Voel schokjes in remhandle.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Velgrem voorwiel, hydraulisch.
Alsof er cyclische tegendruk is, bij licht samenknijpen gaat de handle zichtbaar naar voren / achteren.
Ongeveer 2 keer per seconde, sneller dan voorwiel ronddraait, en onafhankelijk van snelheid.
Remblokjes zitten evenwijdig met zijkant velg, op gelijke afstand ervan, en ook evenwijdig (kromme) met de omtrek van de velg. Er zit geen slag in het wiel, geen spaken die merkbaar losser zitten dan andere (ik kan dit alles mogelijk wel te oppervlakkig beoordelen)
Is al lange tijd, geen idee wanneer of hoe het begon, maar genegeerd wegens voornamelijk tegenduwen om te vertragen - is geen echt probleem om mee in te zitten.
Toch wil ik wel een oorzaak kunnen identificeren, de kans bestaat dat op termijn de stampjes schade veroorzaken.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

In jouw geval denk ik dat je bijna door de velg geremd bent.....

De combinatie van veel KM in de stad door weer en wind met velgremmen kent zijn limieten. Hoeveel KM heb je er mee gereden? 30000?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

baron heeft een punt.
Nu ga ik je weer vragen iets te doen.
Meet met een schuifmaat de buitenkant van je velg, vlak bij de hiel vd band.
Laat nu je band leeglopen en meet nog een keer.
Waarschijnlijk meet je een flink verschil, enkele tienden van millimeters.
Doe nu ditzelfde bij een velg waarbij je de schokjes niet voelt, bijv. je achtervelg, maar liever nog een zgan velg die je vast wel ergens hebt liggen.
Is het verschil bij je voorwiel flink groter dan bij een nieuwe velg, dan kan je er zeker van zijn dat je velg op is.

Ander optie, je hebt slappe velgen en een hoge spaakspanning.
je velg slingert dan van links naar rechts, van spaak naar spaak.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 20 november 2018, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Er is maar 1 reden dat de hendel lichtjes in en uit beweegt en dat is als er op de blokken tegendruk is. Ergo: de velg is niet rond, vlak of recht. Geen enkele andere reden. Dus check je wiel voordat je ons weer een ellenlange theoretische verhandeling geeft waarom het toch echt niet je velg kan zijn. Verder wat Baron zegt!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 19:54 Ander optie,...
Je bandenspanning is te hoog. Of je wangen van de velg zijn bijna doorgesleten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe dan ook, dat gaat knallen !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Denk eerder dat je fiets een eigen persoonlijkheid aan het worden is. Het kent je behoefte om in oneindige discussies een nauwelijks noemenswaardig probleem te analyseren. Zodoende heeft HET er weer eentje voor je bedacht .. en net als je het bijna uitgekookt hebt is het weg ... fietsie foetsie poef 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Strakke analyse.
Niet technisch, maar het zou zomaar kunnen.
We hebben natuurlijk allemaal wel een bijzondere relatie met onze fiets...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 20:12 Hoe dan ook, dat gaat knallen !
Nee, dat is eigenlijk wel interessant. Ken het fenomeen vooral van racefietswielen waarop je brede banden (28 mm...) monteert en naar de 6 bar gaat. Dan zijn er maar weinig die niet al in nieuwstaat bij ieder spaakgat iets uit gaan deuken. Zal waarschijnlijk ook wel bij mountainbike disc velgen gebeuren, maar daar voel je het niet bij remmen (hoewel ik ooit iemand tegen ben gekomen met velgremmen op zijn Crest velgen...). Die velgen zullen best nog wel heel lang mee gaan, hooguit minder lang dan met een smal bandje waarbij ze niet uitdeuken. Want als je een 23 mm band op diezelfde velg legt en er 9 bar in pompt, dan wijkt er helemaal niets... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus Nova moet 23mm bandjes gaan gebruiken?

Interessant om te weten is natuurlijk ook sinds wanneer (of sinds wat) dit optreedt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Het verschijnsel is niet snelheids afhankelijk.....
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

downhilldirtbike schreef: wo 21 november 2018, 00:33 Het verschijnsel is niet snelheids afhankelijk.....
Tenzij er een storing zit in de electronische ABS module zal dit toch echt komen door een vervormde velg. En is NovaX observatie onjuist.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

baron062 schreef: wo 21 november 2018, 08:15
downhilldirtbike schreef: wo 21 november 2018, 00:33 Het verschijnsel is niet snelheids afhankelijk.....
Tenzij er een storing zit in de electronische ABS module zal dit toch echt komen door een vervormde velg. En is NovaX observatie onjuist.
Dat denk ik ook.
Of misschien heeft Hanjo gelijk en is de oorzaak niet mechanisch.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Opgeschoond. Ik begrijp dat het verleidelijk is maar voor grappen en grollen zijn er betere plekken op het forum. On-topic dus aub.

Thx.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

De buitenbreedte van de velg meet overal op de omtrek hetzelfde als achterwiel en mijn reservereed achterwiel, nauwkeurigheid 1/10 mm.
Slijtage door remmen was sowieso al erg onwaarschijnlijk - de fiets is een fixie, ik duw tegen om te vertragen, anticipeer ver vooruit, en verrassingen zijn schaars wegens doorgaans zelfde trajecten, kortom ik gebruik de velgremmen erg weinig.

Wat ik nu heb gezien is dat de afstand remblok / velg links rechts toch iets (1 mm) verschilt. Dat verschil blijft ook gedurende de omwenteling hetzelfde. Alsof het wiel wat scheef zit in de uitvaluiteinden. En toch zit de as aan het eind van beide sleuven.
Dat lijkt me erop te wijzen dat mijn vork wat verplooid is, alsof er een zij - aanrijding is geweest. Gisteren is dat gebeurd (een 15 sec gestopte auto voor een zijstraat waar ik in moest, die achteruit aanzette net toen ik er langs achter langs wilde). Maar die schokjes waren dus al van voordien.
Wat de oorzaak ook moge geweest zijn, als de vork inderdaad verplooid is, zal een stamp terug allicht niet aangewezen zijn bij het weinig elastische / brosse aluminium. Vraag is dan of een verplooide vork / wat scheef rijdend wiel op termijn iets kan doen sneuvelen als een plotse gebeurtenis (vb brosse breuk / metaalmoeheid).
Zoniet, tja, veel last heb ik er niet van, rij ik er gewoon zo verder mee.

Wat zeker is is dat de frequentie van de schokjes sneller is dan het draaien van het wiel. Misschien is de verklaring hiervoor te zoeken bij remblokken die niet haaks en dus niet volledig aansluiten, en zo een soort dendering veroorzaken, bvb zoals een trekker (met rubberrand) bij poetsen - water wegtrekken, die kan bij steel onder een bepaalde hoek ook zo een schokkend effect geven - de rubber die hotst.
Iets anders kan ik niet zo direct bedenken.
Gesloten