Speling Truvativ Stylo crankstel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Onlangs voor de eerste keer onderhoud gepleegd aan het crankstel van mijn nieuwe fiets. Daarbij dit crankstel (Truvativ Stylo 6k Eagle) gedemonteerd / gereinigd en opnieuw ingevet.

Na de eerstvolgende rit bemerkte ik speling op het crankstel. Er van uitgaande dat ik de 8 mm inbus onvoldoende had vastgezet deze stevig aangedraaid waarop de speling idd verholpen was.

Gisteren een kort ritje gemaakt en nu zit er weer speling op het crankstel :evil:
Slijtage is nagenoeg uitgesloten aangezien de fiets hooguit 800 km. heeft gemaakt.

Wat kan hier de oorzaak van zijn ?
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Kan van alles zijn, ik heb het ook wel met een Truvativ crankstel gehad, ook met SRAM aluminium (verwant)

Een mogelijke oplossing is goed schoonmaken, echt ontvetten, en dan met loctite monteren.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dan is de speling weg, maar gaat het niet meer los...
Tenminste, dat is mij overkomen.
Dus de flex er op gezet en hier op het forum een 2e hands XT 104 gescoord.
(THX Mapleleaf :-q )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heb je de crank echt vast gezet? 50 Nm is echt veel!



En waarom zou je je crank (al na 800 km) los halen voor onderhoud? Niet doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Lars TB schreef: di 1 januari 2019, 19:15 Heb je de crank echt vast gezet? 50 Nm is echt veel!
Ja....heb er nog net niet aan gehangen :D
Lars TB schreef: di 1 januari 2019, 19:15 En waarom zou je je crank (al na 800 km) los halen voor onderhoud? Niet doen!
Dat idee ontstond n.a.v. een "Dauertest" in Mountainbikemagazine waaruit bleek dat het crankstel van de fiets in kwestie (Giant Anthem Advanced Pro 1) vroegtijdig roestvorming vertoonde (driveside). Vroegtijdig was in dat geval geen 800 km. maar ik dacht dat een inspectie op voldoende vet geen kwaad kon. Dit onder het motto voorkomen is beter dan genezen

Wordt de borgmoer / schroefdraad standaard van vet voorzien ?
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Enrico schreef: di 1 januari 2019, 19:39 Dat idee ontstond n.a.v. een "Dauertest" in Mountainbikemagazine waaruit bleek dat het crankstel van de fiets in kwestie (Giant Anthem Advanced Pro 1) vroegtijdig roestvorming vertoonde (driveside). Vroegtijdig was in dat geval geen 800 km. maar ik dacht dat een inspectie op voldoende vet geen kwaad kon. Dit onder het motto voorkomen is beter dan genezen.
Maak er in ieder geval geen gewoonte van, het is niet echt nodig.
Enrico schreef: di 1 januari 2019, 19:39 Wordt de borgmoer / schroefdraad standaard van vet voorzien ?
Ja, standaard zit daar wat vet.


Maar ik rijd nu al 15 jaar GXP cranks en afgezien van de eerste die ik zelf monteerde en (dus) met te weinig kracht vast zette, heb ik nooit problemen gehad. Dus ik kan het verder ook niet verklaren.

BB is niet los geweest?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Lars TB schreef: di 1 januari 2019, 19:50 BB is niet los geweest?
Nope...niet los geweest.

Sta nu voor de keuze de bout wederom aan te trekken (hoewel ik sterk de indruk had deze al knalhard aangetrokken te hebben)
danwel
De bout / schroefdraad ontvetten en loc-tite aanbrengen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb ook een hele serie GXP cranks gehad en op dit moment er zeker 3 in gebruik, een ervan loopt soms los. De rest niet. Een goede schroefberbinding is vast zonder borgmiddel, maar er zijn veel redenen dat het toch los kan gaan. En het aanhaalmoment is flink, maar over-torken van de verbinding kan ook, Loctite is veiliger dan bruut geweld.

Over het niet meer los gaan van een crankbout met Loctite, die ervaring heb ik dan weer niet. Loctite is er in veel soorten, van een beetje vast tot stevig vast tot nooit meer los. Voor alles op de MTB gebruik je een versie met een matig losbreek moment en niet de permanente versie.

Full suspension bike fabrikanten schrijven ook borgmiddel voor op de verbindingen die pivtots en linkages bij elkaar houden. Zo ben ik aan mijn eerste potje gekomen, gaat heel lang mee.

Enjoy!!

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Heckler40 schreef: di 1 januari 2019, 20:39 En het aanhaalmoment is flink, maar over-torken van de verbinding kan ook, Loctite is veiliger dan bruut geweld.
Heb het idee dat het aanhaalmoment al max. was.
Ga morgen maar eens aan de slag met loctite. Moet ergens nog een potje hebben staan. Gebruikte het vroeger om de bolts van discremmen te borgen.
Thx. voor de feedback :-q
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb wel eens een SRAM techrep hierover gesproken, en die had het verhaal dat er een behoorlijk tolerantie in de passing zit van de spline.

Zijn advies: stevig aansjorren. Ik zou zelf die loctite niet gebruiken.

Ik neem aan dat de speling axiaal is, niet radiaal?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef: di 1 januari 2019, 20:39 Ik heb ook een hele serie GXP cranks gehad en op dit moment er zeker 3 in gebruik, een ervan loopt soms los. De rest niet. Een goede schroefberbinding is vast zonder borgmiddel, maar er zijn veel redenen dat het toch los kan gaan. En het aanhaalmoment is flink, maar over-torken van de verbinding kan ook, Loctite is veiliger dan bruut geweld.

Over het niet meer los gaan van een crankbout met Loctite, die ervaring heb ik dan weer niet. Loctite is er in veel soorten, van een beetje vast tot stevig vast tot nooit meer los. Voor alles op de MTB gebruik je een versie met een matig losbreek moment en niet de permanente versie.

Full suspension bike fabrikanten schrijven ook borgmiddel voor op de verbindingen die pivtots en linkages bij elkaar houden. Zo ben ik aan mijn eerste potje gekomen, gaat heel lang mee.

Enjoy!!

Afbeelding
Mijn bike was 2e hands. De vorige eigenaar ken ik goed, dus nagevraagd.
Hij werd verdrietig van de telkens weer loslopende bout, dus hij heeft Loctite gebruikt van het soort dat bijna niet meer los gaat.
Zeg maar gerust nooit meer, ik draaide de inbus rond, ondanks goed gereedschap.
Inmiddels had ik het vertrouwen in de crank opgezegd en het was dus maar een kleine moeite om de flex te pakken :-{
Maar ik kan me voorstellen dat je dat bij een nieuwe bike niet zo snel doet, dus voorzichtig met borgmiddelen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Loctite van matige sterkte helpt ook alleen tegen lostrillen en niet tegen losdraaien met zulke momenten..
edit: maar als dat het geval is en ts heeft alles al geprobeerd dan kan het sowieso geen kwaad natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op wo 2 januari 2019, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als ik de input van TS lees trekt hij de bout flink aan tot er geen "speling" meer is.
Dan gaat hij rijden en werkt de bout zich los tijdens gebruik en de crank krijgt weer speling.
Tegen het loswerken helpt Loctite. En dat is uit ervaring.

Bij aanhaalmomenten op schroefverbindingen is het belangrijk of deze "droog" zijn of met vet
Dat er standaard vet op de GXP draad zit is goed, Loctite is tijdens aantrekken vloeibaar en smeert.
Bij verbindingen die standaard droog zonder vet werken geeft Loctite een risico op over-torken

YMMV
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Een crankstel waarbij voortdurend speling ontstaat......daar zal (lijkt mij) op den duur schade door ontstaan.
Ik ga derhalve toch maar met loctite aan de slag.

De fiets moet sowieso binnenkort naar de Giantdealer voor de bekende (en gratis) 1e onderhoudsbeurt :winkie: Als het probleem zich blijft voordoen mag Giant een oplossing bedenken.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Als je de pech hebt er een te hebben die wat ruim in de tolerantie zit gaat ie blijven loslopen. En zeker na een keer loshalen waarbij je de tolerantie weer wat hebt vergroot.

Ik zou poberen een nieuwe te krijgen.
En alleen als het echt nodig is loshalen.

Maar ik heb er nu ook een die het al drie jaar uithoudt met een paar keer loshalen. Dus het kan ook goed gaan.
Plaats reactie