krijsende v-brakes!!!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

raffar schreef:Jongens jongens wat een bullsjit allemaal. De blokjes piepen maar om 1 reden: resonantie. Net als wanneer je je (droge) duim vooruit over de tafel schuift zodat ie begint te trillen. De enige oplossing, ook voor Shimano blokjes, is de achterkant van je blokje 1 millimeter verder van de velg af monteren dan de voorkant.
Als ie dan nog piept heb je het niet goed gedaan, believe me. Zorg er wel voor dat je blokjes schoon zijn, ff met een sleutelvijltje of een schuurpapiertje de oppervlakte opruwen.
Gek dat ik voor het vervangen van de blokjes echt behoorlijk lang aan de afstelling heb lopen sleutelen en dat nadat ik alles goed had afgesteld de boel nog steeds piepte. Totdat ik er andere blokjes in zette. Wereld van verschil.

Je hebt wel gelijk natuurlijk, goede afstelling is heel belangrijk, zonder dat krijg je de remmen niet stil. Maar goede blokjes zijn een bijna even belangrijk deel van het recept.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

raffar schreef:Jongens jongens wat een bullsjit allemaal. De blokjes piepen maar om 1 reden: resonantie. Net als wanneer je je (droge) duim vooruit over de tafel schuift zodat ie begint te trillen. De enige oplossing, ook voor Shimano blokjes, is de achterkant van je blokje 1 millimeter verder van de velg af monteren dan de voorkant.
En hieruit kan ik dus ook afleiden dat je niet bijzonder veel verstand hebt van resonantie. Er zijn namelijk nog effe iets meer factoren van invloed, om er maar even een aantal te noemen:

1) Wrijvingscoëfficiënt tussen blokje en velg. Mede afhankelijk van het materiaal van het blokje en de velg, oppervlakteruwheid van blokje en velg, de contacthoek en contactoppervlak en bij sommige materialen ook nog van de aandrukkracht, temperatuur en vochtigheid.

2) Eigenfrequentie van remblokje en velg. Ook hier kan het gebruikte materiaal weer van grote invloed zijn, evenals de stijfheid van de bevestiging.

3) De aanwezigheid van holle ruimtes die als resonantiekamers kunnen werken. Uiteraard kan dit de velg zelf zijn, maar ook de voorvork en dan met name een verende voorvork.

Dus om maar even kort door de bocht te zeggen dat als het veranderen van de afstelling alleen het piepen niet verhelpt, je het dan niet goed hebt gedaan is "bullsjit". Er zijn immers nog zoveel andere dingen die je kunt veranderen.
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Wil de echte expert nu opstaan! Die zijn toch ook aanwezig op dit forum. Niemand die fulltime met fietsen bezig is?

Al eerder vermelde ik het gebruik van de Tacx Brakeshoe Tuner, hierover het volgende:
De Tacx BrakeShoe Tuner is een ingenieus gereedschap waarmee de remblokken snel, eenvoudig en op de juiste positie afgesteld kunnen worden.
Afbeelding

Voor een optimale remkracht dienen de remblokken bij een voorwaartse draairichting van het wiel, de velg in de juiste hoek (iets naar voren gekanteld) te raken. Zo zal je de optimale remkracht van je remblokken kunnen benutten.
AfbeeldingAfbeelding
De brakeshoe tuner plaatst de blokjes een klein beetje toe-in. Nooit meer piepende of slecht doseerbare remmen.

Aldus verschillende sites. En, nee, ik werk niet voor Tacx! Ik ben een tevreden gebruiker. Succes. :-q
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Lijkt me toch wel duidelijk? Remblokjes in V-stand zetten, indien nodig remblokjes en velg schoonmaken en opruwen (remblokje met schuurpapier, velg met een matteerspons), en "if all else fails" remblokjes van een ander type proberen.

Overigens helpt het ook om remblokjes te nemen waarvan de bevestiging iets uit het midden zit, dat heeft een beetje hetzelfde effect als in V-stand zetten. Suc6!
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Kurgan schreef:Overigens helpt het ook om remblokjes te nemen waarvan de bevestiging iets uit het midden zit, dat heeft een beetje hetzelfde effect als in V-stand zetten.
Wat bedoel je daar precies mee? Leg uit!
En, hoe werkt dat bij mijn XT-brakes waar je alleen de "pads" vervangt?
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Nou, net wat ik zeg: de bevestigingspen zit bij die blokjes niet halverwege, maar iets naar voren. De blokjes worden dus aan de voorkant iets harder aangedrukt dan aan de achterkant. Vergelijk deze twee maar eens:
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je ziet zijn cartridges meestal excentrisch.
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Got it! :-q
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

BTW ik heb ook cartridges maar ik zet mijn remblokjes nog steeds een klein beetje schuin, anders gaan ze toch nog piepen.
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Plaats reactie