Krijg bij modder ketting niet meer op klein blad voor.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Alexander Koning
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 16 december 2004, 17:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0 V-Brake
Contacteer:

Hoi,

heb nu al drie keer gehad dat ik tijdens toertochten waar het redelijk modderig is (zoals nu het geval is) op een gegeven moment mijn voorderailluer het niet meer voor elkaar krijgt het kleinste blad te bereiken. Erg vervelend vooral als je ergens achterin de route zit en zowieso al kapot bent. Weet iemand hoe dat kan, en wat ik er aan kan doen? Is is zowieso wel aan te raden met deze weersomstandigheden te gaan fietsen? Heb niet echt het gevoel dat ik vooruit kom in 30km lang bagger.
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Afstellen.


Het klinkt erg simpel, maar ik denk dat een groot aantal bikers rondrijdt met een derailleur die in zware omstandigheden weigert.

Meestal is het probleem op te lossen door te zorgen dat de derailleur precies recht staat. Als je tenminste de rest goed afgesteld hebt en dat bleek niet te werken.
Trainen is voor mensen zonder talent!
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

hallo

welke derailleur gebruik je ik gebruik deore dual swing en heb het probleem heel ff gehad maar dat lag aan een uitgerekte kabel omdat ie pas nieuw was...
verder kan je wat mij betreft in alle weersomastandigheden fietsen sneeuw, modder of gewoon stof een beetje mtb'er draait er zn hand niet voor om :P
Alexander Koning
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 16 december 2004, 17:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0 V-Brake
Contacteer:

Oh ja, ik heb een LX derailleur en hij is pas nog geserviced bij de LBS. Ben ervanuitgegaan dat de afstelling wel goed was. Zal nog een keer voorbijgaan dan maar.
Martin Blom
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
Contacteer:

Komt er misschien vuil in je kabels?

Schakelt hij wel terug naar het kleine blad als je fiets weer schoon is?
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Martin Blom schreef:Komt er misschien vuil in je kabels?

Schakelt hij wel terug naar het kleine blad als je fiets weer schoon is?
Vuil in de kabels vormt vrijwel altijd een probleem bij de achterderailleur en in veel mindere mate bij de voorderailleur, omdat die een krachtigere veer heeft en het hele schakelgebeuren voor minder gevoelig is dan achter (helemaal bij 9-speed).

Als je het pas hebt laten afstellen kun je het best daar even langsrijden. Moet opgelost zijn met een paar draaitjes aan de afstelschroef en eventueel de H of L schroef van de voorderailleur.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Ik heb wel eens last van modder tussen ram en derailleur (topswing model) waardoor de der. niet ver genoeg naar binnen kan.
Beetje peuteren halverwege de tocht lost dit probleem weer op.
Downswing derailleurs hebben mijn voorkeur, maar die past helaas niet op m'n NRS.
Plaats reactie