van vast naar geveerd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Hoi allemaal, ik heb ff een vraagje. Ik rijd op dit moment met veel plezier op een ongeveerde specialized hardrock waarover ik heel heel tevreden ben. Ik heb m in de afgelopen 2 jaar opgewaardeerd met 'het goeie spul' dus naven en schakelmateriaal allemaal LX.
Waar ik nog nix aan had gedaan was mijn voorvork en omdat ik de laatste tijd wat ruiger ben gaan rijden wil ik graag geveerd gaan rijden. Nu is mijn vraag, kan je gewoon een vork aanschaffen en die plaatsen? Of moet je frame op de een of andere manier ook nog geschikt zijn?

Ik hoor graag van jullie!! :o
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
RonaldMcD
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 9 november 2004, 21:17
Mijn mountainbike: Specialized P.3

1 1/8e (inch) is de standaard maat, dus ik gok ook dat jouw MTB dat heeft. In dat geval kun je zo ongeveer elke vork monteren in je frame. Let er wel op dat je een vork neemt die past bij hetgene waar je em voor gaat gebruiken. En dan vooral qua hoeveelheid veerweg.
George Clooney is my homeboy.
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

ik vraag het omdat het volgende is gebeurd:
Ik heb 0 ervaring met geveerde vorken en heb een klein budget. Nu kon ik van een collega een vork proberen die nagenoeg nieuw is. Deze vork heb ik gemonteerd, maar hij is wat langer dan de vaste vork die erin zat.
Nu heb ik de volgende vragen:
1. Is dit een normaal uiterlijk voor een fiets?
2. Houdt de vork dit? Dit omdat de vork wat schuin lijkt te staan, wat volgens mij de vorkpoten anders belast dan bij bijv. een harde vork.

Dit is zoals de fiets nu is
Afbeelding

Ik heb ermee gefietst en het fiets wel lekker, heb wel het idee dat ie anders stuurt, maar dat lijkt logisch.
Laatst gewijzigd door Michon op di 23 november 2004, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Voor een XC fiets vind ik de voorkant aan de hoge kant zo. Maar probeer het eens uit zou ik zo zeggen, een keer het terrein mee in. Kun je er goed mee overweg?

De vork kan dit wel aan.

Het lijkt me overigens een vork met een redelijk lange veerweg, minimaal 100 mm of zo. Als eea niet helemaal plezierig aanvoelt zou je een 80 mm vork kunnen proberen. Ik heb het idee dat die wat beter past bij deze bike.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Ja, en wat je kunt doen met jouw lage budget is een kwartiertje van je tijd investeren in het op zn kop monteren van je stuurpen. Dan zit je weer wat lager en "sneller" op je fiets. Heb je dat probleem ook weer ondervangen. Je vork houdt het makkelijk zo hoor, doont worrie.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
whocares
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2

Welke voorvork is het eigenlijk?

Ik zou via de foto zeggen : RST AEROSA HT ( 101 mm travel ) of TC ( 60-100 mm travel ) ??
it ain't what you do it's the way that you do it
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

inderdaad het is een rst aerosa bas air van dit jaar. veerweg is idd 100mm.Hoewel ik heb gelezen hier op de site dat niemand rst echt kan waarderen heb ik toch aan m'n collega gevraagd m eens te mogen proberen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.

Ik had zelf ook al gedacht dat ik een kortere stuurpen zonder rise nodig zou hebben.
Bedankt voor de info, ik ga hem gewoon eens een maandje proberen zoals ie is met omgedraaide stuurpen!! Zondag rijd ik de 11bergen tocht in apeldoorn, dat zou een goede test moeten zijn :P
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Thermo-Rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 22 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Scale Carbon

ik zou toch voor die starre vork gaan, dit verknalt de geometrie van je frame. Denk niet dat je nu met plezier op je fiets zult zitten .

Als ik jou was zou ik iets proberen te vinden met 63mm veerweg, een sid xc bijvoorbeeld. (tweede hands)
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

De geometrie, dat was het. Daar maakte ik me idd wat zorgen om. Ik ga zeker op zoek naar een vork met een kortere veerweg, mocht ik besluiten over te stappen naar geveerd. Thnx
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Michon schreef:De geometrie, dat was het. Daar maakte ik me idd wat zorgen om. Ik ga zeker op zoek naar een vork met een kortere veerweg, mocht ik besluiten over te stappen naar geveerd. Thnx
TIP: kijk eens serieus naar de Magura vorken. Lekker stug en oerdegelijk voor een goede prijs. Ik rijd al 5 jaar met een Quake Air en die spreekt lekker aan. Was toen rond de 800 gulden.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Bedankt voor de tip, alleen zal ik me dan moeten gaan orienteren in het 'gebruikt' circuit omdat mijn budget bij 200euro echt ophoud.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Michon schreef:Bedankt voor de tip, alleen zal ik me dan moeten gaan orienteren in het 'gebruikt' circuit omdat mijn budget bij 200euro echt ophoud.
RST maakt ansich goede vorken, ligt eraan wat je eisen zijn. 200 euro is toch best nog wat budget. Ik heb eens voor 50 euro een antieke judy xc gekocht op 63mm, die werkt nog steeds en ben er heel tevreden mee.

Voor 200 euro kun je misschien ook tweedehands op marktplaats eens kijken naar de gerenomeerde merken. Zie ook deze advertentie (nieuwe vork blijkbaar) pilot voor 150 euro
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Michon schreef:Bedankt voor de tip, alleen zal ik me dan moeten gaan orienteren in het 'gebruikt' circuit omdat mijn budget bij 200euro echt ophoud.
Ik heb nog een oude GT Zaskar ge-upgrade. Heb gekozen voor een Manitou Axel in de goedkoopste uitvoering. Ik dacht rond de 169 euro. Veert op zich goed genoeg en het voordeel is dat je de veren kunt vervangen door stuggere of zachtere exemplaren. Je moet geen toppresetaties verwachten maar de vork bevalt mij uitstekend qua prijs-kwaliteit. En dan heb je toch een nieuwe vork met genoeg instelmogelijkheden en hij ziet er nog goed uit ook! :-q
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

hmm, kennelijk heb ik dus toch wat mogelijkheden met mijn budget. Ik mag deze rst een maand proberen, dus dat doe ik igg om te kijken of ik de overstap naar geveerd echt nodig vind. Als ik dan ga zoeken, met wat voor een gewicht moet ik dan rekening houden?
Mijn starre vork weegt 1000gr en deze rst weegt 1350gr (beiden zelf gewogen) dus ik vind het gewicht wel meevallen. Ik lees veel dat een hoop vorken tegen de 1900gr wegen, ga ik dit echt voelen?
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Michon schreef:hmm, kennelijk heb ik dus toch wat mogelijkheden met mijn budget. Ik mag deze rst een maand proberen, dus dat doe ik igg om te kijken of ik de overstap naar geveerd echt nodig vind. Als ik dan ga zoeken, met wat voor een gewicht moet ik dan rekening houden?
Mijn starre vork weegt 1000gr en deze rst weegt 1350gr (beiden zelf gewogen) dus ik vind het gewicht wel meevallen. Ik lees veel dat een hoop vorken tegen de 1900gr wegen, ga ik dit echt voelen?
De rst is idd aan de lichte kant. En je gaat 't heus voelen, de vraag is of het opweegt tegen het comfort dat het opleverd. Misschien durf je nu wel (nog) harder af te dalen bijvoorbeeld en heb je misschien minder snel last van verzuring in je schouders. Maar ga lekker een maandje proberen dus, als je het fijn vind rijden, denk dan dat een vork met minder lange inbouw nog fijner zal rijden.
Plaats reactie