Wat klopt er niet?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Megrootje
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 30 januari 2003, 23:57
Mijn mountainbike: Cube AMS 110 Race en een Cannondale F500

Ivm rugklachten heb ik in december een Stumpjumper FSR Expert gekocht. Echt een superfiets met prima vork, demper, remmen enz. Fiets is opgebouwd en afgesteld met behulp v.d. bikefit methode. Afgelopen weken heb ik al diverse korte en langere ritten gereden. Tijdens de eerste ritjes kreeg ik erg snel last van de hamstrings. Daarom heb ik het zadel lager ingesteld volgens de volgende methode: cranks verticaal en dan het zadel zover omhoog, dat ik met gestrekt been zonder heupwiegen mijn hak nog net het pedaal raakt. Op deze wijze stond mijn zadel altijd afgesteld en dat blijkt ruim 2 cm lager dan volgens de meting aanbevolen. De hamstrings klachten zijn nu nagenoeg verdwenen maar tijdens de afgelopen toertochtjes had ik steeds erg snel last van verzuring in de benen. Soms grote moeite om de boel nog rond te krijgen. Feit is dat mijn gemiddelde algemeen ook lager ligt dan met mijn vorige (hardtail) MTB.

Wat doe ik verkeerd, waar gaat het mis?
- 'T is winter, is dus gewoon een conditioneel probleem.
- Toch minder rendement door de full suspension
- Zwaardere fiets: de Stumpjumper weegt exact een kilo meer dan mijn F800. De huidige wielen zijn overigens weer lichter.
- Meer rolweerstand door de bredere banden (die overigens aanzienlijk meer zijdelinkse grip bieden)
- Zadelhoogte nu toch te laag
- Cranks te lang: vorige fiets 170 mm, nu 175 mm. De bikefit meting adviseerde 175 mm. Her en der lees ik dat bij mijn lichaams- en binnenbeenlengte een crank van 170 mm wordt aanbevolen. Maakt dit echt veel uit?
- een combinatie van bovenstaande

Of gewoon niet zeuren en nog ff de tijd geven om te wennen aanm m'n nieuwe fiets?

Wie weet raad?
Jaaa, Me...Grootje
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Moeilijk om zo te zeggen, zou goed kunnen dat je zadel nu te laag staat, misschien je zadel wat omhoog zetten en wat verder naar voren.

Misschien iemand een foto van je laten maken terwijl je op de fiets zit.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

Van hardtail naar fully met een totaal andere geometrie , heeft mijns inziens gewoon wat gewenning nodig.
Metingen zeggen niet altijd alles.
Bij mij zou volgens de meting ook mijn zadel 2 centimeter hoger moeten , maar ik kreeg daarbij ook last van nan alles en nog wat dus heb ik hem gewoon weer lager gezet.
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
Megrootje
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 30 januari 2003, 23:57
Mijn mountainbike: Cube AMS 110 Race en een Cannondale F500

Niels schreef:Misschien iemand een foto van je laten maken terwijl je op de fiets zit.
En dan...? Het gaat om centimeters. Vraag me af of dat te zien is op een foto?
michello schreef:Van hardtail naar fully met een totaal andere geometrie , heeft mijns inziens gewoon wat gewenning nodig
Hoelang kan zo'n gewenningsperiode duren?

Ik maak me toch het meeste zorgen over de langere cranks. Iemand ervaring met een foute cranklengte?
Jaaa, Me...Grootje
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Megrootje schreef:
Niels schreef:Misschien iemand een foto van je laten maken terwijl je op de fiets zit.
En dan...? Het gaat om centimeters. Vraag me af of dat te zien is op een foto?
Dan niet, zo kan je hier iig ook niet geholpen worden.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

Megrootje schreef:Hoelang kan zo'n gewenningsperiode duren?
Bij mij duurde dat wel een paar honderd kilometer , maar dat zal van persoon tot persoon verschillen.
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

met je grotere crancks maken je benen een grotere slag.
je draait nu rondjes van 35 cm ipv 34 cm.
omdat je benen nu relatief snel verzuren miss het zadel toch weer iets omhoog, in het kader van de gulden middenweg.
verder kan het zijn dat je stuur verder weg staat, of op een andere hoogte.
wanneer we er van uitgaan dat de meting toch redelijk in de goede richting zit, dan zal het idd een kwestie van wennen zijn.
heb je je oude fiets nog? dan kan je een beetje vergelijken.
dan wel meten op dezelfde manier die bikefit gebruikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Megrootje
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 30 januari 2003, 23:57
Mijn mountainbike: Cube AMS 110 Race en een Cannondale F500

Niels schreef:Dan niet, zo kan je hier iig ook niet geholpen worden.
Sorry, bedoel het niet negatief. Zag alleen ff niet hoe dat zou kunnen helpen. Alle hulp is natuurlijk welkom.

Laat ik maar es beginnen met het zadel een beetje omhoog en dan nog ff 100 km aankijken.
Jaaa, Me...Grootje
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Megrootje schreef:
Niels schreef:Dan niet, zo kan je hier iig ook niet geholpen worden.
Sorry, bedoel het niet negatief. Zag alleen ff niet hoe dat zou kunnen helpen. Alle hulp is natuurlijk welkom.

Laat ik maar es beginnen met het zadel een beetje omhoog en dan nog ff 100 km aankijken.
Nog een stelregel die je kan gebruiken, verstel je zadel nooit meer als een halve cm per keer. Dat is mij tenminste geleerd. Verder kan je op een foto wel zien of je zit goed is, kleine dingen kan je niet zien maar meeestal wel genoeg.

Of nog makkelijker, gewoon even terug gaan naar je LBS en misschien kunnen zij je helpen.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Plaats reactie