Ideale afstelling dempers

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik hou er wel van om een stukje te springen op de fiets, en aangezien ik net 4 maanden fiets, zal dat de komende tijd nog wel wat gaan toenemen.
Vandaar mijn inmiddels ook groeiende interesse in een goede afstelling van mijn dempers. :D

Nu had ik vanmiddag een drop gedaan (van steen op steen, over een trap heen) van 120cm en toen ik dat terugkeek op de film zag ik dat mijn voorvork aan zn max zat.
Tegelijkertijd zit volgens mij mijn achterdemper ook aan zn max.
Beiden hebben iets meer druk dan volgens de tabel nodig is voor mijn lichaamsgewicht.

Volgens mij zit de rebound achter wel goed, maar ik zit vooral met de max out op mijn demper. Als dat bij 1,20m al gebeurd, wat dan als ik hogere drops e.d. ga doen?

Ik heb het filmpje frame voor frame op de iphone proberen vooruit te spelen zodat het goed zichtbaar is:

https://vimeo.com/304484616

Iemand goede adviezen?

Voorvork: DVO Diamond
Achterdemper: Cane Creek DB AIr CS
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Qua demper afstelling heb ik geen idee, maar volgens mij moet je wel proberen wat minder topzwaar te landen.... Verder volledig vlak landen - platte grond / niet aflopend - vraagt natuurlijk heel veel van je dempers en als je niet tegen het einde van je veerweg aanklapt lijkt me er verder weinig aan de hand..
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

hendrikjan schreef: wo 5 december 2018, 08:39 Qua demper afstelling heb ik geen idee, maar volgens mij moet je wel proberen wat minder topzwaar te landen.... Verder volledig vlak landen - platte grond / niet aflopend - vraagt natuurlijk heel veel van je dempers en als je niet tegen het einde van je veerweg aanklapt lijkt me er verder weinig aan de hand..
Ik zat al op die reactie te wachten :D
Maar dat gebeurd gewoon af en toe een keer. Daar moet die fiets ook wel tegen kunnen.
Ach, die dingen gebeuren, ik ben nog lererende.
Maar als je het filmpje in normale snelheid ziet valt het reuze mee hoor ;)

https://vimeo.com/304548831
Gebruikersavatar
TheHill
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 13:56

Als je een grote drop gaat doen, zou je wat meer compressie kunnen instellen op de vork / demper.

Of een extra spacer in de luchtkamer steken om meer ramp up te hebben op het einde van de veerweg
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

TheHill schreef: wo 5 december 2018, 10:43 Als je een grote drop gaat doen, zou je wat meer compressie kunnen instellen op de vork / demper.

Of een extra spacer in de luchtkamer steken om meer ramp up te hebben op het einde van de veerweg
Kun je dat laatste even toelichten? :D
Meer compressie is logisch. Stel dat een vork max 300psi aan kan, en ik volgens de tabel op 180psi zit, dan is het natuurlijk wel logisch dat als ik zelf val, dat de druk op de vork hoger is dan mijn lichaamsgewicht. En hoe hoger de val, hoe meer druk. Maar hoe weet ik wat de ideale druk is? Merk ik dit op een bepaalde manier?
Van sommige bronnen blijkt dat het juist goed is als je af en toe aan de max zit van je vork (anders is hij te zwaar afgesteld), maar geen idee of ik het daarmee eens moet zijn :D
Silberbeard
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 18:39
Mijn mountainbike: 2021 Rocky Mountain Instinct Powerplay C70 | 2013 Rocky Mountain Element | 2017 Stanton Sherpa

Voor de Cane Creek DB AIr CS zou je de app "Dailed" van Cane Creek kunnen installeren op je mobiel.

https://blue.canecreek.com/products/sus ... ies/dialed
Basta Enduro Team 'We are Basta'
Basta Bikestore Huissen


Intense Carbine
Rocky Mountain Element
Stanton Sherpa
Rocky Mountain Instinct Powerplay
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Compressie demping is de ingaande demping, die remt de vering harder af bij het inveren. Bij sprongen gaat het daarbij om low-speed demping. Dus als je die een paar slagen dichter zet dan heb je iets meer bescherming. Op de voorvork is dat de grote groene knop met 6 standen en die zou je op stand 6 kunnen zetten.

Maar eerlijk gezegd zijn je verwachtingen wat hoog. 120 cm naar vlak is echt wel de max van zo een fiets. En tenzij je de vering echt helemaal dicht gaat zetten, zal de vering altijd maximaal inveren. En doet de vering dat niet, dan gaan er andere onderdelen kapot. Wil je van hoger naar beneden vallen, dan ben je toe aan de volgende stap: downhillfiets!

Google even op 'Bender drop' voor meer info over extremere landingen en aangepaste fietsen :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 5 december 2018, 12:01 Compressie demping is de ingaande demping, die remt de vering harder af bij het inveren. Bij sprongen gaat het daarbij om low-speed demping. Dus als je die een paar slagen dichter zet dan heb je iets meer bescherming. Op de voorvork is dat de grote groene knop met 6 standen en die zou je op stand 6 kunnen zetten.

Maar eerlijk gezegd zijn je verwachtingen wat hoog. 120 cm naar vlak is echt wel de max van zo een fiets. En tenzij je de vering echt helemaal dicht gaat zetten, zal de vering altijd maximaal inveren. En doet de vering dat niet, dan gaan er andere onderdelen kapot. Wil je van hoger naar beneden vallen, dan ben je toe aan de volgende stap: downhillfiets!

Google even op 'Bender drop' voor meer info over extremere landingen en aangepaste fietsen :winkie:
Stand 6 stond ie al op :D
Maar op YT vind je heel veel extremere dingen op Enduro bikes (Urban Freeride lives - Fabio Wibmer) etc

Wat is er dan wezenlijk anders tussen een enduro en een dh fiets, behalve de geometrie?
Kan ik niet b.v er een andere voorvork / demper op zetten die meer op springen gericht is?

Ik heb net op mijn DJ ook nog wat drops van ongeveer 1m gedaan (maar die van 1,20 heb ik ook al vaker daarmee gedaan).
Daar heb ik totaal niet het gevoel dat ik het einde raak van de demper, maar het voelt wel minder comfortabel als op de banshee. Het is dat ik op t filmpje (en door de ring op de demper) zag dat mijn voorvork op zn einde zat, maar anders had ik er niet veel van gemerkt.
Achterdemper zat trouwens bijna op zn einde, maar niet helemaal.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Als je tegen het einde aan knalt voel jet wel...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Leuk aan het spelen :-q Even los van je vork en demper instellingen;
Als je bij het oefenen op deze afsprong tegen de grenzen van je travel aanloopt, zou ik eerst eens op zoek gaan naar een drop van 60cm en daar lekker werken aan de houding bij het aanrijden-de afsprong en je landingstechniek.
Als ik je filmpje zo bekijk kun je met je lichaam nog (veel) meer van de klap bij de landing opvangen.
Als je voelt dat je dit goed onder de knie hebt kun je die hogere van 120cm gaan testen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Jan Willem schreef: wo 5 december 2018, 15:14 Leuk aan het spelen :-q Even los van je vork en demper instellingen;
Als je bij het oefenen op deze afsprong tegen de grenzen van je travel aanloopt, zou ik eerst eens op zoek gaan naar een drop van 60cm en daar lekker werken aan de houding bij het aanrijden-de afsprong en je landingstechniek.
Als ik je filmpje zo bekijk kun je met je lichaam nog (veel) meer van de klap bij de landing opvangen.
Als je voelt dat je dit goed onder de knie hebt kun je die hogere van 120cm gaan testen.
Dat sowieso, Dat is ook de voornaamste reden waarom ik de camera er op zet, om zelf te zien wat ik beter kan doen.
Maar, ik zie het eerlijk gezegd niet zo zitten om zo weinig marge over te hebben dat als je een keer een foutje maakt, dat je materiaal dan meteen afgeschreven is.
Foutjes gebeuren nu eenmaal. En zoals je in dit filmpje kunt zien, was dit ook niet de makkelijkste drop. Je moet minimaal 2,2m verder landen, maar hebt amper ruimte om snelheid te maken.
Ik heb een vergelijkbare drop op t chasseveld in Breda gedaan, waar het veel makkelijker is omdat je gewoon gelijk een haakse drop hebt. Steile trappen zijn ook makkelijker dan deze.
Maar het gaat me dus vooral om de afstelling. Kan ik daar nog iets mee of moet ik idd gaan denken aan ander materiaal?
Springen vind ik veel belangrijker dan snelle demping, dus wie weet kan ik dan beter die DVO diamond er uit doen en een Fox 36 Factory kopen? :~
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als ik je ambities goed inschat, ben je gewoon toe aan (een bike met-) meer veerweg.
Die 150-170mm veerweg vreet alles dan wel op voor je.
Maar daarmee is je vraag niet beantwoord.

Als je alles uit je instelbereik gehaald hebt wat er in zit, heb je dus de grenzen van je vork en demper bereikt.
De rest moet dan tóch uit je techniek komen.
Vergelijkbare sprongen deed ik vroeger met een basic XC hardtail met een simpel voorvorkje, met een ouwe afgeschreven hardtail leer je goed hoe je klappen moet opvangen (beginnen met niet hoger dan 30-40cm).
OK, ik blijf een beetje doorzijken over techniek-houding, i'm sorry...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Toch nog even wat meer over die afstelling.
Mark-V schreef: wo 5 december 2018, 01:46Beiden hebben iets meer druk dan volgens de tabel nodig is voor mijn lichaamsgewicht.
Nog even dit, die tabel moet je je niet teveel (ik bedoel niks) van aantrekken.

Hoeveel sag heb je nu op de voorvork en je demper?
En op welke wijze heb je de rebound afgesteld?
Hoe staat die rebound nu?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dit soort sprongen doen ze ook gewoon op een bmxje, een downhill fiets is echt geen doen voor dit werk.

Je moet nu eenmaal accepteren dat vering niet gemaakt is om dit soort klappen op te vangen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

wat ook altijd helpt is meer snelheid ;) ... hoe harder je rijdt hoe zachter je landt was altijd het devies toen we met starre stalen MTB's van trapppen van 2 meter hoog sprogen :bier: (... en ja, er ging ook wel eens wat kapot)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie