Fietsdrager/houder voor in de auto.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Ik ben op zoek naar een fietsdrager/houder voor in de auto. Gewoon volgens het principe: Voorwiel eruit, fiets in de auto, vastzetten, klaar.

Mijn speurtocht op het net brengt mij bij Thule en verder wat kleine duitse makers.
Heeft iemand ervaring met zo'n ding? Zo ja, welk merk (en eventueel ook je eigen auto), wat voor een bevestiging en bevalt het. :wink:
En, natuurlijk, waar kan ik hem kopen. :-q
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Volgens mij is zoiets ook wel zelf te fabriceren met een snelspanner en wat inventiviteit...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

jf schreef:Volgens mij is zoiets ook wel zelf te fabriceren met een snelspanner en wat inventiviteit...
Mijn wielen laat ik ook spaken. :wink:
Ben niet echt een grote metaalwerker/bewerker, het gaat mij er om dat het zaakje een beetje stevig in de auto blijft staan. Er zijn kant en klare oplossingen en ik ben benieuwd naar ervaringen en suggesties.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Om het allemaak een beetje te verduidelijken:
Van Thule:
Afbeelding

Deze komt uit Duitsland, van Radstand.de:
Afbeelding
Afbeelding

en deze ook, van Bikeinside.de:
Afbeelding

Uw mening graag.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Dat lijkt me wel handig, als het maar past in onze auto dan. Alleen denk ik dat ze in verhouding wel weer duur zijn. Thule: 85 euro! Radstand: 135 euro!
Aan de andere kant kost een trekhaak ongeveer 350 euro en een fietsenrek ongeveer tussen de 75 en 275 euro.

Als je een stevige plank hebt en een blok erop van 100mm breed met een gat erin, zou je daar ook je vork op moeten kunnen zetten met een snelspanner. Je zou ook een oude naaf kunnen zoeken, die vastzetten op een plank en daar je voorvork op vastmaken. Alleen rekening houden met evt. schijfremklauwen.
Voor de achterkant kan je hetzelfde doen maar dan 135mm geloof ik. Alleen zit je daar met de derailleur, die moet wel vrij komen te hangen. Ook oppassen voor het voorste tandwielblad, want daar mag hij niet op rusten.

Ik moet toch eens de auto op gaan meten, kijken of dit mogelijk is.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

BounceMeister schreef:Dat lijkt me wel handig, als het maar past in onze auto dan. Alleen denk ik dat ze in verhouding wel weer duur zijn. Thule: 85 euro! Radstand: 135 euro!
Aan de andere kant kost een trekhaak ongeveer 350 euro en een fietsenrek ongeveer tussen de 75 en 275 euro.
Tja, ik heb dus geen trekhaak. :wink:
BounceMeister schreef:Als je een stevige plank hebt en een blok erop van 100mm breed met een gat erin, zou je daar ook je vork op moeten kunnen zetten met een snelspanner. Je zou ook een oude naaf kunnen zoeken, die vastzetten op een plank en daar je voorvork op vastmaken. Alleen rekening houden met evt. schijfremklauwen.
Voor de achterkant kan je hetzelfde doen maar dan 135mm geloof ik. Alleen zit je daar met de derailleur, die moet wel vrij komen te hangen. Ook oppassen voor het voorste tandwielblad, want daar mag hij niet op rusten..
Een metaalbewerker was ik al niet, hout wel gaat wat beter, maar ik was gewoon op zoek naar een praktische en eenvoudige oplossing.
BounceMeister schreef:Ik moet toch eens de auto op gaan meten, kijken of dit mogelijk is.
Volgens mij past het zelfs in auto van formaat Golf, maar dan moet misschien wel je zadel er af.

De kosten heb ik er na 3x lokaal een rondje maken ipv de Veluwe al weer uit. :-q
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
ID BIKETUNING
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 12:53
Mijn mountainbike: Cube LTD 3 2004

als ik in mijn golf (4) de zitting omhoogklap en de rugleuning neerklap, krijg ik net m'n fiets met achterwiel in de auto. Daarvoor moet idd dan wel het zadel eraf. Zo gaat de klep net dicht (tegen achterwiel).

Als er 2 fietsen meegaan moet je ze wel schuin in de auto zetten, en is zo'n vasthoudsysteem voor de voorvork wel een oplossing maar wel prijzig :roll:
tis een kwestie van geduld tot heel Holland Limburgs lult (of er komt fietsen)
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Wat is er mis met gewoon fiets in de auto leggen? Evt. voorwiel eraf.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel te gewoon, dat doet iedereen al.
En naar volle tevredenheid moet ik zeggen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Kjiratsiekoedel schreef:Wat is er mis met gewoon fiets in de auto leggen? Evt. voorwiel eraf.
Niks mis mee, deed ik ook al, maar als de fiets rechtop staat, hou je meer ruimte voor andere dingen. Dat is dus beetje het idee.
ThaSingleTrackMastah schreef:Veel te gewoon, dat doet iedereen al.
En naar volle tevredenheid moet ik zeggen.
Het beviel ook wel, maar zoals al gezegd, ik zoek wat extra ruimte. :wink:
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Bij al die systemen moet je sowieso je zadel laten zakken of de zadelpen uit het frame halen.

Maar waarvoor heb je al die extra ruimte nodig? Of, wat ik me eignelijk afvraag: is het niet een hele investering voor een probleem dat zelden optreedt?
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Het lijkt me ook handig als je 2 fietsen mee wilt nemen, en nog wat spullen.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

jf schreef:Bij al die systemen moet je sowieso je zadel laten zakken of de zadelpen uit het frame halen.

Maar waarvoor heb je al die extra ruimte nodig? Of, wat ik me eignelijk afvraag: is het niet een hele investering voor een probleem dat zelden optreedt?
Nou, dat hoeft dus niet. Dat past wel, dat heb ik al gechecked, het zadel blijft zoals hij is.
Wat ik wil, is mijn fietsen (2) in de auto meenemen, samen met de rest van mijn zooi, zodat ik, als ik eens een lang weekend richting Ardennen ofzo ga, rustig ergens kan gaan koffie drinken zonder dat mijn fietsen worden gejat, en dat ik ook zonder probleem bij mijn andere zooi kan. Wat dan netjes naast de fiets staat ipv erop erdoor of eronder. :-q
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
ID BIKETUNING
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 12:53
Mijn mountainbike: Cube LTD 3 2004

Ik heb getwijfeld om een bestelbus met dubbele cabine te kopen. Mooi fietsen achterin zonder wielen te demonteren, tassen, koffers, gereedschap en andere zooi erbij en geen hond die het ziet (of jat)....

Maar belasting-innend Nederland moest het grijze kenteken voor particulieren afschaffen.... Ben ik blij dat ik het niet gedaan heb :D
tis een kwestie van geduld tot heel Holland Limburgs lult (of er komt fietsen)
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

VeeDee schreef:Wat ik wil, is mijn fietsen (2) in de auto meenemen, samen met de rest van mijn zooi, zodat ik, als ik eens een lang weekend richting Ardennen ofzo ga, rustig ergens kan gaan koffie drinken zonder dat mijn fietsen worden gejat, en dat ik ook zonder probleem bij mijn andere zooi kan. Wat dan netjes naast de fiets staat ipv erop erdoor of eronder. :-q
Dat dacht ik al. Is dit misschien een idee? http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 317#253317

Scheelt je de aanschaf van zo'n duur ding...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Plaats reactie