Rem bevestiging vlak frezen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik heb een nieuwe stalen vork met een is2000 rem bevestiging, daar wil ik een oude Hope mono mini rem op monteren, maar deze zit na montage scheef tov de schijf. De caliper heeft ook een is2000 bevestiging.

Heeft er iemand een idee waar ik een is rem bevestiging kan laten frezen, zodat de caliper mooi recht uitgelijnd is na montage? Liefst in de omgeving Bergen op Zoom. Ik heb al rederlijk wat winkels gebeld, maar helaas tevergeefs.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De leverancier van je nieuwe stalen vork?
Anders gewoon retour en geld terug.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Volgens mij heeft Akershoek Tweewielers in Ouddorp (ZH) zo'n freesset van Magura dus die zouden het moeten kunnen.
Vraag daar ff naar Jelle want niet iedereen daar weet dat ze dat gereedschap hebben :winkie: (is ook niet een specifieke sportfietsenzaak dus zo'n tool wordt daar nauwelijks gebruikt)

Dacht ff dat het om een IS/PM adaptor ging, dan had ik je misschien kunnen helpen, maar je moet echt het IS bracket wat vast op de vork zit in lijn frezen met de vooras zeg maar?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Hilhoven schreef: do 3 januari 2019, 22:56Ik heb een nieuwe stalen vork met een is2000 rem bevestiging, daar wil ik een oude Hope mono mini rem op monteren, maar deze zit na montage scheef tov de schijf.
Terug, die vork. Die zit niet goed in elkaar.
Vorsprung durch Pedantik.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik neem aan dat je ook deze shims hebt gebruikt?
Afbeelding
https://www.gejo-cycleworld.nl/bbb-bcb- ... cshim.html
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

@alien; kan je me uitleggen wat is er precies mis is met de vork dan? Ik heb twee foto's van de situatie toegevoegd.

@real epic; ik ken die shims niet, maar heb het als tijdelijke oplossing wel bijna identiek opgelost door er een ringetje aan de bovenkant tussen te steken. zie foto.

@ ertje; bedankt voor de tip. Ik ga Jelle bellen......

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die shims heb je nodig om de remklauw van L naar R te verschuiven, zodat de remklauw op dezelfde plek komt als de remschijf.
IS2000 laat wat toleranties toe van L naar R, waardoor niet iedere remklauw en remschijf exact op dezelfde plek zitten.
Ik vind zelf de ringen ook fijner dan die shims in de vorm van vorkjes.
Die vorkjes werken wel makkelijk, maar ringen zitten echt om de bout, dus heb je eenmaal de juiste dikte, dan raak je ze niet meer kwijt.
Anyway, de shims werken van L naar R.
Maar de oogjes moeten wel vlak zijn en haaks op de as vh wiel !
Om dat te bereiken is die frees nodig.

Ik heb zelf een Salsa vork met IS, die waren ook niet recht, vlak en haaks. Ik heb het met de vijl kunnen corrigeren. Nog steeds niet helemaal 100%, maar goed genoeg. Maar niet iedere situatie is het zelfde, niet iedereen is even handig en eigenlijk hoort het gewoon goed te zijn...
De frees had op de fabriek gebruikt moeten worden, maar daarvoor is het nu te laat.
Maar wellicht kan een welwillende fietsenmaker het oplossen, tegen redelijk tarief.
En je zou dat op de leverancier moeten kunnen verhalen.
Maar ik zou dan eerst contact opnemen met die leverancier,.
Je moet ze namelijk in de gelegenheid stellen om dit op te lossen, niet voor een voldongen feit stellen.
(zei de man die het zelf met een vijl had opgelost...)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

In conclaaf gaan met de leverancier heeft geen zin. Ik heb het het frame vorig jaar uit de UK over laten komen en opgebouwd met een Fox34. Nu voor de fun de bijbehorende starre vork van zolder gehaald en gemonteerd. Het is te laat om daar nog een issue van te maken. Ik heb al met een vijl in mijn handen gestaan, want met het verwijderen van de verf zal het vermoedelijk al opgelost zijn, maar bedacht dat ik het liever in 1 keer goed wil hebben en dus opzoek naar een frees.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je het met een ringetje opgelost hebt, zou ik het lekker zo laten.
Als je gaat frezen moet je ook weer gaan spuiten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, het moet juist blank zijn!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat snap ik, maar hoe groot is de kans dat de lak goed blijft?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Remschijf eerst naar de voorvorkpoot toe halen.....op de foto lijkt er ruimte voor te zijn :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Die remklauwen hebben die opvul ringetjes nodig. Is geen tijdelijke oplossing maar zo stelden we de schijfremmen vroeger af. Dit IS systeem heeft eigenlijk het voordeel dat je nooit het PM schroefdraad in de vork kan beschadigen.
Afbeelding
Jij hebt de onderste.
https://bikebooboos.com/repairs/disk_brake-alignment/

Als het nu werkt zou ik er niks meer aan doen. :-q
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

Surly KM vork?

Zou mij niks verbazen dat ze in de haast van het poedercoaten wat meer dan normaal van die coating erop hebben geblazen. En dus een dikke laag coating waardoor alles net niet haaks meer zit. Lekker de frees ertegenaan zodat het contactvlak mooi haaks tov de as zit en dan opvullen met ringetjes.
Skidding destroys trails!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De lak kan je wegkrassen met een mesje.
Nogmaals, de oogjes moeten blank zijn op het contract oppervlak.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie