je uitgebreide info. over het instellen en onderhoud van de FOX vorken

Met jouw gewicht zou je met de F80RLT op 85 psi uitkomen.
De negatieve veerweg -"sag"- varieert van 12 mm (XC/Race) tot 20 mm (Freeride)

De hoeveelheid olie die verloren is gegaan is denk ik te weinig om de werking van de vork te beïnvloeden.

De seals van FOX-vorken begeven het ook vaak. Mocht dat bij jouw vork onverhoopt gebeuren weet dan dat je (in Europa) 2 jaar garantie hebt.

Volgens FOX zou de vorkolie "Annualy or every 200 hours" ververst moeten worden.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

oudewesselink schreef:Zo ja ; Kun je dit zelf, of moet je er weer een la vol speciaal gereedschap voor hebben liggen?
Dit kun je zelf. Gewoon alle lucht aflaten en dan de dop met een 24mm sleutel los draaien. Heel klein beetje dikke olie er boven in gooien en weer dicht. Lucht erin pompen, klaar. Deze olie zorgt alleen voor de afdichting tussen de luchtkamer en de rest v/d vork, dus zolang er een klein laagje op de piston staat is het ok.

Die 30ml moet onderin, dus dan moet je de onderpoot los draaien met een 10mm sleutel (ook weer alle lucht aflaten). Dan duw je de 'stang' met de schroefdraad de vork in, er zal dan een hoop olie uit de vork lopen. Als alles eruit is, gooi je er weer 30ml in (vork op z'n kop is het handigst).

Als je ook de olie in de demper wilt verversen, raadt ik je aan dit te laten doen. Ook bij een Talas vork zou ik niet zelf gaan prutsen.
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Je bnet niet veel kwijt, maar meestal zit er olie met een rood kleurtje bovenin en vond de groene kleur vreemd. Maarja het is maar een kleurstof aan de olie, wat misschien is gewijzigd. Of wat iemand al zei lang op zijn kop gestaan.
Bovenin moet versnellingsbak olie, dat is maar 5cc. En dat is heel weinig.

De dempers zijn open oliebad dempers, dus gewoon leeg schudden!?
Daarom gaat er rechts zo veel in omdat de demper zich hiermee vult.
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
oudewesselink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 5 september 2004, 11:16
Mijn mountainbike: SIMPLON

Oke,

Dit zijn bruikbare tips. Dank jullie allen

Ik kom net terug uit het bos, en heb liever meer lucht in m’n vork ( nu dus 80 psi ) .
Wanneer ik gewoon op m’n fiets zit veert deze al 1.5cm in. Met 100 psi geen last.

Ga er nu tussen zitten met 90 psi. (ik lees hierboven dat 85 psi voor mijn gewicht goed is )

leon
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Dat 1,5 cm inveren noemen we "sag".
Dat heb je nodig voor een beetje comfort.
Wanneer je de vork zo hard oppomt dat ie niet inveert wanneer je op de fiets gaat zitten zal je nevernooit de hele veerweg kunnen gebruiken, tenzij je van 3 hoog achter uit het raam springt.
Het nut van een vererndevoorvork in je fiets ontgaat mij dan een beetje.
Behalve de blingbling factor natuurlijk.
Maar ieder z'n ding.
oudewesselink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 5 september 2004, 11:16
Mijn mountainbike: SIMPLON

Nou , na een beetje spelen met de luchthoeveelheid in de vork kom je er wel achter wat je wel of juist niet wil. Ik zit nu op zo’n 90 psi en dit bevalt mij prima.

En even over die 1.5 cm “sag”, dat is nu ( met 90 psi ) zo’n 1 cm, voor mij goed.
De 80 psi is voor mij echt wel te weinig, en de 100 te hard hahaha

leon
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Mooi zo'n luchtveer.
Met een stalen veer kost zo'n expiriment meteen knaken (of euro's).
1cm op 80mm is niet verkeerd.
Plaats reactie