CrMo is hetzelfde als staal?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Een kennis van mij had jaren geleden ook een zwabberende rees Koga (staal) in een grote maat..
Hij heeft van Koga een nieuw frame gekregen, er was te veel gewicht(materiaal ) bespaard op z'n org. frame.

Verder is lichtgewicht niet alles, en een stalen frame overleeft met gemak z'n garantie termijn.
De voorbeelden van alu frames die binnen de garantie scheuren zijn legio...
Ergens gaan jullie mooie lichtgewicht theorien dus mank.
Voordat onze siteowner de database opschoonde stond er een topic op dit forum over alu vs. staal vs. titanium als framematerilaal.
Iemand had er z'n proefschrift over geschreven en was hier op afgestudeerd.
De conclusie was dat 't allemaal geen bal uitmaakt, in gewicht, stijfheid en levensduur.
Vooropgesteld dat je het materiaal op z'n eigen specifieke wijze optimaal gebruikt.
Blijkbaar valt extreem veel gewicht besparen niet onder "optimaal gebruik".
Het vervelende van alu is dat en verkeerde constructie genadeloos wordt afgestraft, staal is al wat vergevings gezinder, en titanium kan heel veel mishandeling wegsteken.
M.i. is alu niet superieur, maar gewoon het goedkoopste materiaal om in massaproductie tot een verkoopbaar eindproduct te komen.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Heeft iemand toevallig ook die lichtgewicht stalen mountainbike zien hangen bij de stand van Santos op Bike Motion?
Bewijst dat er van staal best iets moois en lichts te maken is :-q
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Goh, en dat heeft Santos bewezen? Mjaaa.... :roll:
OBOM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"

PFW schreef:Heeft iemand toevallig ook die lichtgewicht stalen mountainbike zien hangen bij de stand van Santos op Bike Motion?
Bewijst dat er van staal best iets moois en lichts te maken is :-q
Big deal...De Kerf, Rocky Mountain en Ritchey bewijzen dit feit al jaaaaaaaaren. Daarbij vergeleken is Santos een nieuwkomer die ook eens een duit in het zakje doet. :-?

Ik vind Walter zijn eindconclusie wel steekhoudend, waar ik aan toe zou willen voegen, dat je beter "opgescheept" kunt zitten met een middelmatig stalen frame, dan met een middelmatig alu frame, of een slechtgelast titanium frame van bedenkelijke legering.
Honi soit qui mal y pense!
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Brum schreef:Goh, en dat heeft Santos bewezen? Mjaaa.... :roll:
Ik probeerde alleen maar een voor velen herkenbaar voorbeeld aan te halen :roll:
(lezen is ook een vak, inductie versus deductie, Santos is natuurlijk niet de enige)
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Walter schreef: Voordat onze siteowner de database opschoonde stond er een topic op dit forum over alu vs. staal vs. titanium als framematerilaal.
Iemand had er z'n proefschrift over geschreven en was hier op afgestudeerd.
De conclusie was dat 't allemaal geen bal uitmaakt, in gewicht, stijfheid en levensduur.
Vooropgesteld dat je het materiaal op z'n eigen specifieke wijze optimaal gebruikt.
En werd er in die studie ook naar gekeken wat de kosten zouden zijn van het optimaal gebruiken van het materiaal? Als je bv. een buis gaat gebruiken met een variabele diameter en wanddikte kun je enorm besparen op gewicht zonder dat stijfheid en sterkte hieronder lijden, maar weet je wat de productieprijs van zo'n frame wordt? Zo'n frame kun je eigen alleen maken door het te gieten d.m.v. de verloren mal-methode, wat op zijn zachtst gezegd prijzig is.

In theorie maakt het misschien geen bal uit, maar als je gaat kijken naar wat er met alu mogelijk is én financieel haalbaar in vergelijking met andere materialen, dan wint alu ALTIJD. Het enige dat alu van de troon zou kunnen stoten als lichtgewicht-koning is een nieuwe superkunststof, maar dan moeten ze eerst de problemen met kruip op zien te lossen. Ik blijf voorlopig lekker bij alu, dat bevalt me prima.
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

PFW schreef:Heeft iemand toevallig ook die lichtgewicht stalen mountainbike zien hangen bij de stand van Santos op Bike Motion?
Bewijst dat er van staal best iets moois en lichts te maken is :-q
Santos bewijst helemaal niets. Commercie noem ik dat. Een oude doos opentrekken om een USP (Unique Selling Point) te zoeken.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

raffar schreef:
PFW schreef:Heeft iemand toevallig ook die lichtgewicht stalen mountainbike zien hangen bij de stand van Santos op Bike Motion?
Bewijst dat er van staal best iets moois en lichts te maken is :-q
Santos bewijst helemaal niets. Commercie noem ik dat. Een oude doos opentrekken om een USP (Unique Selling Point) te zoeken.
Ik zeg niet dat Santos iets bewijst, maar die fiets is gewoon een voorbeeld :-{
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Niks mis met unique selling points. Stalen frames zijn gewoon mooier ook al staat er santos op :wink:
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Kurgan schreef:En werd er in die studie ook naar gekeken wat de kosten zouden zijn van het optimaal gebruiken van het materiaal? Als je bv. een buis gaat gebruiken met een variabele diameter en wanddikte kun je enorm besparen op gewicht zonder dat stijfheid en sterkte hieronder lijden, maar weet je wat de productieprijs van zo'n frame wordt? Zo'n frame kun je eigen alleen maken door het te gieten d.m.v. de verloren mal-methode, wat op zijn zachtst gezegd prijzig is.
Ik mag hopen dat deze manier van produceren niet in die studie voorgesteld werd!? Anders kun je de geloofwaardigheid van die studie bij deze sterk in twijfel trekken. Ten eerste krijg je een vervelende materiaalstructuur door gieten en ten tweede verkrijg je butting door het plaatselijk strekken van buizen. Buizen met variabele wanddikte worden volop gebruikt in de bikeindustrie. Variabele diameters bereik je door hydrovormen dus daar komt ook geen gietwerk of verloren wasmethode aan te pas, gelukkig maar.

Overigens heb ik ook liever een goed stalen frame dan een matig aluminium frame. Lijkt me nogal appels met peren vergelijken.
Neemt niet weg dat ik me wel bij DeKerfs aansluit dat staal & titanium wel wat vergeeflijker zijn dan alu.
Laatst gewijzigd door Sjef op ma 30 mei 2005, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Om alu te gieten wordt er zink toegevoegd, niet echt wenselijk.
Variabele wanddikte bij alu past Cannondale al een paar jaar toe met wisselend succes (qua levensduur).
Magnesium frames zijn ooit de revu al eens gepasseerd, met nadruk op gepasseerd.
De schrijver van het proefschrift was een techneut, geen commercieel type, het ging hem dus niet om de prijs.
Wanneer ik op mijn fietsje zit gaat het mij ook niet (meer) om de prijs.
Dan wil ik dat 't heel blijft.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Magnesium is toch nog niet helemaal gepasseerd?

Merida lijkt er overigens wel een beetje overheen te zijn gestapt, voeren nog maar een type (maar is dat niet vooral marketingtechnisch?)
Pinarello maakt nog ook nog een heel mooi raceframe van magnesium
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Ja, magnesium is licht en de sterkte van het materiaal per kilo is ook erg goed. Alleen is de absolute sterkte niet heel erg hoog. Tevens is het nogal corrosie gevoelig. Een ideale coating is nog niet gevonden. Zo gebruikt Oakley Keronite coatings voor z'n magnesium frames, maar ik verzeker je: de mensen van Keronite zelf weten niet wat voor een coating het is. ik ben dus benieuwd hoe duurzaam die Oakley's zijn. Duur... ja. Gelukkig fiets ik niet op een Oakley :tong

Magnesium heeft ook een structuur waardoor het zich moeilijk laat omvormen, itt aluminium. Er zijn maar enkele legeringen die zich zo laten vervormen. Pinarello gebruikt AK61 Mg-legering. Zal eens kijken wat ik daarover kan vinden...
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Hoe magnesium een Merida nou zou zijn... ze zijn er niet lichter, mooier, stijver of strakker door geworden in ieder geval. Meer commerciele praat dan technische wijsheid.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Bij Merida gaat het om een aluminium legering waaraan wat magnesium wordt toegevoegd, net zoals men het element scandium toevoegd aan aluminium en de legering dan plotseling scandium noemt.
Weer puur commercieel dus, heeft niets met techniek te maken.

Bij Avid zijn ze gestopt met het produceren van magnesium remmetjes na wat "kleine" bedrijfsongevallen.
Kan me voorstellen dat men niet staat te springen ( :D ) om magnesium toe te passen in de framebouw.
Plaats reactie