Roest
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 19 oktober 2004, 12:22
- Mijn mountainbike: Merida Matts Speed V
Ik heb mijn fiets nog niet eens 2 maanden en bij het schoonmaken laatst merkte ik dat er een beetje roestvorming zit in het gat tussen het stuur en de voorvork. Dit is toch niet normaal dat dat nu al gebeurt? En is het erg? Ik kan het er wel afkrijgen maar lijkt me toch niet dat dat nu al kan gebeuren. ZOu het te maken kunnen hebben met het sneeuw van de laatste tijd?
Techno it is and techno it will be!!
Nieuwe fiets, nieuwe kansen....
Nieuwe fiets, nieuwe kansen....
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 3 september 2003, 00:56
- Mijn mountainbike: Eigen bouw Full LX met 2 stroke-S rond vering
- Contacteer:
Als ik het goed begrijp bedoel je dus het bolhoofd / balhoofd (weet nooit welke nu goed is). Tjah, dat mag in princiepe niet snel gebeuren als de boel goed afgedicht is. Gebruik je misschien een hogedruk reiniger bij het schoonmaken ban je fiets?
Maar mocht je frame van staal zijn, of je buis van je vork dan is roest snel gevormd na een paar vochtdruppeltjes. Kun je niets aan doen, alleen ervoor zorgen dat alles goed afgedicht is en er genoeg vet aanwezig is. Met de afdichting bedoel ik dus de afdichting bij de lagers.
De onderkant van de vork buis is bijna altijd open, dus van onder kan er ook vocht in komen wat voor roest zorgt. Maar dat is dan alleen roest aan de binnenkant van de vork buis.
Maar mocht je frame van staal zijn, of je buis van je vork dan is roest snel gevormd na een paar vochtdruppeltjes. Kun je niets aan doen, alleen ervoor zorgen dat alles goed afgedicht is en er genoeg vet aanwezig is. Met de afdichting bedoel ik dus de afdichting bij de lagers.
De onderkant van de vork buis is bijna altijd open, dus van onder kan er ook vocht in komen wat voor roest zorgt. Maar dat is dan alleen roest aan de binnenkant van de vork buis.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 16:34
- Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works Carbon
- Contacteer:
Een beetje (oppervlakkige) roest krijg je vaak al van een paar druppeltjes water.
Enige remedie volgens mij is alles goed droogmaken na elke rit. Bij mijn fiets blijft vaak wat water staan in de kop van wat schroeven en dat geeft dan dus op die plek ook wat roest, als je het mij vraagt loopt dat zo'n vaart niet.
Enige remedie volgens mij is alles goed droogmaken na elke rit. Bij mijn fiets blijft vaak wat water staan in de kop van wat schroeven en dat geeft dan dus op die plek ook wat roest, als je het mij vraagt loopt dat zo'n vaart niet.
There are three ways to get something done: do it yourself, hire someone, or forbid your kids to do it.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1008
- Lid geworden op: ma 22 november 2004, 16:08
- Mijn mountainbike: Is te koop : http://forum.mountainbike.nl/
Dat is geen probleem hooguit vervelend Je kan het er zo afvegen a;s je dat na iedere eit doet is het geen probleem. Ga maar is een paar uur is de regen fietsen dan veranderd je ketting en heel wat boutjes,maar je krijgt het er zo weer af.
Te koop: Giant composite, full xtr, ztr olympic
Te koop: Pro race elara(racer), met nieuwe banden en ketting en cassete!
Te koop: Pro race elara(racer), met nieuwe banden en ketting en cassete!
Is heel normaal hoor, in kleine kieren gaat de roestvorming véél sneller dan op open plekken. Het feit dat het vocht door strooizout elektrisch geleidend wordt zorgt ervoor dat de roestvorming nóg sneller gaat. Als je het storend vindt kunm je de roest gewoon weghalen en de zaak flink invetten, of een beetje blanke tectyl erop spuiten.
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 191
- Lid geworden op: do 20 januari 2005, 23:24
- Mijn mountainbike: Cube ltd3 (2004/2005), Batavus Torix B1 (1995)
- Contacteer:
Ik heb toevallig precies hetzelfde met mijn cube ltd 3 van 2 maanden oud. Een paar kleine plekjes (3 van 2-3 mm in doorsnee) zitten er nu. Ik heb alles nu maar nog meer ingevet.
-
- Genius
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
- Contacteer:
In de autoindustrie hadden ze een tijdje terug ook last van roest.
Daar hebben ze iets op gevonden.
Daar hebben ze iets op gevonden.
En waarom vind je dat zo vreemd? Blanke tectyl is net zo onzichtbaar als blanke lak, maar is beter in staat om de vervorming van het onderliggende metaal op te vangen. Maar effe voor alle duidelijkheid ice, je moet het natuurlijk niet op je ketting spuiten hè... Ik heb mijn vorkbuis getectyleerd, en mijn trapas ook (behalve het schroefdraad uiteraard, dat is ingevet) en ik heb nog geen spoortje roest.ice^ schreef:hahah, tectyleren heeeeeeeeerlijk
Regel nr. 1 in de techniek: als het er stom uitziet maar het werkt wel, dan is het niet stom maar "onconventioneel".
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.