Tandwielen vraagje

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
freeko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 6 december 2004, 08:49
Mijn mountainbike: Foes DHS Mono/Santa Cruz Nomad
Contacteer:

Ik heb nu al geruime tijd met 1 tandwiel voor(38 T) en een normale 11/32 cassette achter gereden.Beviel prima voor hier in mijn omgeving.Nu heb ik een nieuwe fullie(andere is HT) en nu wou ik eigenlijk met 2 tandwielen voor + bash en eventueel chainguide gaan rijden.Op de fiets zit een saint cranckset met 3 bladen.Ik dacht zelf aan 28/40 tands tandwielen op de cranck te zetten en op de plek van het grote blad een bashring te plaatsen.Ik ben er wel achter gekomen dat je in veel afdalingen met een 38 T net tekort komt.Is deze verhouding een beetje ok?En is zo'n setup überhaupt mogelijk?Het is de bedoeling om een beetje xc/enduro gericht te gaan touren in Duitsland en Belgie en zo.Kun je met deze verhouding nog een beetje klimmen?(heb wel redelijk wat kracht en gebruik normaal niet vaak mijn kleine blad)
Ja man!
chocolatemoeze
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: di 5 april 2005, 23:59
Mijn mountainbike: Canyon Dude CF

Ik vraag me in eerste instantie af of je dan ook niet rekening moet gaan houden met de kettinglijn.

Maar on topic, heb ook zitten spelen met die gedachte. Ik fiets liever niet op brute kracht, hoewel ik dat vroeger juist wel altijd deed. Vind het vooral off road fijn om lekker door te trappen, en dan is het kleine (22T) blad bij steil klimmen toch wel onmisbaar voor mij. Maar ook bij obstakels rol je er net iets lekkerder overheen, omdat je niet telkens plotseling kracht hoeft te zetten. (in extreme gevallen zelfs staan op de pedalen). Hoewel in het laatste geval gebruik ik het kleine blad nooit...

Ik trap alleen aan om momentum te houden over obstakels en door bochten. Voor de rest trap ik mee om de benen warm te houden. Misschien is de standaard 44T dan idd. weer overkill.

Al met al rijd ik het meeste op de 32T. Ik denk dat de schakelcombinaties met een standaard 11-32T cassette en de gaten die er vallen met 28-40T te groot voor mij zou zijn.

Wellicht dat ik uiteindelijk liever op de cassette inlever dan op de voorbladen.

Zie ook:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?perflijn

Iemand ervaring met 24/34/44? Of 28/36/44? Of schakel je dan weer te veel met de middenbladen?
Maar goed, just a thought.
reactie!=actie
Plaats reactie