Voel schokjes in remhandle.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Jamis Diablo schreef: do 6 december 2018, 21:47 Dat is dan toch de vraag die je aan de dealer moet stellen? Zij hebben een oplossing bedacht voor de schuine kettinglijn, spullen voor besteld, maar blijkbaar niet gemonteerd.
Ik heb de dealer bij X gelegenheden gevraagd naar een verklaring voor de scheve slijtage / "tordering" (zijn term) en de 5 mm scheve kettinglijn, die hij niet anders dan geweten moet hebben, heeft hij me doodgezwegen.
"Nog nooit eerder gezien", was het laatste antwoord, tot ik het zelf mat en hem een link naar het betreffende onderwerp hier op dit forum gaf.
Toen kreeg ik dit als antwoord:
ik heb jou berekeningen gevolgd en deze lijken me correct.
Een paar millimeter afwijken van de exacte kettinglijn kan op zich geen kwaad wanneer we werken met een HG93 shimano. Deze heeft namelijk heel wat zijdelingse flex en is ook nog eens erg slijtvast, meer dan bijv de KMC X1.
Natuurlijk is de HG93 naar slijtage niet te vergelijken met de ketting die je nu hebt. Jouw ketting heeft nu amper of geen zijdelingse flex waardoor ze zich ook moeilijker aanpast aan een niet 100% correcte kettinglijn.
Ik zie momenteel 2 mogelijkheden, die natuurlijk nog moeten bekeken worden eens de fiets hier:

1. we plaatsen het tandwiel dichter bij het frame indien de achterbrug dit toelaat
2. we plaatsen enkele rondellen (type veerring of gekartelde ring) tussen het tandwiel en de schijfremopname en gebruiken langere bouten met locktite.
3. we doen de combinatie. 2mm ringen achteraan, 3mm tandwiel naar binnen vooraan. Opnieuw te bekijken wat mogelijk is.

Lijkt jou dit iets. Het verbaast me weldat zo een heavy duty ketting zoveel getorst is. Maar dit is misschien doordat ze net heavy duty is en er dus door gebrek aan flex geen enkele afwijking kan opvangen
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: do 6 december 2018, 21:23 Ik ga het mezelf eens simpel maken, einde aan <>, en direct de betreffende mails van de dealer posten.
Ik heb toch vanaf het begin gezegd dat je een dealer moest hebben met kennis van en affiniteit met fixies en singlespeeds en obscure nicheprojectjes.

Als je dealer een spring-type tensioner voorstelde voor een fixed gear drivetrain, had hij er kennelijk nog niet veel kaas van gegeten, want dat is echt absolute basiskennis.

Serieus, op dit forum zitten mensen met vele malen meer kennis van dit onderwerp dan jouw dealer, en met de juiste vragen had je die kennis vele malen beter kunnen benutten.
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Jamis Diablo schreef: do 6 december 2018, 21:47 Dat is dan toch de vraag die je aan de dealer moet stellen? Zij hebben een oplossing bedacht voor de schuine kettinglijn, spullen voor besteld, maar blijkbaar niet gemonteerd.
Ik kende en ken er geen flut van, het enige dat ik (momenteel) kan aanbrengen is dit: nadat ik op dit forum de ketting "tordering" verklaring van "scheve kettinglijn" werd aangegeven (ik had die domweg uitgesloten, reden zie de emails van de dealer) en uitgelegd hoe te meten, heb ik vastgesteld dat de het midden tussen de spaakflenzen 5 mm uit het midden van de uitvaluiteinden zat (wat tussen haken zou moeten betekenen dat ter compensatie mijn achterwiel 5 mm paraplu moet zijn gespaakt om te voorkomen dat ie uit het spoor van het voorwiel zou lopen, iets dat ik de dealer nu 2 keer expliciet heb gevraagd en evenveel geen antwoorden gekregen).

Mogelijk (ik gis hier maar wat) was die verschuiving die "bedachte oplossing". Maar in dat geval volstond dit dan blijkbaar niet om het tandwiel genoeg naar buiten te krijgen, wat zou betekenen dat de kettinglijn bij hun eerste poging 1 cm (ja haha) scheef moet zijn geweest. Ofwel was er gewoon geen oplossing, gelogen, en fiets zo leveren. Kan ook.

En dit allemaal, heel het verhaal, heeft maar 1 primaire oorzaak: de verbreding van het frame naar achter, zit te kort op de trapas, alzo de kettingbladgrootte limiterende, alzo nodig makende om het kettingblad verder naar buiten te brengen, wat dan op zijn beurt problemen impliceert achteraan voor het tandwiel.
De dealer heeft me nochtans, na kennisname en bespreking van mijn wensen en overeenkomen (allez, ik me moeten neerleggen) over de 52/16 > 48/16, dat "TravelMaster 3+" frame aanbevolen.

Uiteindelijk heb ik het (kettinglijn) dus zelf wèl kunnen oplossen, via spacers tussen "schijfremopname" en tandwiel (de Velosolo flens achtige spacers). Klaarblijkelijk hebben dealer noch Santos daaraan gedacht. OF niet willen gebruiken, geen idee.

Achteraf gezien, en bot gesteld, heeft ie me gewoon de duurste vogel aangesmeerd, die dan uiteindelijk met knip en plak werk werd samengebricoleerd tot iets.... tja... berijdbaars. Zie lijstje euvels dat ik een week of zo terug ergens postte hier. Na een paar maanden schoot er nog 1 onderdeel van de originele aandrijving over: het Velosolo tandwiel. Gaat nog steeds mee trouwens, terwijl het normaal net het kleine tandwiel is dat slijtonderdeel numero uno is. Maar het is gemaakt om "mee te gaan". Net als de niet veel latere Gusset Tank ketting. En dat doen ze.
Zonder deze componenten, was deze fiets voor mij gewoon rommel geweest. Ik besloot tot een nieuwe fiets om een eind te maken aan een reeks klooierij van jaren. Ik kreeg nog grotere klooierij.
Mijn algemene impressie van fietsendealers was al min, nu ligt ze op de grond. Ik weet dat veralgemenen unfair is, maar moest ik dat lijstje "euvels" dat ik van de nieuwe fiets maakte, aanvullen met al die van mijn vorige...
Ik ben dus op weg een doe het zelver op fiets vlak te worden.
Vind ik prima, ik heb graag onafhankelijkheid / vrijheid, maar ik heb nog andere klusjes te doen, en dit pakt mijn tijd voor die weg.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: vr 7 december 2018, 14:51
NovaX schreef: do 6 december 2018, 21:23 Ik ga het mezelf eens simpel maken, einde aan <>, en direct de betreffende mails van de dealer posten.
Ik heb toch vanaf het begin gezegd dat je een dealer moest hebben met kennis van en affiniteit met fixies en singlespeeds en obscure nicheprojectjes.

Als je dealer een spring-type tensioner voorstelde voor een fixed gear drivetrain, had hij er kennelijk nog niet veel kaas van gegeten, want dat is echt absolute basiskennis.

Serieus, op dit forum zitten mensen met vele malen meer kennis van dit onderwerp dan jouw dealer, en met de juiste vragen had je die kennis vele malen beter kunnen benutten.
Dat "begin" van u is niet het begin van mijn nieuwe fiets.
Ik werd op fiets.nl verwezen naar Santos.
Ik ontdekte een dealer van dat merk langs een baan waar ik vrijwel dagelijks passeerde, een fietsenzaak die me zelfs nooit op is gevallen, allicht omdat het er vrij gevaarlijk / druk is, en mijn aandacht daar naar ging.
Dat zag ik als een "bingo".
Maar tja, ik zit er nu mee, ik heb er zelf zoveel werk in gestoken, en als die 47T/15T/106 schakels lukt dan zal er een tekstballon met OEF op boven mijn hoofd verschijnen. En zal ik content zijn, want gezien van de eindeloze ellende die ik had, is een fiets met ketting en tandwielen die een jaar meegaan, "fantastic".
Als de Gusset ketting en het Velosolo tandwiel zelfs met die rottige scheve kettinglijn het zo lang uithielden, dan kan dat met rechte kettinglijn enkel nog lang meegaan.
Bovendien heb ik in dat laatste jaar veel geleerd over de fietsmechaniek, ook een dik pluspunt.

Maar tja, dit is ver offtopic aan het gaan hier, de focus was die tegendruk in de hydraulische remmen, en het begint eruit te zien dat enkel iemand met apparatuur het wiel zodanig nauwkeurig kan richten dat ze er niet meer is. Besefte ik enkele dagen geleden: met kabels kun je geen tegendruk hebben, met vloeistof onder druk wel. De minste slag is voelbaar. Belangrijk is dat het dan geen probleem is dat plots tot miserie kan vertalen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: vr 7 december 2018, 15:14 Dat "begin" van u is niet het begin van mijn nieuwe fiets.
Ik werd op fiets.nl verwezen naar Santos.
Dat advies was niet van mij :wink:

NovaX schreef: vr 7 december 2018, 15:14 Bovendien heb ik in dat laatste jaar veel geleerd over de fietsmechaniek, ook een dik pluspunt.
Volgende fiets gewoon zelf bouwen :-q
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

NovaX schreef: vr 7 december 2018, 15:00
Jamis Diablo schreef: do 6 december 2018, 21:47 Dat is dan toch de vraag die je aan de dealer moet stellen? Zij hebben een oplossing bedacht voor de schuine kettinglijn, spullen voor besteld, maar blijkbaar niet gemonteerd.
Ik kende en ken er geen flut van, het enige dat ik (momenteel) kan aanbrengen is dit: nadat ik op dit forum de ketting "tordering" verklaring van "scheve kettinglijn" werd aangegeven (ik had die domweg uitgesloten, reden zie de emails van de dealer) en uitgelegd hoe te meten, heb ik vastgesteld dat de het midden tussen de spaakflenzen 5 mm uit het midden van de uitvaluiteinden zat (wat tussen haken zou moeten betekenen dat ter compensatie mijn achterwiel 5 mm paraplu moet zijn gespaakt om te voorkomen dat ie uit het spoor van het voorwiel zou lopen, iets dat ik de dealer nu 2 keer expliciet heb gevraagd en evenveel geen antwoorden gekregen).

Ik bedoelde er mee; "he dealer, je zegt dat je onderdelen hebt besteld, maar die zitten niet op mijn fiets, hoe zit dat!"
En niet: "he dealer, waarom is mijn kettinglijn scheef?"




Uiteindelijk heb ik het (kettinglijn) dus zelf wèl kunnen oplossen, via spacers tussen "schijfremopname" en tandwiel (de Velosolo flens achtige spacers). Klaarblijkelijk hebben dealer noch Santos daaraan gedacht. OF niet willen gebruiken, geen idee.

Ze hebben toch dit aangeboden:


1. we plaatsen het tandwiel dichter bij het frame indien de achterbrug dit toelaat
2. we plaatsen enkele rondellen (type veerring of gekartelde ring) tussen het tandwiel en de schijfremopname en gebruiken langere bouten met locktite.
3. we doen de combinatie. 2mm ringen achteraan, 3mm tandwiel naar binnen vooraan. Opnieuw te bekijken wat mogelijk is.

NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: vr 7 december 2018, 15:20
NovaX schreef: vr 7 december 2018, 15:14 Dat "begin" van u is niet het begin van mijn nieuwe fiets.
Ik werd op fiets.nl verwezen naar Santos.
Dat advies was niet van mij :wink:
Waar zag u staan "asphaltdude raadde me Santos aan"?
Nergens.
Waarom ontkennen van een niet bestaande bewering?
asphaltdude schreef: vr 7 december 2018, 15:20
NovaX schreef: vr 7 december 2018, 15:14 Bovendien heb ik in dat laatste jaar veel geleerd over de fietsmechaniek, ook een dik pluspunt.
Volgende fiets gewoon zelf bouwen :-q
Welnee, net zoals ik zocht naar een overgedimensioneerde ketting, en er 1 vond, is er wel ergens wèl geschikt frame. Kwestie van blijven zoeken. Ik kwam de Gusset ketting toevallig tegen bij zoekwerk rond een ander fietsonderdeel, een vermelding ervan op een forum.
Fietsbouw ligt niet in mijn interessesfeer, heel het miseriestraatje van de aangepaste Santos TM3+ had ik liever gemeden als de pest.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Jamis Diablo schreef: vr 7 december 2018, 15:34
NovaX schreef: vr 7 december 2018, 15:00
Ik kende en ken er geen flut van, het enige dat ik (momenteel) kan aanbrengen is dit: nadat ik op dit forum de ketting "tordering" verklaring van "scheve kettinglijn" werd aangegeven (ik had die domweg uitgesloten, reden zie de emails van de dealer) en uitgelegd hoe te meten, heb ik vastgesteld dat de het midden tussen de spaakflenzen 5 mm uit het midden van de uitvaluiteinden zat (wat tussen haken zou moeten betekenen dat ter compensatie mijn achterwiel 5 mm paraplu moet zijn gespaakt om te voorkomen dat ie uit het spoor van het voorwiel zou lopen, iets dat ik de dealer nu 2 keer expliciet heb gevraagd en evenveel geen antwoorden gekregen).

Ik bedoelde er mee; "he dealer, je zegt dat je onderdelen hebt besteld, maar die zitten niet op mijn fiets, hoe zit dat!"
En niet: "he dealer, waarom is mijn kettinglijn scheef?"




Uiteindelijk heb ik het (kettinglijn) dus zelf wèl kunnen oplossen, via spacers tussen "schijfremopname" en tandwiel (de Velosolo flens achtige spacers). Klaarblijkelijk hebben dealer noch Santos daaraan gedacht. OF niet willen gebruiken, geen idee.

Ze hebben toch dit aangeboden:


1. we plaatsen het tandwiel dichter bij het frame indien de achterbrug dit toelaat
2. we plaatsen enkele rondellen (type veerring of gekartelde ring) tussen het tandwiel en de schijfremopname en gebruiken langere bouten met locktite.
3. we doen de combinatie. 2mm ringen achteraan, 3mm tandwiel naar binnen vooraan. Opnieuw te bekijken wat mogelijk is.

UNO. Ik heb de scheve kettinglijn anderhalf jaar na de gequote email vastgesteld...
SECONDO. Die "aanbieding" was anderhalf jaar na de gequote email, meer bepaald na mijn melden van scheve kettinglijn aan dealer...
TENSLOTTE. Inzake die "combinatie", de dealer ziet de eccenter zijdelings verschuiven in zijn holte om de kettinglijn te wijzigen als een nu optie.
De fabrikant Santos, waarvan de dealer dealer is, antwoordde dit op de eronder staande vraag van me:
Wat de Eccenter betreft, zou je daar misschien een foto van kunnen sturen? Sowieso is het niet aan te raden (en niet nodig) om de eccenter meer dan 4mm uit het frame te laten komen. Dit kun je dan oplossen door het monteren van een langere trapas.
Mijn vraag is nu binnen welke grens het toegelaten is om de excenter van zijn dwarse center weg te schuiven.
De zaak is nu dat de eccenter 8 mm breder is dan zijn holte, en bij in het midden gepositioneerd dus zo reeds 4 mm aan beide kanten uitsteekt.
Bijgevolg, komt dat antwoord van de fabrikant er implioiet op neer dat je de eccenter gewoon niet uit het midden mag positioneren.
En nochtans is dat hetgeen de dealer indertijd bij gekocht, later bij correctie naar 1/8ste kettingblad, en hier opnieuw, doet/voorstelt.
Een kortere trapas kan hij niet bedoelen, want hij heeft bij de correctie naar 1/8ste kettingblad net een langere gemonteerd omdat de spider van het Stronglight 2000 crankset het kettingblad dichterbij het frame bracht.
En overigens me die show verkocht van "ik ga nadien ook nog even de kettinglijn controleren". Was zogezegd goed net als bij aankoop. Intussen gebleken als een leugen - ze was een halve cm scheef.

Dus "nee" aan uw "ze hebben dit toch aangeboden".
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4719
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tip quote niet steeds alles want dat maakt het allemaal nog onoverzichtelijker .. dan de discussie soms al is :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: za 8 december 2018, 16:41 Bijgevolg, komt dat antwoord van de fabrikant er impliciet op neer dat je de eccenter gewoon niet uit het midden mag positioneren.
'Kan' het niet, of 'mag' het niet? Fabrikanten hebben geen zin in gezeik dus zullen altijd vrij conservatief zijn in hun adviezen.
Tip: het is allemaal doodsimpele mechanische techniek he. Een fiets is geen space shuttle ofzo. Dus niet vragen of iets kan of mag, maar gewoon kijken hoe het in elkaar zit, goed nadenken en zelf je conclusies trekken.


Ik zou die excenter best een beetje excentrisch (muhahaha) durven positioneren.

Misschien een deel van die gewenste 5mm bij het kransje halen dmv spacers (bv 2mm) en een deel (2 a 3 mm) bij het EBB?
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

hanjovdberg schreef: zo 9 december 2018, 00:30 Tip quote niet steeds alles want dat maakt het allemaal nog onoverzichtelijker .. dan de discussie soms al is :roll:
Weet ik, maar der zijn hier luitjes die "reageren" op zaken die ik niet heb gezegd, en om het duidelijk en overzichtelijk te blijven houden ben ik dan genoopt tot alles quoten.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: zo 9 december 2018, 00:37
NovaX schreef: za 8 december 2018, 16:41 Bijgevolg, komt dat antwoord van de fabrikant er impliciet op neer dat je de eccenter gewoon niet uit het midden mag positioneren.
'Kan' het niet, of 'mag' het niet? Fabrikanten hebben geen zin in gezeik dus zullen altijd vrij conservatief zijn in hun adviezen.
Tip: het is allemaal doodsimpele mechanische techniek he. Een fiets is geen space shuttle ofzo. Dus niet vragen of iets kan of mag, maar gewoon kijken hoe het in elkaar zit, goed nadenken en zelf je conclusies trekken.


Ik zou die excenter best een beetje excentrisch (muhahaha) durven positioneren.

Misschien een deel van die gewenste 5mm bij het kransje halen dmv spacers (bv 2mm) en een deel (2 a 3 mm) bij het EBB?
Ik heb de email van de fabrikant letterlijk gequote. Ik moest het met dat doen, u dus ook. U mag van mij Santos mailen met dezelfde vraag en kijken wat ze u antwoorden.

Conclusies trekken staat vrij, maar als je zaken anders doet dan fabrikant zegt, dan is dat op eigen risico. Dat lijkt me hier, en nergens verstandig, tenzij fabrikant niet meer bestaat of toch al 0 verplichting / verantwoordelijkheid heeft (zoals bvb een einde garantie).

En ik moet niet misschienen, ik rij nu al 2-3 weken met spacers tussen schijfremmontage en tandwiel.
Intussen ook al nogal wat keren gezegd op dit forum. U reageert op zaken die er niet staan, en leest zaken die er wèl staan niet. Wat kan ik daar mee aanvangen?

Om het nog even kort te recapituleren:
- paar maanden terug hing de ketting 45 graden scheef en reeksen tikken - mensen keken om. Zot zicht en ambetant. Dat MOEST een oorzaak hebben, en dat bleek met wat hulp hier een 5 mm scheve kettinglijn te zijn.
- In afwachting van vinden oplossing kon ik niet zo blijven rijden, en een nieuwe ketting ook zo beginnen verklooien zag ik evenmin als oplossing. En dus heb ik de ketting eens omgedraaid (links/rechts verwisselen) en dat hielp. Na een tijd wel terug getik, en toen ben ik ook beginnen verleggen, telkens 7-8 schakels, dat deed telkens dat getik ophouden.
- En toen vond en monteerde ik de oplossing - de spacers.

Zie onderwerp "Kettingslijtage aan ene schalmenzijde groter dan aan andere.", waar u ook actief bent.
Uw account is toch niet gehackt of zo, dat iemand anders zit mee te posten?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: zo 9 december 2018, 14:56 Ik heb de email van de fabrikant letterlijk gequote. Ik moest het met dat doen, u dus ook. U mag van mij Santos mailen met dezelfde vraag en kijken wat ze u antwoorden.

Conclusies trekken staat vrij, maar als je zaken anders doet dan fabrikant zegt, dan is dat op eigen risico. Dat lijkt me hier, en nergens verstandig
Jouw hele fiets is anders dan de fabrikant aanraadt :wink:
Niks mis mee uiteraard, want zelf kijken en nadenken is altijd verstandig.
(Zo kun je bijvoorbeeld ook altijd grotere kransjes gebruiken dan Shimano officieel aanraadt.)
En ik moet niet misschienen, ik rij nu al 2-3 weken met spacers tussen schijfremmontage en tandwiel.
Ja over die spacers hebben we het uitentreure gehad, dat weet ik. Ik had alleen even gemist dat ze er nu eindelijk daadwerkelijk tussen zitten.

Maar goed, stel dat je 4mm Velosolo spacers riskant vindt, zou je dus kunnen overwegen om achter slechts 2mm Velosolo spacers te gebruiken en (tegen had advies van Santos in, maar #yolo) je EBB 2 millimeter naar links te doen. Aangezien hij normaal aan iedere kant 4mm uitsteekt zal er heus niks geks gebeuren als je m 2mm verschuift.
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: zo 9 december 2018, 18:21 Ja over die spacers hebben we het uitentreure gehad, dat weet ik. Ik had alleen even gemist dat ze er nu eindelijk daadwerkelijk tussen zitten.
Nu?
2 weken geleden.
NovaX schreef: di 6 november 2018, 22:35 Gisteren heb ik de Velosolo spacers en nog wat onderdelen ontvangen, en vandaag heb ik er 2 van 2 mm tussen gemonteerd, waardoor het achtertandwiel dus 4 mm naar buiten is gekomen. Ik heb noodgedwongen dezelfde boutjes moeten gebruiken, de zak M5 x 20 bleek een zak M6 x 20, ik had ze naast elkaar moeten houden. Nu, ze hebben een prul gekost, maar ik moet nu wel weer lopen voor de juiste (ik kan ze er wel 1 voor 1 zo indraaien, geen band meer leeglaten / wiel eruitnemen enz).
Een proefritje van 5 en daarna van 40 km gemaakt. Enkele malen gestopt om de boutjes te checken, de eerste keer kon ik er 2 nog iets meer aandraaien, de volgende keer bleken ze vast gebleven.
Er was geen gekraak / getik te horen, dus de klus kettinglijn recht krijgen lijkt me geklaard.
Moest je stoppen met lezen wat er niet staat hou je misschien tijd over om te lezen wat er wel staat. ;)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Omdat dit topic inmiddels om hetzelfde onderwerp draait hier verder aub: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=225
Gesloten