Voel schokjes in remhandle.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

1. Het enige dat er totnogtoe gebeurde na de moeite van foto's, was getrol op cosmetisch vlak. Het niet nemen van foto's vind ik daarom efficienter (lees: ik verklooi geen tijd)

Wat anderen niet mooi vinden is hun probleem en ik zou het bij hun laten. Jij kiest voor fietsen die doelmatig zijn, passend bij jouw eisen en het altijd discutabele "mooi" is voor jou minder/niet belangrijk. Ik vind dat zelf een prima volgorde, zeker bij een werkfiets. Foto's helpen bij advies aan jou, omdat plaatjes nu eenmaal vaak veel meer duidelijk maken dan woorden.

2. In hoeverre is "goedheid" van fietsenmakers een relevant kenmerk?
Je vind een goede fietsenmakers door te proberen, net als met eten. En ze zijn er absoluut, ook bij jou in de omgeving. De mannen die snel een goed wiel kunnen spaken, conusnaven in enkele minuten zo afstellen dat ze eenmaal ingespannen boterzacht én spelingsvrij lopen. En dat alles zonder te zeveren.

Om maar te zeggen, tussen reklaam en realiteit, en tussen willen en kunnen, zitten soms diepe hangende kloven.
Kunt u dan voor mijn houding enig begrip opbrengen?
Dank oe wel ze!

Ik begrijp je frustratie over een dure en toch teleurstellende fiets. Maar anderen en ik proberen je duidelijk te maken dat je met een meer open houding naar advies en verhoudingsgewijs meer proberen/testen dan theoriseren meer kunt leren en oplossen dan nu. Dat is niet bedoeld om je af te zeiken, maar om je te helpen daarbij dan is de toon soms wat lomp, omdat je hier via een forum eigenwijs overkomt.
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

Remt ie goed? En is het wiel recht? Zitten alle bouten etc goed vast en is er niks versleten?

Als je op bovenstaande vragen ja beantwoord dan geen probleem van maken en gewoon doorfietsen. Overanalyseren maakt problemen vaak alleen maar groter dan ze daadwerkelijk zijn.

Die vork zou ik na een aanrijding sowieso vervangen.
Skidding destroys trails!
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Vroeger met cantilever remmen moest je de nlokken toe-in geven, de voorzijde dichter op de velg zetten zodat deze als eerste contact maken. Dit voorkwam piepen en schokkend remmen. Bij zachtere remblokken was dit, meen ik te herinneren, sterker dan bij hardere compounds. Als de velgrand vlak is en niet versleten kan de oorzaak dus prima in materiaal of plaatsing van remblok komen. Uiteindelijk veroorzaakt iets een vrij heftige trilling.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Nogmaals opgeschoond, on-topic reageren aub en als je trollen vermoed moet je die zeker niet voeden.

Thx.
didadunlop schreef: za 24 november 2018, 18:41Overanalyseren maakt problemen vaak alleen maar groter dan ze daadwerkelijk zijn.
Dat. Waarschijnlijk gewoon een kwestie van ongelijk afgesleten blokjes. Pagina's daarover doorzagen maakt het er niet beter op.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dacht al, waar blijf je.....hangt blijkbaar iets in de lucht boven NL.... :lol: omdat er meer topics zijn met soort gelijk lees materiaal :roll:
Maar TS heb je de omstandigheden goed vergeleken wanneer je remt met schokjes en wanneer je remt zonder schokjes... :-?
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

bartsince1975 schreef: za 24 november 2018, 20:54 Vroeger met cantilever remmen moest je de nlokken toe-in geven, de voorzijde dichter op de velg zetten zodat deze als eerste contact maken. Dit voorkwam piepen en schokkend remmen. Bij zachtere remblokken was dit, meen ik te herinneren, sterker dan bij hardere compounds. Als de velgrand vlak is en niet versleten kan de oorzaak dus prima in materiaal of plaatsing van remblok komen. Uiteindelijk veroorzaakt iets een vrij heftige trilling.
Idd. Mijn oplossing was met een postelastiek aan de achterzijde van de blokken toe in afstellen. poststiek en knijper om e.e.a. vast te zetten. Dan afstellen van de blokken. Poststiek eraf en klaar.

Bij verkeerde afstelling ging ie janken/piepen.
Skidding destroys trails!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wow 40+ regels om je fiets met al z’n voor/nadelen te beschrijven. En dat alles kost dan €4300. Ofwel u bent enorm bedondert .. of tja dat laat ik dan in het midden.

Laat mij volgende keer aub uw nieuwe fiets mogen leveren ... voor dat geld doe ik u er een paar gratis reserve kettingen, remblokjes, wielset, bel, lichtjes en wat al niet meer toekomen.

Verder veel sterkte met de oplossing vinden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Om even (nogmaals) te herinneren: ik heb geen auto, en de eerste reden dat ik (na recommendatie op een forum) voor dit merk fiets koos, was omdat er toevallig een dealer was van het merk op een voor mij erg handige locatie (een stad èn straat waar ik quasi elke dag kom).
Bij problemen, kan ik er dus nog raken (eventueel met andere fiets en defecte onderdelen mee - vandaar ook mijn houding tov het aanleggen van reserve onderdelen).
En kan de dealer ook thuis leveren, of oppikken indien nodig (alleen bleek dit laatste dus, spijts eerst anders gesuggereerd, na verkoop, niet zo te zijn wegens ook geen wagen).
Dus elke aanbieding van alternatieve merken of op maat behoort door deze praktische redenen bij voorbaat niet tot mijn beschikbare opties.

En zoals ook gezegd, ik heb met de te komen 47t/16t/106 schakels - configuratie en nu reeds rechte kettinglijn toch uitzicht op beterschap. Mijn grootste probleem is het gedoe met de ketting wegens de geconcentreerde/ongelijke slijtage ten gevolge van de 48t/16t/108 schakels.

Ontopic: een vraag over quickrelease van wiel. Aan de ene kant het opspanhendeltje, aan de andere kant een moer. De dag dat ik deze fiets afhaalde bij de dealer, heb ik er, om de invloed van 62 mm banden eens te ondervinden, enige km's mee door grindwegjes met putten gehotst. Toen ik thuiskwam heb ik de fiets omgedraaid om de banden op prikkende steentjes na te zien. De dag erna, ontdekte ik dat de velg van het voorwiel tegen de rechtse remblok compleet blok zat, en het wiel muurvast. Ik dacht eerst dat er iets mis was met het (hydraulisch) remsysteem, en heb zitten klooien om de montage (Torx maar banden en spatbord in de weg om er de meegeleverde sleutel op te kunnen zetten).
Heb toen de fabrikant gecontacteerd en die maakte de juist blijkende diagnose dat mijn voorwiel scheef zat.
Daar ik de dag voordien, bij dat checken, niet aan de quickrelease ben geweest, was de enige verklaring dat die niet opvoldoende spanning was gezet door de dealer, en dat mijn omdraaien (ik hef hem op aan het wiel) de zaak had verzet. Ik draag de fiets binnen dus ik merkte het die dag zelf niet.
Nu, mijn fiets is voorzien van een "Lowrider" bagage frame aan het voorwiel, en toen ik het voorwiel dus goed tegen het eind had gezet, en ik het hendeltje wilde neerklappen, bleek dat bagageframe net op die positie in de weg te zitten.
Dat bleek ook na de punaise / lek enkele weken terug, en ik heb toen (bij vervangen biba langs de baan) aan dat moertje zitten draaien om te zien of ik daarmee het hendeltje in een andere positie kon neerklappen.
Kan ik daarmee iets hebben gedaan dat mijn wiel zich toch terug iets scheefzet NA duwen tegen einden?
Dat moertje, in hoeverre mag dat eigenlijk worden verplaatst?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

bartsince1975 schreef: zo 25 november 2018, 20:55 https://youtu.be/yitKaRBA4xg

Succes :-q
Weinig te zien. Hij spreekt niet over de handmoer, alles wat hij zegt is wiel erin, tegen de uiteinden trekken en handle dicht trekken. Geen woord over de spanning. Bvb als handle / moer (?) te ver uit elkaar staan dan moet je eerst wat aandraaien, eens pogen neer te klappen, als het te gemakkelijk gaat, terug en wat meer aandraaien, handle nog eens pogen enz.
En als ie niet dicht klapt / teveel kracht nodig, omgekeerd, wat terugdraaien.
En daar zit ik te klooien - ik kan de handle niet dichtklappen op de plaatsen waar het Lowrider bagageframe komt.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Dan moet je 'm anders positioneren.

Soms gaat dat makkelijker als je de QR hendel rechts doet.

Even zoeken.
Everybody bought a new bike!
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

Hier wat tips voor qr gebruik.

https://www.sheldonbrown.com/skewers.html
Skidding destroys trails!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Die hendel kan je 360 graden positioneren en inklappen waar je wilt.
Gebruikelijk is in het verlengde van de vork of meer richting de achterkant.
Maar als dat niet lukt kan je het zo zetten als je wilt. Horizontaal naar voren is niet aan te raden omdat dan de kans is dat ie open klapt als je ergens tegen aan rijdt.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Massieve blooper.
Daarnet wat met de QR zitten proberen, en toen ik de remhandle probeerde zag ik niks bewegen. Split second later besef van reden. Ik voelde de schokjes in mijn rechterhandle, op mijn vorig fixie-paar was dat rem vooraan, op deze is dat achteraan. Bij V-remmen zie je al rijdend welke beweegt, bij deze piston / hydraulische remmen moet je er met je neus op zitten om het te kunnen zien. Verklaart ook direct waarom enkele maanden terug mijn achterste remblokjes wegens slijtage werden vervangen terwijl ik net de voorste had verwacht. En ook door de gewoonte om tegen te duwen ipv te remmen is me dat door het weinige gebruik niet opgevallen in de mate dat ik het onthield.
Ik zat dus oorzaken te zoeken in het verkeerde wiel. Het is het achterwiel / montage waar iets aan schort, en QR is daar zelfs niet aan de orde. Het is ook direct veel serieuzer te nemen, want het achterwiel draagt 4/5de van het gewicht.
Ik ga dus de gegeven aanwijzingen moeten heruitvoeren.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mijn hemel :((

Gelukkig kom je erachter voor je een noodstop hoefde te maken.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gesloten