Vervangen voorvork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mezz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 27 februari 2005, 19:08
Mijn mountainbike: Giant ATX Team 2001

Mijn oude Rockshox Judy XC wil ik vervangen door een Marzocchi MX Comp. De oude vork heeft een veerweg van 105 mm. Het lijkt dus voor de hand te liggen dat weer een 105 mm vork koop. Nu kwam ik erachter dat de Marzocchi 2 cm langer is. Om dit te compenseren (i.v.m. de geometrie) zou ik een 85mm vork kunnen kopen, maar dit lijkt me minder geschikt voor bv. de Alpen. Wat is belangrijker: een goede geometrie of een langere veerweg?
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Een Judy met een veerweg van 105mm?? :~

Dan zou ik hem niet vervangen hoor! 105mm is :-q dus wat wil je nog meer?
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Mezz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 27 februari 2005, 19:08
Mijn mountainbike: Giant ATX Team 2001

Die 105mm heb ik zelf gemeten (afstand van buis tot kroon). Wat Rockshox opgeeft aan specificatie weet ik niet. Hij moet vervangen worden, want hij is gaar.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Een Judy gaat volgens mij maar hooguit tot 60mm. En ze kunnen inderdaad gaar zijn want er zitten elastomeren in die ineen gaan zitten. Maar: die afstand die jij meet is niet de veerweg!

Eigenlijk moet je gewoon de afstand meten tussen onderkant stuurbuis en het midden van de as van je wiel om de geometrie te bepalen. Als je dat ook doet bij je nieuwe vork, dan weet je in ieder geval hoe hoog je voorkant wordt tov je fiets met oude vork erin. Daarna moet je nog het verschil in veerweg bekijken en natuurlijk ook de stugheid etc. Geen makkelijke opgave dus.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Mezz schreef:Die 105mm heb ik zelf gemeten (afstand van buis tot kroon). Wat Rockshox opgeeft aan specificatie weet ik niet. Hij moet vervangen worden, want hij is gaar.
Judy's zijn er in 100 mm, maar die 5 mm zal je niet mee zitten. Ik neem aan dat je het verschil tussen de afstanden buis-kroon bij in en uitveren hebt gemeten?
Wat is de totale lengte van de vork, een MX comp 105 is 478 mm (een 85 is 458 mm) van bovenkant kroon tot aan het hart van de as. Is de Judy echt veel kleiner?
Mezz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 27 februari 2005, 19:08
Mijn mountainbike: Giant ATX Team 2001

De Judy is even lang als de MX Comp 85mm, gemeten van bovenkant kroon tot het hart van de as. De 'travel' (afstand onderkant kroon tot buis) is bij de MX Comp dus 85 mm; bij de Judy is deze echter 105 mm. Dit zegt inderdaad niks over de effectieve veerweg. Die heb ik niet gemeten, maar na een stevige rit zie ik aan de olieresten (ja, da's niet goed :lol: ) dat hij ongeveer 6 cm is ingeveerd.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

ipv olieresten kun je ook gewoon een tie-reppie om de buis heenbinden en gaan fietsen. als je klaar bent met fietsen zie je hoe hoog het tiereppie is verschoven en weet je de maximale veerweg bij die compressie.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Mezz schreef:De Judy is even lang als de MX Comp 85mm, gemeten van bovenkant kroon tot het hart van de as. De 'travel' (afstand onderkant kroon tot buis) is bij de MX Comp dus 85 mm; bij de Judy is deze echter 105 mm. Dit zegt inderdaad niks over de effectieve veerweg. Die heb ik niet gemeten, maar na een stevige rit zie ik aan de olieresten (ja, da's niet goed :lol: ) dat hij ongeveer 6 cm is ingeveerd.
Dan is het waarschijnlijk een Judy met een veerweg van 80 mm. De afstand onderkant kroon tot buis is niet de travel (engels voor veerweg). Een vork veert nooit helemaal met de kroon tegen de buis aan (zit nog een stukje tussen).
Deze afstand zal bij de MX comp 85 mm ook groter zijn. Gewoon dus de 85 mm nemen, dan hou je dezelfde lengte en dezelfde veerweg.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Mezz schreef:De Judy is even lang als de MX Comp 85mm, gemeten van bovenkant kroon tot het hart van de as. De 'travel' (afstand onderkant kroon tot buis) is bij de MX Comp dus 85 mm; bij de Judy is deze echter 105 mm. Dit zegt inderdaad niks over de effectieve veerweg. Die heb ik niet gemeten, maar na een stevige rit zie ik aan de olieresten (ja, da's niet goed :lol: ) dat hij ongeveer 6 cm is ingeveerd.
Uit welk jaar is de Judy?
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Mezz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 27 februari 2005, 19:08
Mijn mountainbike: Giant ATX Team 2001

Ik denk uit 2001.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Mezz schreef:De Judy is even lang als de MX Comp 85mm, gemeten van bovenkant kroon tot het hart van de as. De 'travel' (afstand onderkant kroon tot buis) is bij de MX Comp dus 85 mm; bij de Judy is deze echter 105 mm. Dit zegt inderdaad niks over de effectieve veerweg. Die heb ik niet gemeten, maar na een stevige rit zie ik aan de olieresten (ja, da's niet goed :lol: ) dat hij ongeveer 6 cm is ingeveerd.
Dat je 105 mm hebt tussen de onderpoten en de kroon wil niet altijd zeggen dat je vork ook 105 mm kan inveren.
Ik gok op 80mm max, zeker voor een 2001 model Judy in een hardtail.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

De Judy die ik had (model 1999) haalde bij lange na geen 80mm!
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Mezz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 27 februari 2005, 19:08
Mijn mountainbike: Giant ATX Team 2001

Even terug naar mijn vraag: als je een langere vork monteert, wordt de geometrie anders en daarmee het stuurgedrag. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het inbouwen van een 2cm langere vork. Wordt het stuurgedrag merkbaar 'slomer'? En heeft een langere veerweg werkelijk zoveel nut bij intensief XC gebruik (geen downhill, wel tochten in de Alpen of Noorwegen)?
Leville
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 25 augustus 2004, 14:42

P.D.B. schreef:De meeste frames zijn nu gemaakt voor 46 cm vorken met 8 cm veerweg.
Per +- 2 cm dat de vork hoger bouwt wordt de hoek 1° minder steil.
Dus een 10 cm vork kan. De sid en de skareb bouwen bij eenzelfde veerweg ongeveer een cm lager dan manitou, magura en fox.
De hoek met niet ingeveerde vork mag maximaal 71 ° zijn.
Door de sag zal de vork 2 cm zakken en kom je uit bij een stuurhoek van 70 ° dat is een goed compromis tussen wendbaarheid en stabiliteit.
Onder de 68.5 ° wordt het wringen in de bochten, maar gaat hij perfect bergaf.
... tegenwoordig worden sommige hardtails ook al aangepast aan vorken met een langere veerweg (100 mm). Mettertijd zal dit waarschijnlijk eerder regel dan uitzondering vormen.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

De hardtail waar we het hier over hebben is al een paar jaar ouder.
2 cm extra maakt ietjes verschil. of je het fijn of vervelend vindt hangt vooral van je voorkeur af, en of je tevreden bent met je huidige stuurkarakter.
Verder zal je bij een langere veerweg meer "sag" hebben, simpelweg omdat je de veer slapper moet instellen om de max. veerweg te benutten.
het verschil in hoogte tussen 80 en 100mm zal in de praktijk dus geen 2 cm zijn.
Uit ervaring kan ik zeggen dat 't allemaal best meevalt.
Ik heb 1 fiets uit 89 waarbij simpelweg geen rekening is gehouden met een verende voorvork.
Daar zit een 85mm Marzocchi in, en ik kan er goed mee uit de voeten.
De andere was standaard voorzien van een Skareb 80mm, daar zit nu een 105 mm in.
Stuurt ook fijn.
Plaats reactie