Ik vraag me eigenlijk af of dat vet wat standaard op de shimano kettingen is aangebracht goed is.
Eerder ontvette ik het altijd, maar het lijkt nu of ze iets dunner vet hebben gebruikt.
Wat doen jullie altijd met dit vet, doorrijden of onvetten en dan smeren met je eigen smeermiddel?
Origineel fabrieksvet op ketting
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2317
- Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge
Ik vind het troep, de rommel die er op zit pakt alle vuiligheid onderweg op. De eerste 2x dat ik de ketting verving had ik het vet (lijkt wel een soort hars) laten zitten, de ketting kleefde zelfs aan de tandbladen. Leek wel op chainsuck.
Nu maak ik ze tegenwoordig eerst schoon.
Nu maak ik ze tegenwoordig eerst schoon.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
t(r)ail !
-
- Genius
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: N+1
- Contacteer:
Ik gooi ze direct in een bakje met terpentine. Dat vet zit er enkel als 'verpakkingsvet' om heen, om de ketting te beschermen tegen corrosie e.d. in te tijd dat ze nog in de doos zitten. Die troep is te kleverig om ook maar iets km's te rijden.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8735
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Ik heb het 2 ritten geprobeerd. Eerst buitenkant van de ketting afgeveegd. Het vet was inderdaad in stug dan anders. maar smeren van smering was gisteren geen sprake meer.hanz schreef:Ik vraag me eigenlijk af of dat vet wat standaard op de shimano kettingen is aangebracht goed is.
Eerder ontvette ik het altijd, maar het lijkt nu of ze iets dunner vet hebben gebruikt.
Wat doen jullie altijd met dit vet, doorrijden of onvetten en dan smeren met je eigen smeermiddel?
Verwijderen dus en zelf insmeren.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
-
- Pro Biker
- Berichten: 946
- Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
- Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
- Contacteer:
Op zich kan je best een paar honderd kilometer rijden met dat vet, dat heeft gewoon een smerende werking.
Van de site van supremblack:
Na een tijdje goed ontvetten (bijvoorbeeld met wasbenzine) en daarna je favoriete smeermiddel gaan gebruiken.
Van de site van supremblack:
Het vet op SRAM kettingen vind ik zelf iets prettiger, kleeft net iets minder.Vetsmering
Een nieuwe ketting is altijd voorzien van vet. In de fabriek zijn de kettingen voorzien van vet, door ze onder te dompelen in een bad met gesmolten vet. Het door de hoge temperatuur dun vloeibare vet dringt goed in de ketting binnen. Dit is een zeer goede manier van smeren en een nieuwe ketting kan een hele tijd gebruikt worden zonder veel omkijken.
Na verloop van tijd komt echter het probleem. Het vuil dat aan de ketting zit, moet eerst verwijderd worden en dit gaat alleen goed met oplosmiddelen. Vervolgens moet de ketting weer opnieuw in een bad (aubain) met heet vet geïmpregneerd worden. Dit is een hele klus, maar als je het er voor over hebt is dit een uitstekende manier van kettingonderhoud.
Na een tijdje goed ontvetten (bijvoorbeeld met wasbenzine) en daarna je favoriete smeermiddel gaan gebruiken.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
- Mijn mountainbike: Canyon Lux
Nog meer ervaringen?
Dat stuk van de Supremeblack site zit wat in.. ik heb zelf ook een keer met dit vet rondgereden, en het smeerde goed maar trok wel redelijk wat vuil aan. Voor de rest neit veel omkijken naar.
Dat stuk van de Supremeblack site zit wat in.. ik heb zelf ook een keer met dit vet rondgereden, en het smeerde goed maar trok wel redelijk wat vuil aan. Voor de rest neit veel omkijken naar.