cassette vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Byte_Me
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 6 maart 2005, 19:41

Mijn ketting begint een beetje over mn tandwielen te slippen, dus ik wil beide onderdelen vervangen. Maar met die cassette wil dat niet zo goed lukken. Ik heb cassette tools, zo'n ding met een 2 stukken ketting, en een busje dat je in de cassette moet zetten. Alleen krijg ik dat busje niet in de cassette, omdat de dop van de as ervoor zit. Omdat het zo'n snelsluitingssysteem is, krijg ik die dop er niet af. Zit nu al een uur te pielen, maar het wil echt niet lukken. Misschien dat hier iemand mij kan helpen?

alvast bedankt :-q
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Snelspanner moet je eerst losmaken en pin eruit trekken (uit de as van je wiel). Dan zie je een gaatje en daar gaat de pin van dat tooltje in. Steeksleutel erop en tegen elkaar indraaien die hap.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Byte_Me
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 6 maart 2005, 19:41

maar ik heb dus geen flauw idee hoe ik die snelspanner verwijder. heb ze al een tijdje tegen elkaar ingedraaid (dus de linker en rechterkant), maar zonder resultaat.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Byte_Me schreef:maar ik heb dus geen flauw idee hoe ik die snelspanner verwijder. heb ze al een tijdje tegen elkaar ingedraaid (dus de linker en rechterkant), maar zonder resultaat.
tja... dan is waarschijnlijk het schroefdraad dolgedraaid. Moet je hem afzagen en een andere kopen denk ik. Tis de enige manier. Probeer eens stevig aan de uiteinden te trekken terwijl je ze uit elkaar draait.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Byte_Me
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 6 maart 2005, 19:41

haha, als nog ff door was gegaan had ik hem al uren geleden los gehad. die snelspanner is eruit. als ik nu aan de cassette trek met die tools, dan is het net of ie ergens doordraait. je hoort een soort gekraak en hij geeft steeds een beetje mee. alsof er twee tandwielen langs elkaar slippen. gewoon doorgaan?

(en ja, dit is de eerste keer dat ik dit doe :roll: )
Byte_Me
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 6 maart 2005, 19:41

heb em toch maar doorgedraaid, en nu zit ie muurvast. ik neem aan det je met die kettingtool tegen de klok in moet draaien (anders draaide je de cassette al los door te fietsen). is het normaal dat die dingen zo vast zitten? zelfs met mn volle geicht is er geen beweging meer in te krijgen.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Byte_Me schreef:heb em toch maar doorgedraaid, en nu zit ie muurvast. ik neem aan det je met die kettingtool tegen de klok in moet draaien (anders draaide je de cassette al los door te fietsen). is het normaal dat die dingen zo vast zitten? zelfs met mn volle geicht is er geen beweging meer in te krijgen.
NEE, de cassette zelf draai je niet maar de dop die erop zit draai je tegen de klok in! Die dop zit namelijk gewoon met schroefdraad in je cassette geschroefd. cassette tegenhouden en dop van de cassette tegen de klok indraaien. Dat kraken hoor je als je de dop vastdraait dus dat heb je niet goed gedaan. Andere kant op draaien.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Byte_Me
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 6 maart 2005, 19:41

Hey Raffer, bedankt voor alle hulp. de nieuwe cassette zit erop en hij doet het als een zonnetje.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Byte_Me schreef:Hey Raffer, bedankt voor alle hulp. de nieuwe cassette zit erop en hij doet het als een zonnetje.
anytime!
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Plaats reactie