Hoi,
heb nu goed 6 maanden een MTB, sinds dit weekend merk ik dat er speling zit op mijn achterste wiel. Het lijkt alsof het wiel ovet de as wat naar links en naar rechts kan schuiven.
Hoe kan ik dit verhelpen. Of is de naaf al stuk?
naaf in achterste wiel staat los
- Enrico
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5895
- Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
- Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1
Waarschijnlijk staat de naaf verkeerd afgesteld. Zo snel mogelijk (laten) repareren want de kogellagers kunnen hier blijvende schade van ondervinden. Als het een nieuwe MTB betreft dan valt dat onder één van de eerste onderhoudsbeurten.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 12
- Lid geworden op: do 28 april 2005, 21:54
- Mijn mountainbike: Cannondale F800sl
- Contacteer:
Dit is in eigenlijk iets voor je LBS omdat waarneer je dit verkeerd uitvoert, je je lagers en evt je lager huis kan mollen.
Als eerste haal je je wiel uit je fiets. Je as wordt aan beide kanten ingesloten door twee "moeren". Deze moeren zitten vaak onder een rubberen bescherm kap zodat er niet al te makkelijk vuil tussen je lagers kan komen, Hoe dit bevestigd zit is per fiets nog al verschillend.
Maar om terug te komen op de "moeren".
De moer die de lagers insluit zit aan beide kanten, dize kan je iets aandraaien zodat de speling uit je as gaat. Niet te strak!!! Waarneer je denkt dat je geen speling meer hebt, het wiel aan twee kanten bij de as beet pakken en even laten draaien. Als je weerstand voelt of je hoort je lagers rollen/knarsen dan staat ie te strak. Als je de juiste stand hebt gevonden, draai je aan iederekant de twee moeren tegen elkaar aan vast. Dit voorkomt lost draaien.
Ik hoop dat je het nog begrijpt... denk er wel om, eigenlijk heb je voor deze operatie speciaal gereedschap nodig(smalle steeksleutel ed.) maar het kan ook zonder. Echter als je geen ervaring heb in dit soort klusjes had ik het eerst eens gaan afkijken bij je LBS.
groet marcel
www.home.versatel.nl/marcelvanderblom
Als eerste haal je je wiel uit je fiets. Je as wordt aan beide kanten ingesloten door twee "moeren". Deze moeren zitten vaak onder een rubberen bescherm kap zodat er niet al te makkelijk vuil tussen je lagers kan komen, Hoe dit bevestigd zit is per fiets nog al verschillend.
Maar om terug te komen op de "moeren".
De moer die de lagers insluit zit aan beide kanten, dize kan je iets aandraaien zodat de speling uit je as gaat. Niet te strak!!! Waarneer je denkt dat je geen speling meer hebt, het wiel aan twee kanten bij de as beet pakken en even laten draaien. Als je weerstand voelt of je hoort je lagers rollen/knarsen dan staat ie te strak. Als je de juiste stand hebt gevonden, draai je aan iederekant de twee moeren tegen elkaar aan vast. Dit voorkomt lost draaien.
Ik hoop dat je het nog begrijpt... denk er wel om, eigenlijk heb je voor deze operatie speciaal gereedschap nodig(smalle steeksleutel ed.) maar het kan ook zonder. Echter als je geen ervaring heb in dit soort klusjes had ik het eerst eens gaan afkijken bij je LBS.
groet marcel
www.home.versatel.nl/marcelvanderblom
Hoe hoger de top, hoe kouder de kop
- raffar
- Extreme Biker
- Berichten: 681
- Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
- Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
- Contacteer:
poeh! en de mijne dan?
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Euhm, lostrillen?? Weet niet met wat voor een materiaal jij aan het rijden gaat?? Maar als je wiel vast zit in het frame met de quick-releasepen GOED dicht kan die moer echt geen kant opBeep schreef:klopt idd wat Jackass zegt.
Wat ook kan gebeuren dat een van de 2 moeren tijdens het fietsen
zich weer los trilt. Dus een borgmiddel a la Locktite is geen overbodige luxe.
Shit happens