Montage XT V-brakes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Alexander Koning
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 16 december 2004, 17:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0 V-Brake
Contacteer:

Hoi,

eerder beschreef ik het probleem met mijn Trektro remmen. Na drie keer fietsen (nog geen 50KM!!!) waren de schoentjes achter al helemaal opgesleten(iemand vertelde mij dat dat kwam vanwege goedkope schoentjes bij nieuwe fietsen). Nu ben ik een beginner (en nog wat nerveus), en wat heeft een nerveuse beginner nodig? Juist, goede remmen. Heb er nu een setje XT V's op gezet, werkt perfect, een wereld van verschil. Ik rem nu veel minder omdat ik weet dat 'als' ik ze nodig heb ze er ook echt zijn. Het enige dat ik mij afvraag is of het normaal is dat de remarmen aan de bovenkant (dus waar de remkabel tussen gespannen is) zover uit elkaar staan? Bij mij is er een afstand van zo'n dertien cm (de uiterste breedte tussen de linker en rechter arm, dus met de kabelhouder en zo) Is dit normaal of heb ik iets fout gedaan? Bij de oude remmen was de afstand veel kleiner. Ze werken trouwens wel als een tiet!!! Zelf denk ik dat de afstand komt doordat de remmen recht op de velg worden gedrukt, maar......heb ik gelijk?

Alvast bedankt :-q
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Foto?

Ik denk wel dat het klopt. Als je hem inknijpt moeten ze dichter op elkaar komen. Staan ze al dicht bij elkaar, dan gaat dit minder goed => minder remkracht.
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Misschien heb je die Remmen in het verkeerde gaatje in het frame gedaan.. Je schuift zon "mannetje" in het frame, waar je kan kiezen uit 3 "vrouwtjes",volgens is de middelste standaard.. maar ook heb je hem in de andere, dan moet het nog geen probleem wezen lijkt me zo.
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Van wat ik me herinner staan ze inderdaad erg ver uit elkaar. Als de remblokjes wel op de goede (dus kleine) afstand van de velg staan, dan valt er verder weinig aan te veranderen.
Trainen is voor mensen zonder talent!
Alexander Koning
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 16 december 2004, 17:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0 V-Brake
Contacteer:

Dan zal het wel kloppen, heb de mannetjes in de middelste vrouwtjes, en één millimeter afstand tussen rem en velg, nogmaals bedankt jongens! :-q
ID BIKETUNING
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 12:53
Mijn mountainbike: Cube LTD 3 2004

Volgens mij moeten de "armen" van de brakes nagenoeg recht omhoog staan. Dan lijkt mij een afstand van 13 cm wel veel hiertussen....

Ik heb vroeger op een fiets eens V-brakes gehad, maar dan werden eerst de armen vastgezet, waarna de remblokken t.o.v. de velg vastgezet werden op 1 tot 2 mm. Hierbij zat er niet veel ruimte tussen achterkant blok en de remarm....
tis een kwestie van geduld tot heel Holland Limburgs lult (of er komt fietsen)
Alexander Koning
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 16 december 2004, 17:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0 V-Brake
Contacteer:

ID BIKETUNING schreef:Volgens mij moeten de "armen" van de brakes nagenoeg recht omhoog staan. Dan lijkt mij een afstand van 13 cm wel veel hiertussen....

Ik heb vroeger op een fiets eens V-brakes gehad, maar dan werden eerst de armen vastgezet, waarna de remblokken t.o.v. de velg vastgezet werden op 1 tot 2 mm. Hierbij zat er niet veel ruimte tussen achterkant blok en de remarm....
Ze staan nu zo:

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=400929
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Ze staan perfect zo.. als je ze in het middelste gaatje hebt staan ze sowieso goed.. En als het ook nog eens goed remt, houden zo! :-q
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Limburgse klei op je frame??

Ze staan perfect zo hoor. :-q :-q
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Alexander Koning
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 16 december 2004, 17:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0 V-Brake
Contacteer:

raffar schreef:Limburgse klei op je frame??
Mergel uit Bemelen, geeft zo'n mooie kleur dat je het er niet af wilt halen :tong !
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Gewoon nog even een tip: als je remblokken versleten zijn, probeer deze dan eens. Ik heb LX remmen en in vergelijking met de Tektro pads die ik eerst gebruikte heb ik nu veel meer beheersing. Een echte aanrader!
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Plaats reactie