Koude voeten ondanks goed materiaal

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Dat heb ik 3 weken geleden ongeveer gedaan.
Daarvoor had ik ook al koude voeten helaas.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Gisteren met +1 de eerste rit van ‘t jaar gehad;

Craft warm bike sokken aan, en de NW winterschoenen.(vrij dunne sokken)
Vertrokken met warme voeten, maar op een gegeven moment toch koude tenen gekregen.
Tijdens het fietsen maar eens begonnen met wiebelen van de tenen, wat enigszins hielp.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Laatste optie:
Verhuizen naar Spanje!
Kan ik je van harte aanbevelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Accepteren dat je kouwelijk bent (geworden). Leeftijd speelt daarbij ook een rol
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

bjornc schreef: do 3 januari 2019, 10:48 Gisteren de eerste rit van ‘t jaar gehad:

Ondershirt van Craft aan, met Bioracer softshell.
Was met +1 aanvankelijk frisjes, maar kreeg het na de eerste kilometers wel warm.
Echter na ca 15-20km toch last dat de koude wind vat kreeg op het zweet dat zich na de oppervlakte gewerkt had.
Gelukkig was het geen langere rit, waardoor ik het uiteindelijk niet steenkoud gekregen heb.
Ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is waarbij het overmatig zweten in het begin je probleem veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

bjornc schreef: za 29 december 2018, 10:47 Ik mountainbike nu sinds ongeveer 4-5 jaar.
Dit is de 4e winter dat ik koude voeten heb wanneer het koud is buiten.

De eerste winter fietste ik met mijn zomerschoenen, en Shimano neopreen overschoenen: geen probleem.
De 2e winter begon de ellende, ondanks dezelfde kleding.
Dus maar eens geïnvesteerd in winterschoenen van Northwave, in de Arctic uitvoering. (Voor de echte ijsklompjes)
Helaas, bij de 3e winter nog steeds koude voeten. (ook met Assos wintersokken, evenals Craft wintersokken)

Ineens ging me wat dagen; ik had vooraf aan de 2e winter een andere fiets gekocht, met ook een ander zadel.
Ik dacht; misschien knelt daar iets af.
Dus verschillende zadels geprobeerd, en ondanks dat ik nu een superfijn zadel van Ergon heb.... nog steeds koude voeten.

Ik zit nu in de 4e winter, en het krijgen van koude voeten begint me wel de neus uit te hangen. (Ook heb ik ook weer een andere fiets)

Wat me overigens wel opvalt;
Als ik tijdens een rit even stop voor een ontbijtkoek, en sta naast de fiets... dan voelt het alsof mijn voeten langzaam weer wat warmer worden.
Nu kan dat wishful thinking zijn, maar ik moet het toch even vermelden.

Wie herkent het probleem, en heeft het verlossende antwoord?
Dat antwoord heb je zelf al....


bjornc schreef: za 29 december 2018, 10:47
De eerste winter fietste ik met mijn zomerschoenen, en Shimano neopreen overschoenen: geen probleem.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Nee, want er staat ook dat in de 2e winter de ellende begon ondanks dezelfde kleding.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

lees nog even goed wat Real Epic zei. (hij quote uit je andere topic)

Ik zal hier dezelfde link achterlaten als die ik in je andere topic heb achtergelaten. Staat bij punt 5/6 nuttige info voor je voeten.
Gewon een plastic zakje om je voet voordat je je sok aandoet. Dit zorgt ervoor dat je sok niet doordrenkt raakt van het zweet en zo de warmte uit je voeten zuigt.

https://www.ukhillwalking.com/articles/ ... trick-6903
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Wow, ben dus niet de enige. Heb vorig jaar De nieuwe/huidige Northwave Raptors gekocht, niet de Arctic versie want dacht die in NL niet nodig te hebben. Boven de 5 graden gaat het goed daaronder in no time koude tenen. Heb dan Pearl Izumi Merino's aan die normaal voldoende warm moeten zijn. Dit jaar op MP een setje Northwave Celcius Arctic gekocht, halve maat groter. Bij de Raptors fiets ik zelfs met neopreen overschoenen van Shimano. Helpt wel enigzins maar niet voldoende. De Celsius Arctic staat bekend als een erg warme schoen en inderdaad hou ik de tenen iets langer warm. Maar dan, ook dit weekend bij plus 4; toch weer koude tenen.

Ik denk dat de kou toch van onderen komt, de Celsius Arctic en de Raptor hebben weliswaar een ander Goretex membraam (een is 'fluffy' ander niet) maar vrijwel dezelfde 'zielige' binnenzool. Ik fiets met Time ATAC pedalen maar denk niet dat dit het verschil maakt. Ik heb ook al folie van zo'n 'warmtedeken' onder m'n inlegzool gedaan en ook dat helpt niet. Enige optie is nog om de gaatjes af te dichten van waar de cleats NIET vast zitten aan de schoen. Anders blijft niets over dan accepteren.

Ik merk wel dat ik totaal GEEN last heb van zweetvoeten, maakt niet uit hoe warm; gewoon nooit. Misschien dus wel 'kouwelijke' voeten. Ik ga iig dit topic volgen want ben benieuwd naar wat nog kan helpen.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb gelezen om de voorvoet in te pakken met aluminium folie.
Gewoon 1 laag om de tenen + iets verder om je voet vouwen.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
Ik rijd het hele jaar door met 5Ten zomerschoenen en bij vries temperaturen en ritten van +3uur gaan mn tenen wel zo zeer doen dat ik ook af en toe even wat meters moet lopen om weer warm te worden.

De alu folie tip ga ik nog eens uitproberen, maar eerst moet het maar eens kouder worden.
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

Ik had ook steeds koude voeten, maar nu gelukkig niet meer.

Ik draag sokken van merino wol, shimano winterschoenenen, daarover een simpele neopreen overschoen maar in mijn schoen leg ik een accu verwarmde zool. Dat werkt super.
Het is een zool met de accu erin verwerkt. Na ongeveer 2,5 uur is de accu meestal aan zijn einde maar dan lukt het wel om tochtjes van 3 uur zonder koude voeten uit te voeten.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Dinne sokken en je schoen moet perfect passen net zoals bij schaatsen, anders 3 x een uurtje gaan biken
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

ddeswijzen schreef: zo 6 januari 2019, 08:51Het is een zool met de accu erin verwerkt.
Welke is het als ik vragen mag?
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik trek eerst gewone sokken aan, dan twee kleine plastic tasjes of boterhamzakjes, Thermo sokken, en dan de schoen en en als het echt koud is nog een overschoen.

Sinds ik met five ten rij heb ik trouwens voldoende aan twee paar sokken zonder plastic en overschoen.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

warmtepads van Decathlon werken prima. Die voor de voeten zijn dunner en minder warm (45 graden). Gaan een uur of 4 mee. Eventueel 2 per schoen. Die voor de handen zijn wat dikker en een stukker warmer (65 graden) maar zitten misschien niet lekker in de schoen.

Ook op wintersport in Finland bij min 23 veel plezier van gehad. :-q
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Plaats reactie