Is tubeless het waard?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijmen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 9 april 2017, 19:43
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper 2017

Ik weet dat er hier al genoeg discussies over zijn, maar ik kom er toch niet uit. Heeft het nou nut om tubeless te gaan? Gewichtsbesparing is het niet. Misschien worden de wielen in totaal 200 gram lichter? Ik heb geen lichte wielen dus veel heb ik daar niet aan. Ik heb nog nooit een lekke band gehad bij het mountainbiken dus tubeless gaan tegen lekke banden is ook geen reden voor mij. Meer grip is misschien wel handig. Waar ik woon is totaal geen hoogteverschil dus erg veel snelheid zit er helaas niet in, en alle modder helpt ook niet. Het regenwater spoelt hier niet weg, het is echt heel modderig overal. Maar als ik tubeless ga met mijn 1,8 inch Mud Kings, heb ik dan meer grip in de modder? Ik heb de banden al op 1,8 bar staan, dus veel lager zal ik denk ik niet gaan. Iedereen zegt dat tubeless zo geweldig is, dat zal dan wel niet voor niks zijn. Is dat ook echt zo? Of heb ik zo'n uitzonderlijke situatie dat ik er geen voordelen bij heb?
Groet,
Thijmen
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Als het je gaat om grip in modder, ben je beter af met een smalle band met relatief hoge druk. De band snijdt dan door de modder tot de harde ondergrond. Tubeless staat je toe met lagere bandenspanning te rijden, voor meer grip op bijvoorbeeld zand, maar ook wat meer comfort.

Of het jou voordelen brengt -naast de antilekbijkomstigheid- moet je zelf ervaren.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nee, als je het zo omschrijft, heeft het voor jou inderdaad niet heel veel voordeel om tubeless te gaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 9 januari 2019, 21:17 Nee, als je het zo omschrijft, heeft het voor jou inderdaad niet heel veel voordeel om tubeless te gaan.
Wanneer dan wel? :)

Ik rij ook gewoon met biba's en ergens heb ik het idee dat ik toch meer zekerheid onderweg heb. Als ik een lekke band rij, kan ik altijd de biba vervangen.
Gaat een tubeless band echt lek, dan is het lopen ;)
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mark-V schreef: wo 9 januari 2019, 22:25
Lars TB schreef: wo 9 januari 2019, 21:17 Nee, als je het zo omschrijft, heeft het voor jou inderdaad niet heel veel voordeel om tubeless te gaan.
Wanneer dan wel? :)

Ik rij ook gewoon met biba's en ergens heb ik het idee dat ik toch meer zekerheid onderweg heb. Als ik een lekke band rij, kan ik altijd de biba vervangen.
Gaat een tubeless band echt lek, dan is het lopen ;)
je kan uit voorzorg ook een biba meenemen wanneer je tubeless rijdt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je weet dat er veel discussies zijn, ik neem aan dat je ze hebt gelezen?
Als je dan nog deze vraag stelt, dan is tubeless niets voor jou.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: wo 9 januari 2019, 22:25
Lars TB schreef: wo 9 januari 2019, 21:17 Nee, als je het zo omschrijft, heeft het voor jou inderdaad niet heel veel voordeel om tubeless te gaan.
Wanneer dan wel? :)
Als je wel vaker lek rijdt. Als gewicht je wel uit maakt.


Maar met minder druk in je banden rijden is niet echt een argument meer. Je zwabbert eerder de bocht uit dan dat je band doorslaat.

En ik rijd meestal met biba's omdat ik heel erg regelmatig banden wissel.

Van enig snelheidsverschil merk ik erg weinig. Er zit meer verschil tussen de diverse buitenbanden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Sinds een jaartje of twee overgestapt op tubeless, maar ik ben er nog altijd niet uit of ik het wel handiger / beter vind.

Ik rij paar keer per jaar lek, vooral vanwege de vele meidoornen hier in Zuid-Limburg. Meestal is tubeless hier wel een uitkomst. Is echter geen 100% garantie... twee weken geleden reed ik over een pad langs net gesnoeide doornstruiken. Resultaat: per band een stuk of 4 doornen erin. De meeste gaatjes gingen dicht door de latex, maar het was rond het vriespunt en dan doet die latex zijn werk niet heel goed dus uiteindelijk stond ik toch met een platte band langs de weg.
Daarnaast: het monteren van tubeless banden gaat niet bepaald soepel. Kost mij erg veel moeite om zo’n Schwalbe SnakeSkin netjes op de velg te krijgen. Laatste keer zelfs maar gewoon bij de fietsenmaker laten doen. Het (bij)vullen van de latex via het ventiel is dan wel weer simpel. Maar even snel banden wisselen zit er niet in.
Qua rolweerstand schijnt tubeless wel een voordeel te zijn. Ik heb het nooit gemeten maar er is genoeg onderzoek naar gedaan. Voor mijn gevoel is de fiets met tubeless setup wel wat lichtvoetiger en sneller.

Samenvattend: puur naar prestatie kijkend vind ik tubeless voordelen hebben, maar overall gezien ben ik nog niet echt overtuigd.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik vind tubeless geweldig, een van de beste uitvindingen op bike-vlak. Ik fiets wel op heel ander terrein: ik woon en train in het heuvelachtige Vlaams- en Waals-Brabant en rij de Ardennenmarathons als wedstrijd. Ik ben op 2 wedstrijdseizoenen (duizenden kilometers) nog nooit lek gereden. Ik rij op 1.25 à 1.35 bar voor 70 kg en 2.2-2.3 banden. Dit vind ik superfijn rijden, dempt voldoende, veel grip, geen stuiteren, maar ook zeker geen zwabberen en ik zit quasi nooit op de velg. Quasi, want op een scherpe drempel of steen kan je altijd wel eens licht je velg aantikken. Met binnenbandjes is dit gegarandeerd snake-bite, met tubeless rijd je gewoon voort. Soms zie ik in m'n band ook een doorn steken, onderweg nooit iets van gemerkt door de latex. Uiteraard moet je nog steeds een binnenbandje meenemen, maar te voet naar huis door tubeless? Dat klopt helemaal niet. Ik heb zelfs een samurai sword op zak waarmee ik grotere gaten kan dichten, maar... gewoon nog nooit nodig gehad.

Montage gaat bij mij super vlot, op verschillende wielen, verschillende banden.. Verwisselen van band gaat even vlot als met binnenbandjes. Buitenband eraf, latex met een spuitje overkappen in andere band, monteren, oppompen met een gewone vloerpomp en plop.. klaar.

Conclusie: bij mij ligt het aantal lekke banden significant lager, ik kan op de bandendruk rijden die ik het meest aangenaam vind rijden, zonder zorgen om snakebites. Het gewichtsverlies is niet de hoofdreden, maar mooi meegenomen aangezien het roterende massa is. En tubeless bolt ook wat beter aangezien je geen frictie tussen binnen- en buitenband hebt.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik rij sinds 1,5 jaar tubeless en ik zou eigenlijk niet anders willen. Omdat je geen binnen band hebt is er geen wrijving tussen de binnenband en de buitenband waardoor de rolweerstand lager word en dat merk je in je snelheid en uithoudingsvermogen. Je rijd minder snel lek omdat de latex in combinatie met het draaiende wiel de kleine lekjes dicht, de grotere lekken zou je wel een binnenband er in leggen. Doordat je zachter kan gaan rijden merk je weer bij de zachtere/zuigende ondergrond waar door je sneller/makkelijker er overheen rijd. Het wisselen van de banden kan een probleem zijn allen is dat voor mij 1 a 2 keer per jaar.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

oliver538 schreef: do 10 januari 2019, 10:06 Sinds een jaartje of twee overgestapt op tubeless, maar ik ben er nog altijd niet uit of ik het wel handiger / beter vind.

Ik rij paar keer per jaar lek, vooral vanwege de vele meidoornen hier in Zuid-Limburg. Meestal is tubeless hier wel een uitkomst. Is echter geen 100% garantie... twee weken geleden reed ik over een pad langs net gesnoeide doornstruiken. Resultaat: per band een stuk of 4 doornen erin. De meeste gaatjes gingen dicht door de latex, maar het was rond het vriespunt en dan doet die latex zijn werk niet heel goed dus uiteindelijk stond ik toch met een platte band langs de weg.
hoe was dat met een biba afgelopen denk je...? Als je was gaan pompen en even de gaten onderin positioneren dat de latex en zwaartekracht zijn werk kunnen doen was je waarschijnlijk in 1 minuut weer op pad geweest. Door omstandigheden (aantal + temperatuur) werkt het misschien niet zoals gewenst, maar ik weet vrij zeker dat je met alleen een pomp je weg zo had kunnen vervolgen!

Totaal 8 doorns in je banden met biba's... zoveel plakspullen heeft niemand volgens mij bij.. (ik heb wel wat plakkers en een reserve biba, maar geen 8...)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mark-V schreef: wo 9 januari 2019, 22:25
Lars TB schreef: wo 9 januari 2019, 21:17 Nee, als je het zo omschrijft, heeft het voor jou inderdaad niet heel veel voordeel om tubeless te gaan.
Wanneer dan wel? :)

Ik rij ook gewoon met biba's en ergens heb ik het idee dat ik toch meer zekerheid onderweg heb. Als ik een lekke band rij, kan ik altijd de biba vervangen.
Gaat een tubeless band echt lek, dan is het lopen ;)
Want? Tubeless kun je geen biba leggen?

De laatste keer dat ik in het meidoorn hoogseizoen door de ardennen bikepackede met iemand die niet tubeless was had hij in 3 dagen 15!!! lekke banden en ik 0. Ik MK/XK en hij NoNi/NoNi.

Op de UHR zal het vast niet heel veel uitmaken, hoe vaak rijd je daar nou lek. Als je dan vaak experimenteert met banden zou ik misschien ook niet tubeless rijden.
Waar woke is, is vuur
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Prulleman schreef: do 10 januari 2019, 12:18 hoe was dat met een biba afgelopen denk je...? Als je was gaan pompen en even de gaten onderin positioneren dat de latex en zwaartekracht zijn werk kunnen doen was je waarschijnlijk in 1 minuut weer op pad geweest. Door omstandigheden (aantal + temperatuur) werkt het misschien niet zoals gewenst, maar ik weet vrij zeker dat je met alleen een pomp je weg zo had kunnen vervolgen!

Totaal 8 doorns in je banden met biba's... zoveel plakspullen heeft niemand volgens mij bij.. (ik heb wel wat plakkers en een reserve biba, maar geen 8...)
Ik had een pompje bij me, maar band liep keer op keer binnen een minuut helemaal leeg. Met biba's had ik ook stil gestaan ja, want ik heb ook nooit 8 plakkers of 2 biba's bij me. Dit was dus wel echt pech hebben, maar om maar aan te geven dat tubeless ook niet 100% garantie geeft.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Maar worst case steek je in een tubeless band een binnenband, als de latex het gat niet kan dichten. Dat is dus toch geen argument PRO rijden met binnenbanden?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Dus je kunt het tubeless ventiel er makkelijk uitwippen als je een biba wilt plaatsen? en die latex zit ook niet in de weg?

Ik wissel minimaal 1x per week van banden, dus als dat met tubeless niet werkt is het voor mij op dit moment sowieso snel bekeken...

En flats rijden door snakebites, alleen bij extreme klappen zoals een scherpe rand van een trappetje met lichte buitenbandjes. Met sterke buitenbanden is dat ook geen probleem (b.v. Der Kaiser) maar ik ben dan ook geen xc-rijder....
Plaats reactie