SID Race Hydra Air - vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
chocolatemoeze
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: di 5 april 2005, 23:59
Mijn mountainbike: Canyon Dude CF

Ik heb een SID Race hydra air (model +/- 2000). Dat is er een met twee lucht kamers boven op de vork en één luchtkamer rechtsonder de vork. Zonder lockout.

Nu heb ik daar wat vragen over, ik heb internet al afgezocht, maar deze specifieke SID kan ik niet echt identificeren, en de juiste manual voor vinden.

- De onderste kamer is voor de rebound, maar zijn beide bovenste kamer voor de sag/demping?
- Weet iemand hoeveel bar/psi er nu in moet? Ik weeg +/- 60 kg.

I.v.m. die laatste vraag loop ik tegen de volgende problemen aan. Ik stel de vork redelijk soft af, heb beide bovenste kamers op +/- 40 psi en de rebound kamer op +/- 35 psi. Dit is wel ongeveer de demping die ik nodig heb, maar:

- Als ik het stuur optrek, of ik fiets door een kuil, dan veert de vork helemaal uit. Dan hoor en voel ik een luide tik, is dit wel gezond? Ik heb al geprobeerd de rebound te verlagen, maar dit had niet een noemenswaardig effect.
- Het lijkt alsof het wiel héél af en toe zwabbert. (en om dat het heel af en toe is, lijkt het me in eerste instantie niet door de wielset te komen) Komt dit door de bekende flex in de vork, of heb ik de druk niet goed afgesteld?

Wie oh wie kan me helpen met deze vragen, en evt. de vork identificeren?
reactie!=actie
SniperWorks
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1642
Lid geworden op: di 1 juli 2003, 21:44
Mijn mountainbike: Scott Pro Racing '03, Trek 9900 '95 Trek 8000 '09
Contacteer:

voor een SID is 40 PSI weinig, maar dan moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met vorken van ouder dan 2001 (alleen de Dual Air modellen dus)

maar volgens mij zijn de verhouding wel het zelfde.

ook niks op de rockshox site gevonden, ik heb er laatst nog een manual voor een 1998 Judy gevonden.

heb je mischien een foto, want het kan zijn dat je een mix van meerdere SID's hebt. (erg makkelijk uitwisselbaar
MasterDisaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 7 november 2004, 18:58
Mijn mountainbike: NRS & NSE suburban
Contacteer:

Ik heb een rock shox sid xl dual air, en ben ook opzoek naar een manual dit is em: http://img208.echo.cx/img208/8283/sid9qa.jpg verder heb ik niet dat probleem als ik me wiel optrek maar ik zou graag willen weten hoe hard ik em moet oppompen :-{

http://www.sram.com/nl/rockshox/mountai ... d/team.php hier staat iig een PDF'je voor de sid van 2005 ik weet niet hoe die druk/gewicht tabel overheenkomt met die van mij of de ts


Afbeelding

Net ffe gekeken bij mijn sid zit ik met 70kg op 3 a 4 bar goed. 5 bar en hoger is echt snoeihard. dit werkt dus niet voor mij
djska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 12 april 2004, 17:11
Mijn mountainbike: Enduro SL custom
Contacteer:

chocolatemoeze schreef:Ik heb een SID Race hydra air (model +/- 2000). Dat is er een met twee lucht kamers boven op de vork en één luchtkamer rechtsonder de vork. Zonder lockout.
- De onderste kamer is voor de rebound, maar zijn beide bovenste kamer voor de sag/demping?
- Weet iemand hoeveel bar/psi er nu in moet? Ik weeg +/- 60 kg.
- Als ik het stuur optrek, of ik fiets door een kuil, dan veert de vork helemaal uit. Dan hoor en voel ik een luide tik, is dit wel gezond? Ik heb al geprobeerd de rebound te verlagen, maar dit had niet een noemenswaardig effect.
Volgens mij heb je hem dan niet helemaal goed gemonteerd, bv. niet voldoende olie erin.

Hier de notities die ik in de loop der tijd over deze vork heb verzameld:


SID XC and 100 (2000-2001)
SID XC and 100 both feature the HydraAir damping system. This system consists of a single external adjustable damper unit, and a blow-off (anti-spike) valve. Rebound control is further tunable by changing the stock 5wt RockShox fork oil, to 10wt or even 15wt oil.
Rule-of-Thumb: Lighter weight oil = faster rebound damping, Heavier weight oil = slower rebound damping

Oil:
Right leg top: 5cc (RedRum of 15wt)
Right leg bottom: 100cc (15wt)
Left leg top: 5cc (RR)
Left leg bottom: 10cc (RR)

Air:
positive spring psi (both legs): 55-60psi
negative spring psi (left leg): 50-55psi

----------
After I change the oil in my 2000 or 2001 SID XC and SID 100, when reinstalling the lower legs, the oil spills out of the bolt hole. How do I stop that?
Before reinstalling the lower legs inflate the positive chambers with 30psi so that the Damper assembly and the Neutral shaft are fully extended. This will give the oil room to rest while the lowers are bolted back on. Also, when you slide the lowers onto the upper tubes, stop when you feel the lower bushing engage the bottom of the upper tube. This will allow you enough room to pour the oil into the lower leg, without pouring it into the shafts.
----------
The oil is 15wt and you put 100cc into the damper side (right side) and about 10cc of red rum (substitute in 15wt oil if you don't have Red Rum). You'll have to pour it into the bottom of the fork, instead of the top (a la Judy) because of the air chamber.

To change the travel you gotta flip the dummy shaft around and reinstall negative spring and seals. On the damper leg you simply install the spacer (that lives underneath the top cap) below the damper and onto the top out spring (similar to a Judy Race).

That's about it, worst thing about the fork is having to deal with the snap rings since they don't have the usual holes for snapring pliers.
Plaats reactie