Origineel fabrieksvet op ketting

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Ik vraag me eigenlijk af of dat vet wat standaard op de shimano kettingen is aangebracht goed is.

Eerder ontvette ik het altijd, maar het lijkt nu of ze iets dunner vet hebben gebruikt.

Wat doen jullie altijd met dit vet, doorrijden of onvetten en dan smeren met je eigen smeermiddel?
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Ik vind het troep, de rommel die er op zit pakt alle vuiligheid onderweg op. De eerste 2x dat ik de ketting verving had ik het vet (lijkt wel een soort hars) laten zitten, de ketting kleefde zelfs aan de tandbladen. Leek wel op chainsuck.

Nu maak ik ze tegenwoordig eerst schoon.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Ik gooi ze direct in een bakje met terpentine. Dat vet zit er enkel als 'verpakkingsvet' om heen, om de ketting te beschermen tegen corrosie e.d. in te tijd dat ze nog in de doos zitten. Die troep is te kleverig om ook maar iets km's te rijden.
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Ikzelf haal het er ook af.. maar het leek nu net of er nieuw vet op zit.. minder dik vet zegmaar. Maar ik waag het er maar niet op
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

hanz schreef:Ik vraag me eigenlijk af of dat vet wat standaard op de shimano kettingen is aangebracht goed is.

Eerder ontvette ik het altijd, maar het lijkt nu of ze iets dunner vet hebben gebruikt.

Wat doen jullie altijd met dit vet, doorrijden of onvetten en dan smeren met je eigen smeermiddel?
Ik heb het 2 ritten geprobeerd. Eerst buitenkant van de ketting afgeveegd. Het vet was inderdaad in stug dan anders. maar smeren van smering was gisteren geen sprake meer.

Verwijderen dus en zelf insmeren.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Op zich kan je best een paar honderd kilometer rijden met dat vet, dat heeft gewoon een smerende werking.

Van de site van supremblack:
Vetsmering

Een nieuwe ketting is altijd voorzien van vet. In de fabriek zijn de kettingen voorzien van vet, door ze onder te dompelen in een bad met gesmolten vet. Het door de hoge temperatuur dun vloeibare vet dringt goed in de ketting binnen. Dit is een zeer goede manier van smeren en een nieuwe ketting kan een hele tijd gebruikt worden zonder veel omkijken.

Na verloop van tijd komt echter het probleem. Het vuil dat aan de ketting zit, moet eerst verwijderd worden en dit gaat alleen goed met oplosmiddelen. Vervolgens moet de ketting weer opnieuw in een bad (aubain) met heet vet geïmpregneerd worden. Dit is een hele klus, maar als je het er voor over hebt is dit een uitstekende manier van kettingonderhoud.
Het vet op SRAM kettingen vind ik zelf iets prettiger, kleeft net iets minder.
Na een tijdje goed ontvetten (bijvoorbeeld met wasbenzine) en daarna je favoriete smeermiddel gaan gebruiken.
Beep
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 14:15

Na elke bagger rit gooi ik de ketting in een bak remreiniger.
Daarna spuit ik m in met een droog smeermiddel met Teflon.
Laatst gewijzigd door Beep op do 28 april 2005, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Nog meer ervaringen?

Dat stuk van de Supremeblack site zit wat in.. ik heb zelf ook een keer met dit vet rondgereden, en het smeerde goed maar trok wel redelijk wat vuil aan. Voor de rest neit veel omkijken naar.
Plaats reactie