1x10 speed verhouding vraagje

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb nu op mijn fiets 1x10 versnellingen, met de volgende verhouding:

Voor: 29T
Achter: 34T tot en met 11T

Nu kan ik met het bovenste blad achter, de 34T dus, overal tegenop fietsen en iedere helling die ik tot nu toe tegen ben gekomen ook vanuit stilstand op de helling weer naar boven fietsen. Leuk, maar in de meeste gevallen overbodig.
Aan de andere kant merk ik dat ik graag nog wat verder zou willen schakelen om sneller te kunnen rijden op vlakke stukken (of helling naar beneden).

Ik heb alle verhoudingen berekend en kom eigenlijk als ideale oplossing op een 32T blad voor.
Daarmee haal ik net de bovenste verhouding er vanaf, en komt er onder eentje bij.

Kan mijn derrailleur dit zo opvangen of moet ik mijn ketting inkorten?
Het is mij namelijk nog niet precies helemaal duidelijk hoe de ideale kettinglengte voor een 10 speed te bepalen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Meer tanden voor betekent een groter diameter kettingwiel voor en om een ketting om een grotere diameter te leggen heb je meer ketting nodig...
1) Als je ketting nu precies past dan gaat de ketting met 32T te kort zijn,
2) Als je de ketting met 32T moet inkorten dan is de ketting nu te lang...
3) Veelal kun je de ketting zo inkorten dat je een kettinwiel X en dan die met X-2 en X+2 kunt rijden met dezelfde ketting; hoe lengte te bepalen kun je op de site van SRAM, Shimano, ... vinden.

Een derailleur is een buffer om overtollige kettinglengte op te vangen, die veroorzaakt wordt door het verschil tussen de grootste en kleinste combinatie. In geval van 1x is dat in de regel - je kunt gaan argumenteren dat bij en 26T of 52T voor de hoek verandert - puur het verschil van de cassette.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Als je ketting op de 29-34 nu mega strak ligt dan gaat het niet lukken. Als je op de 34-29 nog wat ruimte heb gaat het zeer ws wel lukken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

32-34 is een behoorlijk straf verzetje op een mtb...
En ja, ik weet dat dat iets persoonlijks is ;-)

Ik kom er niet mee weg iig, maar misschien dat ik daarom ook aan de e-bike zit :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

kermit schreef: do 29 november 2018, 13:01 32-34 is een behoorlijk straf verzetje op een mtb...
En ja, ik weet dat dat iets persoonlijks is ;-)

Ik kom er niet mee weg iig, maar misschien dat ik daarom ook aan de e-bike zit :D
32-11 bedoel je dan toch? of is die al inbegrepen bij die 34? :D
Ik heb gewoon zitten rekenen hoe vaak ik 29-34 gebruik, en dat is eigenlijk nooit op de routes, ook niet met wheelies, trial, etc.. .Allemaal teveel van het goede. Bij het minste geringste komt mijn voorwiel al ongevraagd omhoog, zelfs tegen de helling op.
29-30 is eigenlijk al de max, eigenlijk kom ik niet hoger dan 29-26, dus als ik 32-34 heb, dan heb ik zelfs nog iets meer power dan bij 29-30.

Hoe 32-11 rijdt weet ik natuurlijk nog niet, maar dan ga ik van een versnelling van 2,64 naar 2,9 toe, oftewel zo'n 60cm meer per omwenteling.
Dat moet toch wel een flinke vooruitgang zijn.

Sowieso ben ik sterker op korte steile hellingen dan op langere flauwe hellingen. Scheelt misschien dat ik een krachtsportachtergrond heb ;)


Maar, Lars-TB kennende zal die ketting vast niet overbodig speling hebben, dus dan wordt het een andere 10-speed ketting erbij.
Goed om te weten ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, ik bedoel als lichtste verzetje. Dan kom ik echt te kort aan een 32 voor en 34 achter.

Mocht je een nieuwe ketting nemen, afhankelijk van hoever de slijtage al gevorderd is betekent dat ook een nieuwe cassette. Maar waarom niet eerst even proberen, misschien is deze ketting gewoon lang genoeg.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: do 29 november 2018, 13:01 32-34 is een behoorlijk straf verzetje op een mtb...
En ja, ik weet dat dat iets persoonlijks is ;-)

Ik kom er niet mee weg iig, maar misschien dat ik daarom ook aan de e-bike zit :D
Je bent niet de enige hoor.. Ik ben af en toe heel blij met mijn 46t..
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het hangt er natuurlijk enorm van af waar je fietst en wat je capaciteit is.

Als je nu merkt dat je te kort komt (en het past op je frame) is een groter voorblad een prima optie. Naar mijn bescheiden mening zijn twee voorbladen nog beter maar dat is wel weer minder trendy ;)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

George schreef: do 29 november 2018, 16:52 Het hangt er natuurlijk enorm van af waar je fietst en wat je capaciteit is.

Als je nu merkt dat je te kort komt (en het past op je frame) is een groter voorblad een prima optie. Naar mijn bescheiden mening zijn twee voorbladen nog beter maar dat is wel weer minder trendy ;)
Haha, nee, maar dan moet ik heel mn crankstel ook weer aan gaan passen volgens mij. Sowieso heb ik dan ook een derailleur nodig en een shifter enzo...
Dit zit er op. En eerlijk is eerlijk, hoe minder spul, hoe minder er stuk kan :D
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mark-V schreef: do 29 november 2018, 20:46Dit zit er op. En eerlijk is eerlijk, hoe minder spul, hoe minder er stuk kan :D
Is dat mijn cue om over de voordelen van echt singlespeed rijden te gaan beginnen? :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Doe maar, minder is meer.
(meestal dan toch)

Als dat geen optie is, dan moet TS eens gaan spelen met de Ritzelrechner.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Jaaa, singlespeed heb ik op mijn DJ zitten en dat is ook erg fijn!
Maar uitrekenen van mijn vertanding heb ik al gedaan, maar dan in excel. :D
Conclusie, voor moet een 32T blad op ;)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als je voorwiel omhoog komt bij steile stukken met 29-30 lijkt me het juist niet verstandig groter te gaan rijden maar meer te trainen op hogere trapfrequentie. Want met de komst van 1x10/11/12 is het heel normaal als je achter een cassette hebt die zelfs tot 50 gaat. En ik kan je heel wat klimmetjes laten fietsen (lopen dan in jouw geval met 32-34 :tong ) die je echt niet omhoog komt. Daar heb je echt een veel lichter verzet nodig icm juiste ‘klimtechniek’ en trapfrequentie.

Maar het klinkt alsof je niet zoveel hm te overwinnen hebt? Of benen hebt als een baansprinter die de heuveltjes wel even opknalt :o
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

hanjovdberg schreef: za 1 december 2018, 00:20 Als je voorwiel omhoog komt bij steile stukken met 29-30 lijkt me het juist niet verstandig groter te gaan rijden maar meer te trainen op hogere trapfrequentie. Want met de komst van 1x10/11/12 is het heel normaal als je achter een cassette hebt die zelfs tot 50 gaat. En ik kan je heel wat klimmetjes laten fietsen (lopen dan in jouw geval met 32-34 :tong ) die je echt niet omhoog komt. Daar heb je echt een veel lichter verzet nodig icm juiste ‘klimtechniek’ en trapfrequentie.

Maar het klinkt alsof je niet zoveel hm te overwinnen hebt? Of benen hebt als een baansprinter die de heuveltjes wel even opknalt :o
Beiden denk ik :winkie: :winkie:
Ik kan prima squaten met 100kg in mn nek, zonder dit te trainen...
Maar mijn fiets is niet echt bedoeld om veel te klimmen, heel de geometrie eigenlijk niet zo, en ik zie mezelf ook steeds meer de richting van het bikepark uit gaan. :)
Daarnaast, mijn voorwiel komt wel omhoog, maar ikzelf ook nog steeds he ;) - Ik weet dat ik dichter op mn stuur kan gaan hangen, maar ik ben dan meestal aan het spelen door mn wiel omhoog te laten komen, omdat het klimmen zo langzaam gaat :D
In Dorst, waar ik meestal rij, kan ik iedere klim onderweg stoppen tot stilstand, en weer gaan rijden zonder mijn voeten aan de grond te zetten.
Als ik toevallig niet terugschakel ga ik staan en dan kan ik zelfs op 29-19 / 29-17 naar boven komen. En dat gaat niet langzaam maar is wel vermoeiend....:D
Plaats reactie