LX achterderrailleur of een XT achterderrailleur?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
cleefm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 11 oktober 2004, 23:21
Mijn mountainbike: Bulls 8005

Beste mountainbikers,

Ik zit met een vraagje:

Vandaag gefietst, ketting gebroken en heeft ervoor gezorgd dat de achterderrailleur afgebroken is. Ik moet nu een nieuwe aanschaffen en ik zit met een dilemma. Alles is bij mij afgemonteerd LX. Nu weet ik niet of ik de nieuwe LX erop moet installeren of de XT. Ik heb gehoord dat de nieuwe LX beter is dan de huidige XT.

En wat voor ketting adviseren jullie. Een goedkope die ik bv 2x per seizoen wissel of toch een duurdere?

Wat is jullie advies!

Bij voorbaat dank
_______________________________________
Ik heb respect voor iedereen!
whiteraven
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 11:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Dat de nieuwe XT minder goed is als de nieuwe LX lijkt mij sterk..misschien vindt niet iedereen het prettig want het werkt net ff wat anders volgens mij..
zelf heb ik een LX achterderilleur en die werkt prima..zeker nu ik er rollerboys van BBB in heb gezet (gekogellagerde tandwieltjes).
Het is overigens vrij normaal om voor LX en achter XT te hebben. Ik heb voor gewoon deore en achter LX..Je gebruikt je voorderrileur immers ongeveer 3 keer zo weinig..
Kzou nog even goed informeren naar die nieuwe XT waarom die dan niet goed is..en anders zou ik die gewoon nemen, als je niet op een paar extra tientjes kijkt..
whiteraven
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 11:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic

En over die ketting..je kan denk ik niet een nieuwe ketting op je "oude (achter)tandwielen leggen..daardoor verneuk je dan gelijk je nieuwe ketting..
als je achtertandwielen al versleten zijn moet je bij een nieuwe ketting nieuwe achtertandwielen aanschaffen..
En dan zou ik minstens voor een LX ketting gaan..

Ik heb laatst XT achtertandwielen gekocht en dat zijn mooie dingen..je betaalt ongeveer 65 euro maar dan gaan ze veel langer mee dan de mindere tandwielen..De XT tandwielen zitten heel mooi met beugeltjes bevestigd waardoor ze in ieder geval al makkelijker schoon te houden zijn...
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

*off topic*

Maar met het wijzigingsknopje kun je dingen aanpassen in je post. Ook dingen erbij zetten, dan hoef je niet een hele nieuwe post te maken :wink:

*on topic*

ik zelf heb ook een XT achterderaillieur en dat werkt echt prima. Degene met wie ik vaak fiets heeft zelf een LX Achterderaillieur en die heeft/had in de natte weeromstandigeheden toch vaker last van "wat minder" schakelen dan dat ik had. (het gaat hier trouwens om twee 2005 types)

XT is denk ik toch net iets beter dan LX. Maar als je alles op je bike al LX hebt en je bent/was daar tevreden mee dan kun je net zo goed LX monteren.

Over die ketting ik zelf heb een SRAM ketting de PC-69 (met powerlink) en ben daar zeer tevreden mee :-q Ik kan nog niet veel zeggen over de duurzaamheid omdat ik hem nog niet zo lang heb.

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb mijn LX achterderailleur vervangen door een XT, tegelijkertijd ook de cassette vervangen door een XT. Zeer content, het schakelt als een zonnetje. Ook de schakelwerking die net andersom is bevalt me beter.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

De XT schijnt ook weer met gewone schakelwerking verkrijgbaar te zijn.
:D
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

bij b2b is de xt lange kooi 49 euro en de LX 44 euro, dus zou ik voor de XT gaan.
Don't believe the hype!
whiteraven
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 11:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic

neem gewoon XTR!! :D
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

whiteraven schreef:neem gewoon XTR!! :D
en waarom?
Beep
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 14:15

Heb zelf een XT oude versie (dus schakelen als een deore)
voor €39,95. Koopje dus :) En voor LX voor €22,95
Het kan dus goedkoper.
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Ik heb de XT derailleur RD-M750, dat is de "oude" manier van schakelen. De nieuwe RD-M760 werkt precies andersom. Ik zou er in ieder geval een XT derailleur en een XT niveau cassette (indien versleten) op zetten. De meerprijs van XT t.o.v. LX valt nog wel mee.

Voor de ketting (en misschien ook cassette) kan je eens kijken bij Sram. Ik heb nu een PC-59 ketting en ben er erg tevreden mee icm XT schakelspul van Shimano.
Plaats reactie