Zitpositie, setback zadel, breedte bars, geometrie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

Mensen,

Ik zit even met wat gedachtegangen en vragen en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. :wink:

Ik ben nog steeds wat aan het goochelen met het afstellen van mijn zitpositie op de nieuwe Kona Honzo. Eigenlijk heb ik mij hier nooit zo heel erg druk over gemaakt op de Merida. Deze had ik tweedehands gekocht, de zadelhoogte afgesteld en zo een paar jaar rondgereden. Vrouwenzadel, riser stuurpen, 19 inch wat misschien iets aan de ruime kant is met mijn lengte. Ter informatie mijn gegevens: 1,78 m en 66,5 kg. Tengere bouw met maatje 29 voor mijn broeken. Hier even een foto van mijn Merida, 19'' 670mm bar:
Afbeelding

En mijn Kona, maat M (16,5''), inmiddels 780mm bars ipv 800mm.
Afbeelding
Afbeelding

Goed, waar te beginnen.. De Honzo is om te beginnen natuurlijk een andere fiets door zijn trail gerichte geometrie. De zit is wat meer rechtop. Ik heb het idee dat ik iets te kort zit. Als ik uit het zadel ben en weer ga zitten, kom ik vaak wat aan de achterkant van mijn zadel terecht. Waar begin ik nu met aanpassen? 1,78m is volgens de Kona website ook het plafond voor de medium maat. Ik dacht zelf aan de zadelrails, de setback. Ik kan hier alleen bar weinig over vinden... Hiermee verander je dan ook de gewichtsverdeling, moet ik mij daar druk om maken? In hoeverre kan ik hiermee spelen? Er zit wel een maatverdeling op het zadel, maar waarmee correspondeert die? Zie foto:
Afbeelding
Sowieso door dit zadel, wss omdat het nu een herenzadel is, zit het anders, mijn rug dreigt ook wat meer hol te gaan staan ofzo, lastig uit te leggen.

Ook denk ik dat mijn bars nog minder breed kunnen. Of je nou M of XL besteld, je. krijgt een 800mm. Ik heb een smalle bouw Ik ben nu al van 800mm naar 780mm gegaan. Hij blijft echter breed wat niet zo handig is op de fietspaden heb ik gemerkt. Best spannend met de onoplettende jeugd van tegenwoordig. Maar in theorie als je de bars smaller maakt moet je op een gegeven moment wat een langere stem nemen? Door je bars korter te maken e.d. ben je aan het spelen met de voorgenomen geometrie. En heeft invloed op het gewicht op de het voorwiel. Hoever kan ik gaan? Ook heb ik nog wat spacers onder mijn stuurpen, daar is ook nog speelruimte...

Tot zover mijn vragen volgens mij. Misschien ben ik gewoon te autistisch? :winkie: Toch zie ik graag goede onderbouwde replies tegemoet!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De stuurpen van je Kona is wel erg kort (hoewel je Kona op het oog beter klopt dan je Merida).
Als je te kort zit op de Kona, kan je een paar cm aan je stuurpen toevoegen (omdat je qua lengte boven in "M" zit lijkt me een ultra korte pen niet juist).
Zadelpen met setback zou ik niet doen, dit gaat ten koste van gewichtsverdeling, teveel gewicht achterop.
De moderne frames zijn veelal ook bedacht om zonder setback te gebruiken.
En het is een dropper, dus meer setback betekent, vergeleken met een gewone zadelpen, meteen een flinke uitgave. Maar als je een gewone zadelpen met setback kunt scoren voor weinig kan je het proberen, wie weet bevalt het. (maar ik zou eerst een langere stuurpen proberen)

De sturen moeten tegenwoordig breed.
Omdat je er wel iets af kan zagen, maar niets bij kan zagen, worden ze af fabriek meestal te breed geleverd.
Schuif je hendels en handvatten eens een paar cm naar binnen en ga zo een ronde rijden. afzagen kan later altijd nog.
Zeker als je een iets langere stuurpen gaat proberen mag je stuur bij een smal postuur wel iets smaller (74 of 72 cm).
Je Merida is 67cm, da's smal voor moderne maatstaven. Dus geef het wel even tijd om te wennen.

Dames of herenzadel, tja, het moet passen, hoe het verder wordt genoemd maakt eigenlijk niet uit.
Als het zadel van je Merida lekker zit, probeer dat dan eens op de Kona.
Bevalt het , en wil je beide fietsen houden, dan ga je op zoek naar zo'n zelfde zadel.
(Die schaalverdeling begrijp/gebruik ik ook niet. Zolang je zadel niet in de uiterste stand staat (V of A) zal het wel goed zijn)

Een bike fitting lijkt een oplossing, meten is weten, maar zo eenvoudig is het helaas niet.
Omdat er zoveel meningen zijn, en zoveel vormen van mountainbiken, is het blijkbaar erg moeilijk de juiste maat te vinden.
Wat dat betreft is een racefiets makkelijker.
De mtb-adviezen gaan alle kanten uit, dus ik zou het geld liever spenderen aan een extra stuurpen en een experiment met een ander zadel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 december 2018, 18:46 De stuurpen van je Kona is wel erg kort (hoewel je Kona op het oog beter klopt dan je Merida).
Als je te kort zit op de Kona, kan je een paar cm aan je stuurpen toevoegen (omdat je qua lengte boven in "M" zit lijkt me een ultra korte pen niet juist).
Zadelpen met setback zou ik niet doen, dit gaat ten koste van gewichtsverdeling, teveel gewicht achterop.
De moderne frames zijn veelal ook bedacht om zonder setback te gebruiken.
En het is een dropper, dus meer setback betekent, vergeleken met een gewone zadelpen, meteen een flinke uitgave. Maar als je een gewone zadelpen met setback kunt scoren voor weinig kan je het proberen, wie weet bevalt het. (maar ik zou eerst een langere stuurpen proberen)
Klopt, die van de Merida is ook aftermarket, denk toen der tijd zo afgesteld bij de LBS voor de dame.

Wat betreft de setback, ik doelde niet op een zadelpen met setback maar meer over het stukje setback wat je met die rails van het zadel kunt bereiken. Want wat is hier het nulpunt van? Of het beoogte nulpunt? Zie de klem waar de zadelrails tussenzit, de bovenste klem is minder breed... Snap je wat ik bedoel?
Afbeelding
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 december 2018, 18:46 De sturen moeten tegenwoordig breed.
Omdat je er wel iets af kan zagen, maar niets bij kan zagen, worden ze af fabriek meestal te breed geleverd.
Schuif je hendels en handvatten eens een paar cm naar binnen en ga zo een ronde rijden. afzagen kan later altijd nog.
Zeker als je een iets langere stuurpen gaat proberen mag je stuur bij een smal postuur wel iets smaller (74 of 72 cm).
Je Merida is 67cm, da's smal voor moderne maatstaven. Dus geef het wel even tijd om te wennen.
Ja klopt, nou het is zo dat een breder stuur beter bevalt, want hoewel ik op het moment meer op de Merida rij, voelt dat stuur nu steeds smal i.p.v. dat ik denk van wow wat een breed stuur op de Kona. Voelt wel natuurlijker. Binnenkort weer een goede bosrit en zien hoe dat nu voelt met 780mm. Er af halen kan altijd nog inderdaad!



Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nulpunt maakt niet uit, gaat om hoe je zadel staat. Belangrijkste info is eigenlijk zadel ten opzichte van je trapas. Maar schuif het zadel nu gewoon een centimeter naar achteren en kijk hoe dat gaat.

En als je in NL blijft fietsen en niet van plan bent extreem ruig te gaan doen in het buitenland, haal dan inderdaad nog een stuk van je stuur. Genoeg enduro-toppers rijden met 750 mm. Dus de waardes die TSTM aangeeft zijn ook prima. Ik zou het echter wel in stapjes doen. Dus nu van 780 naar 750 en dan een paar weekjes daar mee rijden.

En inderdaad kom je nog iets rechter te zitten door een smaller stuur. Probeer 1 of 2 pennen te lenen en ga daar ook mee spelen. 1 van 10 mm meer en eentje met 20 mm meer. Gewoon proberen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog niet in je stuur zagen, eerst hendels en handvatten naar binnen schuiven.
Pas zagen als je zeker bent dat je de oude breedte niet nodig hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 december 2018, 19:48 Pas zagen als je zeker bent dat je de oude breedte niet nodig hebt.
Die huidige breedte heb je niet nodig. Zagen dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die schaalverdeling is ervoor dat je makkelijk je instelling precies terug kunt vinden als je de boel een keer gedemonteerd hebt, that's all.
Zolang je maar niet in de bocht van de rails klemt kun je gerust wat experimenteren met wat naar achteren schuiven. Als het goed voelt is het goed, niet teveel naar regeltjes luisteren ;-)

Stuurpen een of maximaal twee cm langer dan nu nemen denk ik, maar dat is al een verschil dat je zeker zult voelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Meestal bemoei ik me niet met forum berichten, maar ik zou zeggen ga naar een Bikefitter, bij jou in de buurt zit D-cycling in Dronrijp waar een behoorlijk aantal van onze club met tevredenheid zijn weggekomen. Hij meet je in en stelt de fiets op je af samen met jou zodat je lekker zit en lang kunt doorfietsen zonder klachten.
BDW mooie Kona heb je daar :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De bikefitting begint met schoenplaatjes afstellen, lees ik. Prima, maar ik zie platform pedalen op de Kona.
Ik lees verder dat ze triathlon, race en Atb doen.
Ik vermoed dat een Kona Honzo een beetje een exoot is in dat rijtje.
Probleem met bikefitting is dat je heel veel
Mtb disciplines hebt, en bijbehorende fietsen.
Racefiets en triathlon is lekker duidelijk. Je rijdt op de weg, en liefst zo hard, dus efficiënt mogelijk. Op de Mtb is dat een ander verhaal. Daar kan je van XC tot DH van alles verwachten. Dat is minder goed in een formule te vatten.
Van een XC houding op een trailfiets wordt je niet blij, van een triathlon houding op een DH bak al helemaal niet (overdreven natuurlijk, maar het geeft wel aan waar het mis kan gaan).
Wat niet wil zeggen dat een bike fitter dit niet zou kunnen.
Ik zie alleen heel veel ruimte voor vrije interpretatie, waardoor de kans op succes een stuk kleiner wordt.
Maar ook hier geldt, niet geschoten is altijd mis.
(Ik zou echter zelf mn geld zetten op wat experimenten met stuurpen, stuur en zadel.)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Tja, tis maar net wat je wil, de hele tijd experimenteren met stuurpennen(lang/kort/schuin of recht) breed/smal stuur, zadel vooruit/achteruit, voorover/achterover, zadelpen iets hoger, weer wat lager. evt. langere cranks of korter het is allemaal van invloed.
Ik ben met 2 fietsen bij hem geweest en steeds zeer tevreden over het resultaat, ik ben eerst met een hardtail bij hem geweest daarna met mijn Kona Heihei.
Het begint idd met schoenplaatjes afstellen maar als je die niet hebt gaat hij verder kijken naar je houding op de fiets met als uitgangspunt jouw input, zodat je lekker op de fiets zit.
Nogmaals mijn ervaring meer niet :-q
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Omdat ik vaak last had van mijn bovenrug en van tintelende vingers heb ik mij een paar maanden geleden ook laten bikefitten, door Anno Pietersen, bij All-Izi in Bussum. Zelf kwam ik er niet uit en om nu in het wilde weg stuurpennen etc. te gaan kopen, leek me niet handig. Mijn stuur is nu 8 cm smaller, dus aan beide kanten 4 cm eraf. Mijn zadel staat 2 mm verder naar voren en mijn stuur zit, met een andere stuurpen, 1 cm dichter bij mijn zadel. Een wereld van verschil. Ik zit veel meer ontspannen op de fiets, kan meer kracht zetten en heb zo goed als geen last meer van de bovengenoemde klachten. Verder heb ik heel veel informatie (en plaatjes en grafieken) over hoe ik op de fiets zit, hoe de krachtsverhouding op de trappers is tussen beide benen en over de uitlijning van mijn knieen ten opzichte van mijn voeten, enzovoorts. Bij mij waren die dingen al goed, maar ik kan me ook voorstellen dat het belangrijk kan zijn daar iets aan te veranderen en niet (alleen) aan de fiets.
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

Lars TB schreef: wo 12 december 2018, 19:43 Nulpunt maakt niet uit, gaat om hoe je zadel staat. Belangrijkste info is eigenlijk zadel ten opzichte van je trapas. Maar schuif het zadel nu gewoon een centimeter naar achteren en kijk hoe dat gaat.

En als je in NL blijft fietsen en niet van plan bent extreem ruig te gaan doen in het buitenland, haal dan inderdaad nog een stuk van je stuur. Genoeg enduro-toppers rijden met 750 mm. Dus de waardes die TSTM aangeeft zijn ook prima. Ik zou het echter wel in stapjes doen. Dus nu van 780 naar 750 en dan een paar weekjes daar mee rijden.

En inderdaad kom je nog iets rechter te zitten door een smaller stuur. Probeer 1 of 2 pennen te lenen en ga daar ook mee spelen. 1 van 10 mm meer en eentje met 20 mm meer. Gewoon proberen.
Ja klopt daar heeft het ook weer mee te maken! Ik heb het zadel inmiddels een kleine centimeter naar achteren gedaan. Vanmiddag mijn bars nog een stukje ingekort. Nu heb ik 750mm. Kijken hoe deze veranderen bevallen binnenkort. Bedankt voor de tips.
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 december 2018, 19:48 Nog niet in je stuur zagen, eerst hendels en handvatten naar binnen schuiven.
Pas zagen als je zeker bent dat je de oude breedte niet nodig hebt.
Gaat wat lastig met deze handvatten. Zit namelijk niet een losse dop bij. Maar ondanks dat het wel een idee geeft zal het altijd anders rijden als je ze echt zaagt. Maar in kleine stapjes dus. Nu op 750mm dus zien hoe dat gaat.
kermit schreef: wo 12 december 2018, 23:29 Die schaalverdeling is ervoor dat je makkelijk je instelling precies terug kunt vinden als je de boel een keer gedemonteerd hebt, that's all.
Zolang je maar niet in de bocht van de rails klemt kun je gerust wat experimenteren met wat naar achteren schuiven. Als het goed voelt is het goed, niet teveel naar regeltjes luisteren ;-)

Stuurpen een of maximaal twee cm langer dan nu nemen denk ik, maar dat is al een verschil dat je zeker zult voelen.
Ik snap het. Heb een foto van de originele stand dus we gaan kijken hoe het nu bevalt!
Johangr schreef: do 13 december 2018, 05:49 Meestal bemoei ik me niet met forum berichten, maar ik zou zeggen ga naar een Bikefitter, bij jou in de buurt zit D-cycling in Dronrijp waar een behoorlijk aantal van onze club met tevredenheid zijn weggekomen. Hij meet je in en stelt de fiets op je af samen met jou zodat je lekker zit en lang kunt doorfietsen zonder klachten.
BDW mooie Kona heb je daar :winkie:
Tsja zit wat in. Maar blijf toch eigenwijs en wil het graag zelf kunnen, zelf de theorie snappen. Wil ook niet met elke nieuwe fiets naar een bikefitter moeten. Dus voor nu probeer ik het zelf.

Bedankt :winkie:
ThaSingleTrackMastah schreef: do 13 december 2018, 13:31 De bikefitting begint met schoenplaatjes afstellen, lees ik. Prima, maar ik zie platform pedalen op de Kona.
Ik lees verder dat ze triathlon, race en Atb doen.
Ik vermoed dat een Kona Honzo een beetje een exoot is in dat rijtje.
Probleem met bikefitting is dat je heel veel
Mtb disciplines hebt, en bijbehorende fietsen.
Racefiets en triathlon is lekker duidelijk. Je rijdt op de weg, en liefst zo hard, dus efficiënt mogelijk. Op de Mtb is dat een ander verhaal. Daar kan je van XC tot DH van alles verwachten. Dat is minder goed in een formule te vatten.
Van een XC houding op een trailfiets wordt je niet blij, van een triathlon houding op een DH bak al helemaal niet (overdreven natuurlijk, maar het geeft wel aan waar het mis kan gaan).
Wat niet wil zeggen dat een bike fitter dit niet zou kunnen.
Ik zie alleen heel veel ruimte voor vrije interpretatie, waardoor de kans op succes een stuk kleiner wordt.
Maar ook hier geldt, niet geschoten is altijd mis.
(Ik zou echter zelf mn geld zetten op wat experimenten met stuurpen, stuur en zadel.)
Hier voel ik ook meer bij ja!



Heeft het ook nog zin om naar de spacers te kijken bij de stuurpen?


Bedankt voor de toevoegingen mensen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tonner schreef: vr 14 december 2018, 17:36 Heeft het ook nog zin om naar de spacers te kijken bij de stuurpen?
Eventueel.

Probeer eerst dit, even wennen en daarna eventueel weer verder proberen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

Lars TB schreef: vr 14 december 2018, 17:42
Tonner schreef: vr 14 december 2018, 17:36 Heeft het ook nog zin om naar de spacers te kijken bij de stuurpen?
Eventueel.

Probeer eerst dit, even wennen en daarna eventueel weer verder proberen!
Ok :-q :-q


Nog even een paar foto's;
1,5 cm van beide kanten:
Afbeelding
Afbeelding

Even glad schuren en dan heb je dit:
Afbeelding

Nu we hebben een bar van 750mm, en een wirwar aan kabels :-{
Afbeelding

Nou eerst maar zien hoe het rijdt en later die kabels aanpakken.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En voor de spacers onder de stuurpen: je kunt ze er rustig onderuit halen en ze weer bovenop terugplaatsen. En als je er zeker van bent dat je dieper wilt zitten, dan pas de balhoofdbuis af te zagen.
Op die manier kun je nog steeds spelingvrij afstellen.

En je fietsenmaker heeft misschien nog wel wat iets langere (gebruikte) stuurpennetjes liggen die je ff mag lenen.

Het wat holle wtb zadel kan er voor zorgen dat je wat verder naar voren gedwongen wordt. De vorm van zadel kan er ook voor zorgen dat je verder naarvoren of naar achteren op zadel gaat zitten.
Plaats reactie