hoe doe ik nou langer met een nieuwe cassette?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Hoe?

SS en op de weg fietsen telt niet.
Dirky
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 19:10
Mijn mountainbike: Cube LTD PRO

Brum schreef:Hoe?

SS en op de weg fietsen telt niet.
van die 7000 km fiets ik toch zeker zo'n 93,5 procent op de weg.
qua conditie ben ik een wielrenner maar mijn interesses liggen toch een beetje bij het uitdagender mountainbiken.
en voor de mooie plekken moet ik meestal wel een stukje over de weg.
@rno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 16:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works Carbon
Contacteer:

kleine 2000 km meestal en dan moet het vervangen worden. (ik laat het wel door m'n lbs doen en bepalen, die denkt hierbij misschien wel aan z'n eigen portemonnee, maar ik schrijf wel zo af en toe wat km-standen op en het is meestal zo tussen de 1900 en 2100 km dat m'n lbs zegt dat het verstandig is om te wisselen (en hij weet m'n km-stand niet).
There are three ways to get something done: do it yourself, hire someone, or forbid your kids to do it.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Misschien is het handig om te vermelden met wat voor materiaal iedereen rijdt.
Als XT-groep gebruiker vind ik 2000km echt te weinig. Kan mij ook niet voorstellen dat een XT-gebruiker hier genoegen mee moet nemen.
Ik, 80% off road rijder, zou het niet accepteren!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Hoelang doe je met een flesje Supremeblack (125ml)?

Ik denk erover om daar een ketting (leuke prijs) en dan wat van die flesjes te nemen.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

VeeDee schreef:Misschien is het handig om te vermelden met wat voor materiaal iedereen rijdt.
Als XT-groep gebruiker vind ik 2000km echt te weinig. Kan mij ook niet voorstellen dat een XT-gebruiker hier genoegen mee moet nemen.
Ik, 80% off road rijder, zou het niet accepteren!
Uhuh, als je nu Boone/ActionTI (weetikhoedietitaniumk7sookalweerhetebn/Rohloff SLT dan had je recht van spreken, met een goede ketting zal een deore groep (stalen bladen) net zo lang zoniet langer meegaan...
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Kjiratsiekoedel schreef:Hoelang doe je met een flesje Supremeblack (125ml)?
Afhankelijk van de weersomstandigheden, zo'n 2000km per flesje.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

VeeDee schreef:
Kjiratsiekoedel schreef:Hoelang doe je met een flesje Supremeblack (125ml)?
Afhankelijk van de weersomstandigheden, zo'n 2000km per flesje.
OK, das wel mooi. Ik doe denk ik 1 ketting en 3 flesjes. En dan maar hopen dat het werkt.
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Kjiratsiekoedel schreef:
VeeDee schreef: Afhankelijk van de weersomstandigheden, zo'n 2000km per flesje.
OK, das wel mooi. Ik doe denk ik 1 ketting en 3 flesjes. En dan maar hopen dat het werkt.
Lees dan ook even het stukje over de meerdere-ketting-methode op de site van supremeblack, dat klinkt toch wel interessant.
Iceracer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 31 januari 2005, 21:11
Mijn mountainbike: Paars met Rose en hij rijdt lekker

jf schreef:En dus rijden er mensen met meerdere kettingen. Dat schijnt te helpen.

Er zijn ook mensen die heilig in allerlei smeerseltjes op de ketting geloven. Maarja, hele volkstammen (nouja, het vrouwelijke gedeelte daarvan) kopen zich ook nog steeds arm aan oil of olaz.

Gewoon je ketting netjes onderhouden en/of goed smeren. Dan moet, zelfs onder slechte omstandigheden, de combi ketting/cassette het toch wel een km of 3000 uit kunnen houden.
Ik heb denk ik nog wel meer als 3000 km met één ketting en één cassette gereden, en ik heb er geen problemen mee gehad.
De kettingbladen waren eerder versleten en ik maak mijn fiets overigens niet echt vaak schoon.
Ik had gewoon een basisketting van Sram of Shimano; ik denk Alivio/Deore niveau.
http://www.bedrijfskwaliteit.nl om bedrijven in jouw omgeving te beoordelen
Greased Frightning!!!!
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

@rno schreef:kleine 2000 km meestal en dan moet het vervangen worden. (ik laat het wel door m'n lbs doen en bepalen, die denkt hierbij misschien wel aan z'n eigen portemonnee, maar ik schrijf wel zo af en toe wat km-standen op en het is meestal zo tussen de 1900 en 2100 km dat m'n lbs zegt dat het verstandig is om te wisselen (en hij weet m'n km-stand niet).
Waarom vervangen als de boel nog niet doorschiet?
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

BounceMeister schreef:
Kjiratsiekoedel schreef: OK, das wel mooi. Ik doe denk ik 1 ketting en 3 flesjes. En dan maar hopen dat het werkt.
Lees dan ook even het stukje over de meerdere-ketting-methode op de site van supremeblack, dat klinkt toch wel interessant.
Jupz. Ik bedoel 'ik bestel één ketting voor erbij'. Misschien ook wel twee, dan heb ik in totaal 3.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

hanz schreef:
@rno schreef:kleine 2000 km meestal en dan moet het vervangen worden. (ik laat het wel door m'n lbs doen en bepalen, die denkt hierbij misschien wel aan z'n eigen portemonnee, maar ik schrijf wel zo af en toe wat km-standen op en het is meestal zo tussen de 1900 en 2100 km dat m'n lbs zegt dat het verstandig is om te wisselen (en hij weet m'n km-stand niet).
Waarom vervangen als de boel nog niet doorschiet?
Als het doorschiet ben je al veel te ver. De schakelkwalitiet neemt af, het fiets ook gewoon een stuk minder (dat merk je pas als je de boel vervangt).
Ik heb gisteren een nieuwe ketting en cassette op mijn racefiets gezet. De ketting heb ik deze winter gebruikt en zo'n 3000-4000 km mee gereden. De cassette is zo'n 12.000 km meegegaan door tijdig de kettingen te wisselen (op de mtb zal dat niet zo snel lukken). Ik merk echt duidelijk het verschil, een niet versleten ketting loopt soepeler, maakt minder geluid. Het is misschien maar een procent energie-verlies, maar het gevoel maakt ook al veel uit.
Nog een reden om te vervangen voordat het doorschiet, is dat je dan veel langer met je voorbladen kan doen.
De 3-kettingen methode is wellicht de beste methode om zo efficient mogelijk gebruik te maken van je dure onderdelen, zonder dat je performance-verlies krijgt of overdreven veel geld kwijt bent
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Hieronder nog wat over dit onderwerp. Dit slaat op race, maar hetzelfde verhaal geldt (vaak met iets minder km's) ook voor mtb. De site van Supremeblack is een mooi naslagwerk op dit gebied.
Door slijtage wordt een ketting langer.

Op een bepaald punt is de ketting zo lang dat deze snel inslijt op de cassette. Als je te lang met zo'n ketting doorrijdt, slijten de tanden te veel, waardoor je ook geen nieuwe ketting meer kunt monteren omdat deze dan door zal slaan, in dat geval moet je dus het hele zaakje vervangen.

Wanneer dit punt komt is van verschillende factoren afhankelijk:
- de kwaliteit van de ketting
- het onderhoud van de ketting (hoe vaak wordt deze schoongemaakt, met welk smeermiddel wordt de ketting gesmeerd)
- de omstandigheden waarin wordt gereden met de ketting (droog of nat weer, veel zand/vieze wegen, strooizout etc.)

Er is dus geen vast aantal kilometers aan te geven voor dit punt. Het kan zijn dat een ketting na 2000 kilometer al dermate is versleten/verlengd dat deze snel inslijt op de cassette maar het kan dus ook zijn dat een ketting na 5000 km nog nauwelijks versleten/verlengd is en dus nauwelijks inslijt op de cassette.
Het kan dus zijn dat je 5000 km doet met een ketting zonder dat de cassette merkbaar versleten is.

De meest veilige methode om kettingslijtage te bepalen is met een meetinstrumentje. Als het instrument aangeeft dat de ketting versleten is monteer je een nieuwe.

Een andere methode is om de pakweg 2000 km een nieuwe ketting monteren. Vaak ben je dan de slijtage/verlenging van de ketting dan voor, waardoor de slijtage van je cassette beperkt wordt.

De methode met 3 kettingen gaat uit van het gelijkmatig in laten slijten van verschillende kettingen. Je begint met ketting nummer 1, die je er 500 km op laat zitten, dan ketting 2 500 km, vervolgens ketting 3 500 km. Vervolgens monteer je of ketting 1, of je kijkt welke ketting het kortst is (dus het minst versleten) en monteert die. De slijtage gaat op deze manier gelijkmatiger.
Als de kettingen het kritische punt van slijtage bereiken, kun je overnieuw beginnen met een nieuwe cassette en 3 nieuwe kettingen. Op deze manier verleng je de levensduur van de cassette en de vooral ook de voortandwielen. Als de voortandwielen al versleten zijn kun je ook doorgaan met de 3 kettingen net zo lang totdat alles echt op is.

Een methode die je ook wel eens ziet, heel vaak zelfs, is het gewoon oprijden van een ketting en een cassette. Je rijdt dus net zo lang met een ketting en een cassette totdat je problemen krijgt. Dit heb ik (per ongeluk ) gedaan, een aantal jaar geleden, met mijn eerste ketting/cassette combo. Ik vind dit zelf niet zo'n prettige methode omdat het toch op een bepaald moment minder gaat schakelen en de voorbladen ook versneld slijten (ik kon toen na 7.000 km een nieuw voorblad monteren, terwijl die veel langer mee kunnen). Ik vervang nu zelf de ketting om de 2 á 3000 km, hierdoor is mijn laatste cassette wel ca. 12000 km meegegaan.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Iceracer schreef:
jf schreef:En dus rijden er mensen met meerdere kettingen. Dat schijnt te helpen.

Er zijn ook mensen die heilig in allerlei smeerseltjes op de ketting geloven. Maarja, hele volkstammen (nouja, het vrouwelijke gedeelte daarvan) kopen zich ook nog steeds arm aan oil of olaz.

Gewoon je ketting netjes onderhouden en/of goed smeren. Dan moet, zelfs onder slechte omstandigheden, de combi ketting/cassette het toch wel een km of 3000 uit kunnen houden.
Ik heb denk ik nog wel meer als 3000 km met één ketting en één cassette gereden, en ik heb er geen problemen mee gehad.
De kettingbladen waren eerder versleten en ik maak mijn fiets overigens niet echt vaak schoon.
Ik had gewoon een basisketting van Sram of Shimano; ik denk Alivio/Deore niveau.
Ik vervang mijn ketting graag redelijk op tijd, zodat ik wat langer met mijn voorbladen kan... Die zijn namelijk wel wat duurder dan een setje ketting/cassette (als je goede wilt)
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Plaats reactie