kromme spaken, wat te doen?!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Antoine Trek 6700 disc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: di 14 september 2004, 15:47
Mijn mountainbike: heet Trekkie (volgens studiematen)
Contacteer:

Beste bikers,

Ik was net mijn mtb aan het poetsen (was em elke keer na het gebruik, maar poetsen doe na 8 tot 10 keer gebiked te hebben), en toen viel me op dat enkele spaken heel iets krom waren. (zeer kleine krommingen). mijn vraag is dan ook: moet ik deze opnieuw laten spaken, of kan ik er gewoon mee doorrijden? Er zit (nog) geen slag in het wiel. Het zijn trouwens Bontrager wielen, 28 spaaks.
bij voorbaat dank voor jullie reacties.

mvg, Antoine
and another one bites the dust...
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik denk dat deze spaken nu nog maar weinig bijdragen aan de stevigheid van het wiel. Misschien ff langs LBS en spaken opnieuw laten spannen?

gokje
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Als ze maar een klein beetje gekromd zijn, gewoon laten zitten.
Controleer alleen wel even of de spanning op de spaken niet te veel veschilt!
Als je dat niet zelf kunt, ga dan even naar je LBS maar zo moeilijk is dat niet, controleer gewoon even of de klank van de spaken een beetje gelijk is :wink:
Ik las bij jou dat je er nog niet zovaak mee hebt gefietst, dus zijn het nieuwe fabrieks wielen? Dan is het nu een goed moment voor de eerste onderhouds beurt [is vaak gratis], en even die spaken natrekken is eigenlijk een vaste prik voor die klus :wink: Succes!
Antoine Trek 6700 disc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: di 14 september 2004, 15:47
Mijn mountainbike: heet Trekkie (volgens studiematen)
Contacteer:

Ik heb mijn eerste onderhoudsbeurt bij 796 kilometer uit laten voeren, dit was al na 1 1/2 maand. De bike heb ik nu net 3 maanden, maar gister was de eerste keer dat ik de wielen ook gepoetst heb, vandaar dat ik er toen achter kwam. Er staat nu 1048 kilometer op te teller. Het zijn idd nieuwe fabriekswielen. Maar is het niet erg snel dat er nu al krommingen in de spaken optreden?
Bedankt voor jullie adviezen alvast :-q
and another one bites the dust...
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Nee hoor, als het maar geen grote krommingen zijn. En zoals je zelf ook al zei; de wielen zelf zijn nog recht.
Maar als de LBS het niet even gratis na wil kijken :-{ dan kun je het zelf even controleren door ze even na te lopen op gehoor. Dus kijk dan even of ze ongeveer dezelfde klank hebben. Kleine verschillen hou je altijd wel als het maar niet te erg wordt.
MAAR buig ze NOOIT terug, daar worden ze alleen maar zwakker van :wink:
Antoine Trek 6700 disc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: di 14 september 2004, 15:47
Mijn mountainbike: heet Trekkie (volgens studiematen)
Contacteer:

Ik heb net ff gekeken, de spaken maken allemaal nagenoeg hetzelfde geluid. Dus ik neem aan dat het dan wel goed zit.
Dank je voor je reactie. :-q
and another one bites the dust...
Plaats reactie