voorderailleur en bottombracket

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Beste mtb'ers,
even een vraag:
Funcioneert een xt voorderailleur met een Truvativ team sl trapas?
Ik ben een fiets in elkaar aan het zetten, maar eerste indruk is dat de derailleur te ver van de tandwielen afzit en de ketting nooit op het grootste tandwiel krijgt. Het is een 68- 113 mm trapas.

Nog een tweede vraag.
Ik heb V-brakes gemonteerd, maar als ik hard rem buigen de buizen van de achtervork naar buiten. Betekent dit dat de V-brakes voor dit frame te sterk zijn, of is het gewoon geen sterk frame,of, mag de achtervork wat meegeven...???

Alvast heel veel dank.
Arno
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

De lengte van de trapas is niet bijzonder lang ofzo, maar het hangt natuurlijk ook af van de vorm van de crank. Ik zou het gewoon proberen, dan merk je het vanzelf, zou gewoon moeten werken.

Mijn HS-33 achterremmen duwen de vorkbenen ook altijd uit elkaar, i.c.m. de gewone brake-booster en met een rat-booster, bij 2 verschillende fietsen, kan denk ik geen kwaad.
dader
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 6 maart 2005, 17:24
Mijn mountainbike: ROOSTER!

het moet passen! alle shimano voorderraileurs met 3shifts passen op kettingbladen met 3 bladen. En trouwens je hebt geen alternatief race face maakt immers geen voorderraileurs en shimano is (inmiddels niet meer) de enige die voorder. maakt.

Het lijkt mij trouwens niet gezond dat je vorkbenen buigen, veelvuldig buigen kan resulteren in een breuk..
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

dader schreef:het moet passen! alle shimano voorderraileurs met 3shifts passen op kettingbladen met 3 bladen. En trouwens je hebt geen alternatief race face maakt immers geen voorderraileurs en shimano is (inmiddels niet meer) de enige die voorder. maakt.

Het lijkt mij trouwens niet gezond dat je vorkbenen buigen, veelvuldig buigen kan resulteren in een breuk..

Je hele frame buigt toch ook als je aan het rijden bent? Breekt ook niet zomaar.
Moet je maar eens kijken hoe een racefiets in een Tacx buigt, als je fietst gebeurt dat ook...
dader
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 6 maart 2005, 17:24
Mijn mountainbike: ROOSTER!

Je hele frame buigt toch ook als je aan het rijden bent? Breekt ook niet zomaar.
Moet je maar eens kijken hoe een racefiets in een Tacx buigt, als je fietst gebeurt dat ook...
ok, het werkt misschien een beetje als je fietst, maar dat en vork (voor en achter) buigt bij het remmen?
Fred
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 25 augustus 2003, 18:46
Mijn mountainbike: Dasia Frame XT/XTR Mavic Crossland

`het buigen van een vork, voor of achter is puur logica.


de kracht die de remarmen uitoefenen, moet ergens vandaan komen.

Zodra de plek waar ze druk op uitoefenen(je velg) niet verder ingedeukt kan worden, dan duwen ze je vorkpoten naar buiten.

Dat merk je vooral als je erg stijve v-brakes hebt.
Crossland wieltjes zijn het enige dat ik nog moet vervangen. Iemand nog een id om aan geld te komen, ben student met ov?
dader
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 6 maart 2005, 17:24
Mijn mountainbike: ROOSTER!

alweer een reden om schijfremmen te nemen! :-D
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

bedankt voor jullie hulp.
voorderailleur doet het inderdaad normaal. Was kwestie van proberen, iets verdraaien en verschuiven, en weer proberen hoe het schakelt....tot ie het goed doet.

Wat achtervork betreft, ik zie nu dat bij mijn oude mtb er bovenin de achtervork als versteviging nog een stukje buis tussen de vorkpoten zit, en bij mjin nieuwe frame niet. Dit zal de reden zijn dat de achtervork naar buiten buigt bij remmen. Maar toch klopt het volgens mij niet, want als ik wil kan ik doorknijpen tot mijn remhendel tegen het stuur aan zit....de kabel lijkt dan wel van elastiek :-)))
Heb er nog niet mee gefietst, maar even kijken hoe het remt in het bos.
Het is trouwens een Fuji frame...of zeggen jullie dan meteen ohhhh vandaar...:-))
Superbärt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 5 oktober 2004, 23:41

brakebooster monteren??
I'm just here to regulate funkyness.
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Nou, vandaag anderhalf uur gefiets door bos en duin, maar achterrem remt als een tierelier, ook al worden de achtervorkpoten naar buiten geduwd....
Plaats reactie