kettingblad wissel en kettinglengte

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik heb een GX 1x11 aandrijving liggen. De kettingen zijn ingekort voor een kettingblad van 30t. Ik zou er graag een 32t op zetten. Kan dit met deze kettinglengte? Ik ga er vanuit dat een 34t te groot zal worden, van een 32t weet ik het niet.
De achtervork is een paar mm korter dan op de fiet waarop het gelegen heeft.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kwestie van proberen. 2 tandjes groter gaat bijna altijd goed, tenzij het voorheen al zeer krap was. Zelfs 34T zou moeten gaan als de achterkant nu iets korter is.

Let er wel op: bij achtervering wordt de achtervork bij volledig inveren vaak ook een heel stuk langer!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik ben van een 32 rond naar een 30 en 34 oval gegaan, met dezelfde ketting.

Wel met een hardtail, op een fully moet je ook nog wat marge incalculeren (of eigenlijk gewoon testen) voor de veerweg

Uiteindelijk kan je (bijna) niks 1 op 1 vergelijken, dus gewoon proberen
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik leg een nieuwe ketting achter altijd op het grootste blad en over mijn blad voor. Dan trek ik aan de ketting tot de derrie helemaal strak staat en er geen beweging meer in zit en dan laat ik hem weer los totdat ik de derrie ongeveer een 1,5 cm omhoog kan duwen. Werkte prima op mijn hardtail! Ik heb dit ook gedaan bij mijn 150 mm fully zonder over bovenstaande na te denken.. werkt ook prima!
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie