Ik heb de dealer bij X gelegenheden gevraagd naar een verklaring voor de scheve slijtage / "tordering" (zijn term) en de 5 mm scheve kettinglijn, die hij niet anders dan geweten moet hebben, heeft hij me doodgezwegen.Jamis Diablo schreef: ↑do 6 december 2018, 21:47 Dat is dan toch de vraag die je aan de dealer moet stellen? Zij hebben een oplossing bedacht voor de schuine kettinglijn, spullen voor besteld, maar blijkbaar niet gemonteerd.
"Nog nooit eerder gezien", was het laatste antwoord, tot ik het zelf mat en hem een link naar het betreffende onderwerp hier op dit forum gaf.
Toen kreeg ik dit als antwoord:
ik heb jou berekeningen gevolgd en deze lijken me correct.
Een paar millimeter afwijken van de exacte kettinglijn kan op zich geen kwaad wanneer we werken met een HG93 shimano. Deze heeft namelijk heel wat zijdelingse flex en is ook nog eens erg slijtvast, meer dan bijv de KMC X1.
Natuurlijk is de HG93 naar slijtage niet te vergelijken met de ketting die je nu hebt. Jouw ketting heeft nu amper of geen zijdelingse flex waardoor ze zich ook moeilijker aanpast aan een niet 100% correcte kettinglijn.
Ik zie momenteel 2 mogelijkheden, die natuurlijk nog moeten bekeken worden eens de fiets hier:
1. we plaatsen het tandwiel dichter bij het frame indien de achterbrug dit toelaat
2. we plaatsen enkele rondellen (type veerring of gekartelde ring) tussen het tandwiel en de schijfremopname en gebruiken langere bouten met locktite.
3. we doen de combinatie. 2mm ringen achteraan, 3mm tandwiel naar binnen vooraan. Opnieuw te bekijken wat mogelijk is.
Lijkt jou dit iets. Het verbaast me weldat zo een heavy duty ketting zoveel getorst is. Maar dit is misschien doordat ze net heavy duty is en er dus door gebrek aan flex geen enkele afwijking kan opvangen