Buitenkabel doorknippen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik heb nieuwe buitenkabels gehaald. De LBS bood aan om ze op maat te knippen als ik alles op de juiste maat had gemarkeerd.

Maargoed, ik wil het ook wel zelf kunnen zonder de buitenkabelkniptang t.w.v. 25 euro (idioot hoog bedrag).

Ik heb ff getest op oude kabels:
Afbeelding

Links: remleiding, makkelijk door te knippen.
Rechts: versnellingsleiding, kneiterhard en tot nu toe alleen maar platgeduwd. Krijg hem zelfs niet door met een platbektang met lange armen.

Wie krijgt de rechterkabel wel door, zonder draadkniptang? En hoe?
Laatst gewijzigd door Kjiratsiekoedel op wo 23 februari 2005, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Doorslijpen met een dremel en een slijpschijfje is ook een optie. Beste is gewoon een tang te kopen. 25 euro is geen idioot hoog bedrag voor goed gereedschap, het is een investering die zich in mijn ogen goed terugverdient, geen gekloot meer met het doorknippen.
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Nijptangen zolang ze maar goed scherp zijn, maar kabeltangen zijn toch beter.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Baho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: wo 2 april 2003, 19:44
Mijn mountainbike: een rood-witte uit denekamp

Beetje soldeertin op de door te knippen plek, gaat het al een stuk beter. Slijpen gaat inderdaad nog beter


edit: sorry, verkeerd gelezen, dacht dat het om binnenkabels ging.
Laatst gewijzigd door Baho op wo 23 februari 2005, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Some stop to smell the roses, while others prefer to see them only as red streaks that line the sprint to the finish.
Ruud
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2044
Lid geworden op: di 17 september 2002, 11:26
Mijn mountainbike: is verkocht
Contacteer:

Zoals in 't sleuteltopic te vinden is, moet je 'n oud stukje binnenkabel d'rin stoppen en dan knippen.

Schijnt ;)
monsieb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: za 1 februari 2003, 23:27
Mijn mountainbike: Merida Athens SE ( Heeft nu DT-Swiss!!)

Als je dit soort kabels wilt doorknippen moet je uberhaupt zorgen voor
een absoluut scherpe tang!!

De "goedkope" tangen alleen als ze nooit gebruikt zijn en Knipex of Gedore als de snijbekken (echt goed nakijken) in orde en onbeschadigd zijn , en dan geen nijptang maar een zijsnijtang of een elctrakniptang oid.

Als je hem niet in een keer door kunt knippen is het al einde verhaal bij die kabels!!
Groet'n, Siebe
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Ohh, ik douw er gewoon een spijker in of een stuk ouw binnenkabel. Dan heel vaak knippen met zijkniptang en hij gaat vanzelf door. Maar idd gewoon een kabeltang kopen. Een goeie nijptang met lange hendels werkt trouwens stukken beter als een zijkniptang, da gi allemaal maar net. Bij mij is het maar heel incidenteel dat ik kabels moet knippen, Nokon is niet echt knipbaar en Gore Rideon die krijg je nog met een peer en twee koeien door.
[jojo]
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1111
Lid geworden op: do 3 juni 2004, 19:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Specialized Demo 8
Contacteer:

Met alleen een scherpe tang moet het ook wel lukken.

Maar een investering in goed gereedschap is niet zonde van je geld :wink:
BBX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 19 september 2004, 15:37
Mijn mountainbike: een te mooie SX03 ;)

Doet ik ook ! Gewoon er een stukje oude kabel of idd een spijkertje erin stoppen en em met een knijptang krachtig doorknippen.

Echter is Kjiratsiekoedel niet zo'n krachtpatser 8)
Nananananaaaaaaaaaa!!!!!
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

BBX schreef:Doet ik ook ! Gewoon er een stukje oude kabel of idd een spijkertje erin stoppen en em met een knijptang krachtig doorknippen.

Echter is Kjiratsiekoedel niet zo'n krachtpatser 8)
Ik ben gewoon slap.

't Is wel gelukt! Kabel in bankschroef zetten (heeft mooie uitsparing zodat hij niet plat wordt gedrukt). En dan met ijzerzaag doorzagen. Nadien ff met oude kabel erdoorheen om het toch heel klein beetje platgedrukte binnen-buiten-kabel-hoesje (snap je hem nog?) weer rond te maken. Klaar.

@BBX: jij hebt een rem-buitenkabel doorgeknipt, dat kan ik ook. Kom maar eens bij mij een versnellings-buitenkabel doorknippen. Als je het lukt, dan gaan we weer eens zeilen (zoniet, dan toch).
BBX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 19 september 2004, 15:37
Mijn mountainbike: een te mooie SX03 ;)

U're on bitch :P 8)
Nananananaaaaaaaaaa!!!!!
Ruud
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2044
Lid geworden op: di 17 september 2002, 11:26
Mijn mountainbike: is verkocht
Contacteer:

Ik knip binnenkabels overigens altijd met een betonschaar, en dat werkt serieus goed :D
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ruud schreef:Ik knip binnenkabels overigens altijd met een betonschaar, en dat werkt serieus goed :D
Ik heb 't geprobeerd met een schaar voor takken (4cm). Maar daar staan de bladen niet dicht genoeg op elkaar.
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Ooit een goedekope 5-delige tangenset van Stanley gekocht en ik krijg em dr makkelijk mee door. Als het inderdaad maar scherp is en je de kabel wel op de goede plaats in de bek van de tang zet.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
Plaats reactie