Baanframe anders dan gewoon frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
SWijland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 5 mei 2003, 12:12
Mijn mountainbike: Hele stevig race fiets met XT e.d.

Beste lezer,

Ik wil een simpel racefietsje gaan maken voor die lekkere zonnige dagen in de zomer, voor wanneer m'n mountainbike weer eens te weinig onderdelen heeft om te fietsen.

Nu kan ik een heel goedkoop een baanframe komen, maar zit hier nou nog verschil tussen met een normaal racefietsframe?

Kan ik gewoon al mijn onderdelen erop monteren?

Bij voorbaat dank,

S. Wijland
amanda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 14:35
Mijn mountainbike: Banshee (waarschijnlijk.....)
Contacteer:

zit er op een baanframe wel versnellingen dan?
SWijland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 5 mei 2003, 12:12
Mijn mountainbike: Hele stevig race fiets met XT e.d.

amanda schreef:zit er op een baanframe wel versnellingen dan?
Niet dus nee en daarom vroeg ik mij af of de asbreedte bij een baanframe soms kleiner is.

Bij een singlespeed of een gewone mountainbike maakt dat niet uit, maar hoe zit dat bij een racefiets...
SWijland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 5 mei 2003, 12:12
Mijn mountainbike: Hele stevig race fiets met XT e.d.

Ik weet het al, laat maar

'k Krijg net een berichtje en dat klinkt logisch.

Op een baanframe zit geen derailleurhanger
vuurwerk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 9 november 2004, 15:57

Je kan er ook misschien een single speed van maken?
Jurjen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 2 augustus 2004, 12:50

Het grootste verschil zit hem in de dropouts, die zijn bij een echt baanframe horizontaal, dit omdat je doordat er geen derrailleur op zit de ketting op spanning moet houden. Er zijn wel oplossingen te vinden voor dit probleem mocht je een frame hebben zonder horizontale dropouts.

Op de website http://www.singlespeed.nl wordt veel informatie gegeven over oplossingen en het zal ook meer duidelijkheid geven over het verschil.

Daarnaast zijn er nog tal van websites gewijd aan singlespeed en baanfietsen.
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Baanfietsen hebben vaak een dropout spacing van om de 120mm. Daarnaast zijn ze erg kort gebouwd. Denk hierbij aan de vrijheid van de band achter de trapas en met name ook de hoogte van de voorvork, die zo klein mogelijk wordt gehouden.

Daarnaast beschikt een baanframe over geen enkele nok om een rem of remkabel te monteren. Baanfietsen zijn doortrappers. Remmen doen ze door minder snel te trappen....
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

DeKerfs schreef:Daarnaast beschikt een baanframe over geen enkele nok om een rem of remkabel te monteren. Baanfietsen zijn doortrappers. Remmen doen ze door minder snel te trappen....
Dat lijkt mij ook het grootste probleem voor gebruik op de weg. Al doen sommige fietskoeriers het er mee.

Doortrapper betekent trouwens dat de ketting door blijft draaien en je pedalen dus ook, ook als je niet trapt. Er zit geen vrijloopnaaf in de as.

Als je een vrijloopas gebruikt, kun je dus simpelweg niet remmen.

De geometrie is overigens ook anders.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
vuurwerk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 9 november 2004, 15:57

Dat is dan wel erg gevaarlijk zonder remmen om zo op de gewone weg te rijden.
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Verder ook niet onbelangrijk, een baanfiets is super kort en dus hyper nerveus op de weg.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Niels schreef:Verder ook niet onbelangrijk, een baanfiets is super kort en dus hyper nerveus op de weg.
dát en de enige optie voor een doortrapper of géén remmen houdt je wel scherp... :wink:
Plaats reactie