Ik heb sinds kort een setje Mavic Crossroc Disc wielen. Nu wilde ik laatst mijn XT cassette (de 2004 versie met de spider) monteren en kwam ik tot de ontdekking dat de spider de spaken van het wiel raakt
Ik heb bij mijn LBS wel een spacertje gekregen die ik eerst op het freewheel geschoven dient te worden, voordat de cassette gemonteerd wordt. Wanneer ik dat doe raakt de spider de spaken niet meer, maar komt de sluitring aan de andere kant net te kort (stond vandaag met een losse cassette op Aquabest te koekeloeren ).
Ik vind het vreemd dat de Crossrocs niet compatible zijn met de Shimano XT (en XTR waarschijnlijk ook --> gebruikt ook een spider) cassettes. Is iemand van jullie wel eens tegen dit probleem opgelopen? Is er een andere oplossing?
Zo niet dan zal de XT cassette (+ ketting) er uit moeten en zal ik over moeten stappen naar een LX cassette. Niet zo'n ramp (gewicht en functionaliteit ligt zeer dicht bij elkaar), maar toch weer een gehannes eigenlijk.
Combinatie Crossroc Disc wiel met XT cassette onmogelijk?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5179
- Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
- Mijn mountainbike: Een Yank
- Contacteer:
Heb even voor je gezocht maar kon het niet direkt terugvinden, op een van de vele fora over mtb heb ik hier eerder over gelezen.
Wat je nodig hebt is een aangepaste sluitring.
Overigens doet dit zich niet alleen voor bij Mavic maar ook bij bijvoorbeeld CK naven, vraag maar eens aan Cubeman, die heeft toen sluitringen besteld bij CK.
Wat je nodig hebt is een aangepaste sluitring.
Overigens doet dit zich niet alleen voor bij Mavic maar ook bij bijvoorbeeld CK naven, vraag maar eens aan Cubeman, die heeft toen sluitringen besteld bij CK.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 381
- Lid geworden op: za 4 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Bullit en Lapierre pro race 400
Ik heb ook een setje crossrocs liggen. Jaar of 3 oud en speling op de body. Gewoon nieuwe op laten zetten denk je dan. Niks van. Mavic weet je gewoon te vertellen dat die niet meer verkrijgbaar zijn. Wordt dus hele nieuwe naaf erop.
Blijkbaar gaan ze ervan uit dat je niet langer dan 3 jaar met een wiel doet. Iemand nog dit probleem gehad?
Overigens ligt er bij mij een Sram 990 cassette op zonder problemen.
Blijkbaar gaan ze ervan uit dat je niet langer dan 3 jaar met een wiel doet. Iemand nog dit probleem gehad?
Overigens ligt er bij mij een Sram 990 cassette op zonder problemen.
Keep the rubber side down!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 384
- Lid geworden op: ma 19 april 2004, 16:58
- Mijn mountainbike: Gerry Visser Rig SS/Custom Waltworks SS/Singular Gryphon/Swift/Peregrine en Gilbertson Cyclone CX
- Contacteer:
Dat van die sluitring had ik idd ook met m'n beide Chris King achternaven icm een XTR M960 cassette.msxx schreef:Heb even voor je gezocht maar kon het niet direkt terugvinden, op een van de vele fora over mtb heb ik hier eerder over gelezen.
Wat je nodig hebt is een aangepaste sluitring.
Overigens doet dit zich niet alleen voor bij Mavic maar ook bij bijvoorbeeld CK naven, vraag maar eens aan Cubeman, die heeft toen sluitringen besteld bij CK.
Ik heb toen Chris King sluitringen op laten sturen uit de USA waarmee het probleem opgelost was.
Het draad op die sluitringen is iets langer waardoor het draad wel goed pakt zoals het hoort.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 384
- Lid geworden op: ma 19 april 2004, 16:58
- Mijn mountainbike: Gerry Visser Rig SS/Custom Waltworks SS/Singular Gryphon/Swift/Peregrine en Gilbertson Cyclone CX
- Contacteer:
Volgens Jen van Chris King heeft Shimano z'n cassette's breder gemaakt zodat ze minder makkelijk op non-Shimano naven passen.Goofman schreef:Hmmm, maar zo'n 990 cassette van SRAM gebruikt toch ook een spider?
Bij Tune hadden ze hetzelfde probleem en ook dezelfde oplossing, de Edelzwicker sluitring van Tune.
Kreeg van hun ook hetzelfde antwoord over het hoe en waarom van het niet passen.
Breder? Zou dat niet te maken hebben dan met het feit dat de cassette's 9 speed zijn ipv 8?
Ik dank dat het dan toch een andere cassette zal gaan worden, want CK of Tune sluitringen zulllen wel niet passen en is net zo duur om hier te krijgen als een nieuwe cassette (SRAM 970).
Ik dank dat het dan toch een andere cassette zal gaan worden, want CK of Tune sluitringen zulllen wel niet passen en is net zo duur om hier te krijgen als een nieuwe cassette (SRAM 970).
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 384
- Lid geworden op: ma 19 april 2004, 16:58
- Mijn mountainbike: Gerry Visser Rig SS/Custom Waltworks SS/Singular Gryphon/Swift/Peregrine en Gilbertson Cyclone CX
- Contacteer:
9 speed en 8 speed zijn exact even breed!Goofman schreef:Breder? Zou dat niet te maken hebben dan met het feit dat de cassette's 9 speed zijn ipv 8?
Ik dank dat het dan toch een andere cassette zal gaan worden, want CK of Tune sluitringen zulllen wel niet passen en is net zo duur om hier te krijgen als een nieuwe cassette (SRAM 970).
Bij 7 speed tov 8 speed was er wel een toename van breedte.
Het ligt echt aan de manier van het bouwen van de cassette, op een Shimano naaf schijnt het wel probleemloos te passen omdat de body daar ook aangepast is.
En prijs, ik betaalde $12,- voor een Chris King sluitring.
Ik redeneerde als volgt: "het is redelijk veel geld voor een sluitring, maar het lost wel een heel irritant probleem op"!