ketting slaat over achter tandwielen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
labby
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 oktober 2004, 18:09
Mijn mountainbike: Cannondale F2000sl

Ik heb voor mijn hybride fiet een nieuwe cassette gehaald. ik had een xt cassette 11-34T heb deze vervangen met een ultegra 12-21T. volgens mijn fietsenmaker was dit mogelijk omdat ik een xt achter derialleur heb. Ik heb gelijk de ketting vervangen met een SRAM PC59 en voor heb ik een tripple 105 met xt derailleur. Maar als ik nu kracht op de pedalen zet slaat de ketting over de achter tandwielen heen. Mijn vraag is wat kan de oorzaak zijn is de combinatie xt derailleur ultegra cassette niet mogelijk of moet de ketting ingekort worden heb deze op originele lengte gelaten.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Je hebt geen enkele schakel van de ketting afgehaald? Dan meteen inkorten die ketting.

Kijk maar in het sleuteltips-topic hoe lang je ketting moet worden.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
^oZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:33

Ik denk dat je ketting te lang is, als je de oude nog hebt, probeer hem dan net zo lang te maken.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Niet net zo lang als de oude, de nieuwe cassette heeft immers een veel kleiner verschil in tanden.
^oZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:33

Juist, niet aan gedacht.
labby
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 oktober 2004, 18:09
Mijn mountainbike: Cannondale F2000sl

Bij nader onderzoek bleek ketting over voor tandwielen te schieten. Heb eerst oude ketting vier schakels ingekort nu is het probleem weg. daarna nieuwe ketting ingekort maar deze blijft over de tandwieleen schieten is meschien vier schakels te weinig voor de nieuwe ketting. oude ketting is een shimano hg73 en de nieuwe een SRAM pc59 dit zijn volgens mij uitwisselbare kettingen. Heb de voortandwielen niet vervangen deze zijn nog redelijk goed is 3000km mee gereden.
Metalbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 8 mei 2004, 20:38
Mijn mountainbike: Viper Sickboy

Het is al veel keer voorbij gekomen maar de lengte van je ketting moet als volgt zijn:

Als je voor de ketting op je grootste blad hebt en achter op het kleinste(buitenste) dan moeten de derailleurwieltjes recht boven elkaar staan :-q

schakeltjes verwijderen tot de ketting deze lengte heeft
Ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen
Singlespeed: minder is meer...
Timo002
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 3 september 2003, 00:56
Mijn mountainbike: Eigen bouw Full LX met 2 stroke-S rond vering
Contacteer:

labby schreef:Ik heb voor mijn hybride fiet een nieuwe cassette gehaald. ik had een xt cassette 11-34T heb deze vervangen met een ultegra 12-21T. volgens mijn fietsenmaker was dit mogelijk omdat ik een xt achter derialleur heb. Ik heb gelijk de ketting vervangen met een SRAM PC59 en voor heb ik een tripple 105 met xt derailleur. Maar als ik nu kracht op de pedalen zet slaat de ketting over de achter tandwielen heen. Mijn vraag is wat kan de oorzaak zijn is de combinatie xt derailleur ultegra cassette niet mogelijk of moet de ketting ingekort worden heb deze op originele lengte gelaten.
Nou, je hebt er een lekker zooitje van zo zeg...
Je hebt nu 3 verschillende dingen op je fiets hangen en 2 diciplines.
Shimano race casette
Shimano MTB a-der
Shimano race crank
Shimano MTB v-der
SRAM ketting :~

Wat nog meer, Campa shifters?
labby
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 oktober 2004, 18:09
Mijn mountainbike: Cannondale F2000sl

Ok ik weet dat ik met verhoudingen een beetje verkeerd zit race tandwielen en mtb versnellingen maar deze combinatie zat er al op. maar toch bedankt voor de tips.
Fast4ward
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 maart 2005, 09:38
Mijn mountainbike: BMC TE01
Contacteer:

Het kan ook best zo zijn dat je voorbladen versleten zijn! Ik wissel om de 1000(bagger)kilometers van ketting, zo bespaar je de tandwielen. Als een ketting slijt dan wordt de afstand tussen de schakels groter, hierdoor gaat de versleten ketting happen op het voorblad, deze slijt dan zeer snel. Als je vervolgens "te laat" een nieuwe ketting monteerd loopt het voor geen meter. Om de 3000km zeker nieuwe bladen en tandwielen! Zeker bij een Baggervreter!!!
M@zzel
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Nieuwe ketting kan best over versleten voorbladen schieten.
En na 3000 km kunnen voorbladen best versleten zijn.
Beter om alles in 1 keer te vervangen.
Kost wat meer, maar werkt beter en langer.
Plaats reactie