ketting slaat over achter tandwielen
-
- Mountainbiker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 28 oktober 2004, 18:09
- Mijn mountainbike: Cannondale F2000sl
Ik heb voor mijn hybride fiet een nieuwe cassette gehaald. ik had een xt cassette 11-34T heb deze vervangen met een ultegra 12-21T. volgens mijn fietsenmaker was dit mogelijk omdat ik een xt achter derialleur heb. Ik heb gelijk de ketting vervangen met een SRAM PC59 en voor heb ik een tripple 105 met xt derailleur. Maar als ik nu kracht op de pedalen zet slaat de ketting over de achter tandwielen heen. Mijn vraag is wat kan de oorzaak zijn is de combinatie xt derailleur ultegra cassette niet mogelijk of moet de ketting ingekort worden heb deze op originele lengte gelaten.
Je hebt geen enkele schakel van de ketting afgehaald? Dan meteen inkorten die ketting.
Kijk maar in het sleuteltips-topic hoe lang je ketting moet worden.
Kijk maar in het sleuteltips-topic hoe lang je ketting moet worden.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 28 oktober 2004, 18:09
- Mijn mountainbike: Cannondale F2000sl
Bij nader onderzoek bleek ketting over voor tandwielen te schieten. Heb eerst oude ketting vier schakels ingekort nu is het probleem weg. daarna nieuwe ketting ingekort maar deze blijft over de tandwieleen schieten is meschien vier schakels te weinig voor de nieuwe ketting. oude ketting is een shimano hg73 en de nieuwe een SRAM pc59 dit zijn volgens mij uitwisselbare kettingen. Heb de voortandwielen niet vervangen deze zijn nog redelijk goed is 3000km mee gereden.
-
- All rounder
- Berichten: 97
- Lid geworden op: za 8 mei 2004, 20:38
- Mijn mountainbike: Viper Sickboy
Het is al veel keer voorbij gekomen maar de lengte van je ketting moet als volgt zijn:
Als je voor de ketting op je grootste blad hebt en achter op het kleinste(buitenste) dan moeten de derailleurwieltjes recht boven elkaar staan
schakeltjes verwijderen tot de ketting deze lengte heeft
Als je voor de ketting op je grootste blad hebt en achter op het kleinste(buitenste) dan moeten de derailleurwieltjes recht boven elkaar staan
schakeltjes verwijderen tot de ketting deze lengte heeft
Ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen
Singlespeed: minder is meer...
Singlespeed: minder is meer...
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 3 september 2003, 00:56
- Mijn mountainbike: Eigen bouw Full LX met 2 stroke-S rond vering
- Contacteer:
Nou, je hebt er een lekker zooitje van zo zeg...labby schreef:Ik heb voor mijn hybride fiet een nieuwe cassette gehaald. ik had een xt cassette 11-34T heb deze vervangen met een ultegra 12-21T. volgens mijn fietsenmaker was dit mogelijk omdat ik een xt achter derialleur heb. Ik heb gelijk de ketting vervangen met een SRAM PC59 en voor heb ik een tripple 105 met xt derailleur. Maar als ik nu kracht op de pedalen zet slaat de ketting over de achter tandwielen heen. Mijn vraag is wat kan de oorzaak zijn is de combinatie xt derailleur ultegra cassette niet mogelijk of moet de ketting ingekort worden heb deze op originele lengte gelaten.
Je hebt nu 3 verschillende dingen op je fiets hangen en 2 diciplines.
Shimano race casette
Shimano MTB a-der
Shimano race crank
Shimano MTB v-der
SRAM ketting
Wat nog meer, Campa shifters?
-
- All rounder
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 15 maart 2005, 09:38
- Mijn mountainbike: BMC TE01
- Contacteer:
Het kan ook best zo zijn dat je voorbladen versleten zijn! Ik wissel om de 1000(bagger)kilometers van ketting, zo bespaar je de tandwielen. Als een ketting slijt dan wordt de afstand tussen de schakels groter, hierdoor gaat de versleten ketting happen op het voorblad, deze slijt dan zeer snel. Als je vervolgens "te laat" een nieuwe ketting monteerd loopt het voor geen meter. Om de 3000km zeker nieuwe bladen en tandwielen! Zeker bij een Baggervreter!!!
M@zzel
-
- Genius
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
- Contacteer:
Nieuwe ketting kan best over versleten voorbladen schieten.
En na 3000 km kunnen voorbladen best versleten zijn.
Beter om alles in 1 keer te vervangen.
Kost wat meer, maar werkt beter en langer.
En na 3000 km kunnen voorbladen best versleten zijn.
Beter om alles in 1 keer te vervangen.
Kost wat meer, maar werkt beter en langer.