Schijfremblokken vervangen €75,- incl. montage normaal?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
snike888
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 5 mei 2005, 22:12
Mijn mountainbike: Giant ATX850 suspnsion
Contacteer:

Hallo,

Ik keek nogal raar op vanmiddag bij de fietsenmaker, ik moest namelijk de schijfremblokken van mijn Avid Mechanische schijfremmen vervangen en tot mijn grote schrik kostte dat €75,- is dat een normale prijs incl. verzendkosten of is dat heel abnormaal, want ik heb gezien dat een heel nieuw remsysteem(van 1 schijfrem) soms incl. schijf al €75 kost of zie ik dat nou verkeerd?

Dirk Jan
lalala, kidee!
Martin Blom
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
Contacteer:

Remblokken kosten tussen de 15 en 20 euro per rem.
Vervangen van blokken duurt misschien 10 mininuten per rem.
Reken zelf maar uit.

(waarom vervang je ze niet zelf?)
snike888
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 5 mei 2005, 22:12
Mijn mountainbike: Giant ATX850 suspnsion
Contacteer:

omdat ik denk dat ik de boel dan sloop...
lalala, kidee!
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

snike888 schreef:omdat ik denk dat ik de boel dan sloop...
Het is erg simpel. Voortaan als je iets bij de LBS laat doen vragen of hij het voor kan doen. Dan kan je het trucje ook.

Maar je kan het zelf uitrekenen (erg natte vinger).

2x remblokken à 25 euro (Avid 'B3-R' B2B prijs) = 50 euro. LBS is duurder dus wordt het 2x 30=60 euro
2x 15 minuten uurloon = 15 euro
------------
totaal 75 euro

Ik heb trouwens mijn fiets ook weleens bij de LBS laten doen en toen kreeg ik een mooie specificatie van alle onderdelen.

(TIP voor als je iets laat vervangen bij LBS: vraag je oude onderdelen terug. De meest vreemde dingen brengen 2ehands nog geld op. Zoniet, dan lazer je ze thuis wel bij het vuilnis)

't is zeker veel. De Avid juicy blokken zijn bij B2B 16 euro. Heb je gewoon dure blokken?
BBB blokken zijn 15 euro voor de Avid BC-3.

=====================

Hoe blokken vervangen:
-wiel eruit
-borg van de blokken eruit halen
-blokken eruithalen (als ze er niet vanzelf uitvallen)
-nieuwe blokken (met veertje) terugstoppen (evt. met kopervet op de achterkant)
-borg er weer in
-wiel er weer in

Niet echt moeilijk. Je blijft gewoon van de hendels af als je wiel eruit is.
Mechanische schijfremmen lijken mij trouwens al helemaal 'idiot-proof'.

Je kan weinig slopen aan je bike. Pas als je kracht gaat zetten op iets, dan moet je nadenken of het wel het juiste is waaraan je trekt/duwt/draait/...
snike888
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 5 mei 2005, 22:12
Mijn mountainbike: Giant ATX850 suspnsion
Contacteer:

thanks daar heb ik wat aan, maar ze zijn er nu mee bezig als het goed is dus ik wacht wel ff af
lalala, kidee!
DragonZzZ
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: za 19 februari 2005, 23:41

Uhm, laatste keer dat ik mn remblokken eruit haalde om wat vuil eraf te halen, hoefde mn wiel er niet uit hoor :-?
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Dat verschilt per rem, maar je blokken vervangen zonder je wiel er uit te halen is lastig op z'n best.
MasterDisaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 7 november 2004, 18:58
Mijn mountainbike: NRS & NSE suburban
Contacteer:

Exar schreef:Dat verschilt per rem, maar je blokken vervangen zonder je wiel er uit te halen is lastig op z'n best.
Nee hoor gewoon ffe de caliper zelf losschroeven :) 2 imbussen en klaar :P
klara
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 24 september 2003, 22:01
Contacteer:

Ohja, DAT is handig!
bikybiky
Genius
Genius
Berichten: 3715
Lid geworden op: za 27 september 2003, 20:53
Mijn mountainbike: Ibis Ripley v4
Contacteer:

bij de xt en xtr is het mogelijk alleen is het verstandiger om voor het wisselen de zuigers ff terug te duwen en dat gaat nog al moeilijk met een schijf in de weg

ps een beetje dealer doet het gewoon ff voor je
appeltje eitje.
snike888
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 5 mei 2005, 22:12
Mijn mountainbike: Giant ATX850 suspnsion
Contacteer:

het is wel en raar zaakje, ik heb de fiets om 9:00 uur s'ochtends gebracht en is nu nog steeds niet terug, jemig ze hoeven aleen maar ff nieuwe remblokkies erin te douwen hoor! ook nog een gappig verhaal op zich:
Er is dus een vriend uit mijn klas die echt helemaal niks van fietsen afweet en vandaag zijn nieuwe fiets op ging halen(citybike), nou heel leuk zei ik wat zit er allemaal op? hij zei: ja ehmm 3 versnellingen, schijfremmen... dus ik zei: schijfremmen? dat is zeker wel een duur grapje dan! nee zei hij: de fiets kost €400,- ow, dan zit er zeker ook een geveerde voorvork op? nee zei hij dat niet. dus ik begon me al af te vragen dat dat heel erg zeldzaam is dat er geen geveerd vork op zit maar wel schijfremmen. dus ik ga ff met hem mee naar de winkel waar die bike te koop stond en ja hoor, er zaten geen schijfremmen op maar trommelremmen. ik dacht al want die zelfde winkel had ik gebeld om te vragen hoe duur schijfremblokjes bij hun kostten+ monteren en toen hadden ze gezegd: Je van de €15 tot €20,- dat vond ik al weinig dus ik ernaar toe, en dan zeggen dat ze het hele remsyteem niet kennen.
echt een slechte shop dus...
lalala, kidee!
SniperWorks
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1642
Lid geworden op: di 1 juli 2003, 21:44
Mijn mountainbike: Scott Pro Racing '03, Trek 9900 '95 Trek 8000 '09
Contacteer:

uuh niet iedere fietswinkel HOEFT elk type remmen te kennen. :roll:

waarom zou een fietswinkel voor gewone fietsen (avid) schijfremmen moeten kennen, omdat ze dat systeem niet kennen zijn ze een slechte winkel? :-{

en er zijn wel degelijk stadsfietsen/hybrides die schijven hebben en veelal voor dagelijks gebruikt bereden worden!
kijk maar eens naar koga's ok dan praat je ook over een aardig prijskaartje voor een "stadsfiets"
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

SniperWorks schreef:
waarom zou een fietswinkel voor gewone fietsen (avid) schijfremmen moeten kennen, omdat ze dat systeem niet kennen zijn ze een slechte winkel? :-{
't is wel bijzonder. De meeste winkels hebben wel gewoon de blokken van BBB liggen. Das wel een ruime keuze.
snike888
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 5 mei 2005, 22:12
Mijn mountainbike: Giant ATX850 suspnsion
Contacteer:

het gaat er niet om dat ze geen Avid schijfremmen kennen ze denken gewoon dat trommelremmen schijfremmen heten, en hoe vaak zie je nou een fiets zonder geveerde voorvork met schijfremmen? het het is niet eens een merk fiets, het was geloof ik een fiets van het merk future ofzo?...
lalala, kidee!
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

snike888 schreef: en hoe vaak zie je nou een fiets zonder geveerde voorvork met schijfremmen?
Ik zie het verband niet echt waarom een fiets met schijfremmen een geveerde vork moet hebben :~ , je ziet uberhaubt niet veel mtb's meer zonder vering.

Om terug te komen op de vraag: ja dat is duur :o, maar daar was je zelf ook al achter.
Plaats reactie