Scott Spark RC maat

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het materiaal zal zich in dit geval prettiger voelen bij XL dan bij L.
Nu gaat het er natuurlijk om wat de berijder prettiger vindt, maar het moet ook heel blijven.
(een kapot frame of een kromme zadelpen wordt doorgaans ook al onprettig ervaren)
Klein frame + lange zadelpen + grote (dus niet lichte) berijder = problemen.
Nog afgezien van het advies van Scott, waar je dus met 2 cm boven zit, zou ik afronden naar boven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nog even over het begrip "reach": ik heb het idee dat sommige mensen denken dat dat iets te maken heeft met de afstand zadel-stuur. Op zich niet onbegrijpelijk, je reikt immers vanaf het zadel naar het stuur. En in de praktijk staan die twee ook niet helemaal los van elkaar. Maar die twee zaken zijn niet hetzelfde.

Maar even ter illustratie: stel je hebt een (horizontale) bovenbuislengte van 60cm en een flauwe zithoek. De zitbuis staat dus ver achterover. De afstand zadel-stuur is daarmee in grote lijnen bepaald, even los van variaties in stuurpenlengte en zadelterugstand (maar dat zijn maten die niet in een frame gevat zijn).

Nu "draai" je de zitbuis iets naar voren met de trapas als draaipunt, aan de rest verander je niets. De bovenbuislengte blijft dus identiek, en daarmee ook de lengte van je zit (gegeven een bepaalde stuurpen en zadelstand). Maar je reach is langer geworden!
De horizontaal gemeten afstand van trapas tot midden bovenkant balhoofdbuis is namelijk wel veranderd, en dat is je reach...

Simpel gezegd geeft de bovenbuislengte aan hoe lang een fiets voelt als je zit, en de reach geeft aan hoe lang de fiets voelt als je staat. Maar je kunt dus best een vrij lange toptube hebben icm een relatief korte reach. In dat geval zal de zithoek vrij flauw zijn.

Bij een fiets als de Spark waar je het zadel erg hoog hebt staan zal de zitlengte wel kloppen, daarop kies je je zadel en stuurstand. Maar de reach zal relatief kort zijn.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Janwillembike schreef: do 15 november 2018, 13:59 @RuudRuud het fietst goed, was wel even wennen van Hardtail naar Fully. Voor mijn gevoel lijkt het soms of je ver naar achter zit. Bij een XL blijft de seat angle gelijk. Dan zou ik denken dat je t.o.v. de rest van de fiets ongeveer even ver naar achter zit als bij een L. Alleen je zadelpen steekt niet zo ver uit.


De zadel/handlebar drop blijf je bij XL volgens mij ook houden. De head tube is slechts 1cm langer
Heb precies hetzelfde gevoel mbt het ver naar achter zitten op een Spark rc van 2018. Kom ook van een hardtail. Zelfde gevoel had ik bij andere fully’s.

Kwestie van wennen, hoop ik...

Je zult moeten aanvoelen of de fiets de juiste maat is. Je zadelpen zit in de marges.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

kermit schreef: vr 16 november 2018, 20:42
Nu "draai" je de zitbuis iets naar voren met de trapas als draaipunt, aan de rest verander je niets. De bovenbuislengte blijft dus identiek, en daarmee ook de lengte van je zit (gegeven een bepaalde stuurpen en zadelstand). Maar je reach is langer geworden!
Of ik snap het niet meer, of…
Als je de hele fiets draait rondom het brackpot (de actual toptube lengte blijft hetzelfde), dan kan dit alleen als je de voorvering inkort.
Als je de zitbuis steiler wilt maken bij dezelfde reach dan zal de toptube korter moeten worden volgens het plaatje.

Maar wat bepaald dan de reach van een fiets?
Dan is dat toch de combinatie van lengte actual top tube en de hoek van de balhoofdbuis?
De zitbuishoek speelt dan toch helemaal niet mee in het reach verhaal (wanneer de toptube lengte hetzelfde wordt gehouden)?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Op het plaatje staat de reach aangegeven, dat behoeft toch niet veel meer uitleg.

Kermit bedoelt het draaien ook hypotetisch.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je kijkt naar de geo XL tov van L:
1cm langere headtube en 1cm meer stack
2 cm langere toptube en 2cm meer reach
5cm langere seattube
Dus je stuur staat 1cm hoger, je zit circa 2cm verder uitgestrekt en je zadelpen zit 5cm verder in je frame.
Dus qua zadel stuur drop is er een klein verschil, alleen zit je gestrekter wat je met een kortere stuurpen kan opvangen.
De vraag is of je dat fijn vind want het stuurgedrag wordt daardoor beïnvloed.
Die extra hoogte kan je ook met een riser stuur en eventueel een stuurpen met iets meer rise voor elkaar krijgen.
Aan de andere kant, de geo is nou eenmaal heel sportief voor dit type, een XL zit ook behoorlijk diep, en zal je niet voor niks hebben gekozen.
Een groot verschil zit hem in de zadelpen die een stuk minder uit het frame steekt, en komen dus minder krachten op.

Als je kijkt naar jouw startpost vind je de zadel hoogte uit proportie, dat zal bij een XL 1cm minder zijn tov het stuur.
En 5cm tov de bovenhuis.
Als het puur om de looks gaat en er verder prima op zit, schiet je met een XL niet zoveel op. Als je meer zekerheid wilt dat de ver uitstekende zadelpen geen problemen gaat opleveren, zou ik zeker een XL gaan testen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

japie carbon schreef:Kermit bedoelt het draaien ook hypotetisch.
Klopt, niet dat je letterlijk een frame roteert om de trapas. Maar een flauwe zithoek zal met dezelfde bovenbuislengte minder reach opleveren dan met een steile zithoek, dat is wat ik wilde illustreren.

Ik las een aanbod om proef te rijden op een XL. Super dat iemand dat aanbiedt en ik zou daar zeker gebruik van maken als je ook maar enige twijfel hebt over of je nu de juiste maat hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zou ik zeker doen. Afstelling lijkt mij toch een beetje uit verhouding.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Oke ik denk dat ik hem snap.
Steile zitbuis, langere reach bij dezelfde lengte bovenhuis, maar dan moet de onderbuis dus ook verlengd worden.

sorry als ik het misschien niet snap.
Maar ik ben gewoon benieuwd hoe een fiets geo in elkaar steekt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kijk nog eens naar de tekening hierboven. Stel dat je de zitbuis steiler zou zetten en voor de rest niets veranderd.
Uiteraard wordt de bovenbuis -en daarmee je zit- dan korter, maar de reach blijft hetzelfde!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Nu ben ik even de weg kwijt hoor. Wat doet de reach nu precies dan?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is de horizontaal gemeten afstand tussen hart (bovenkant) balhoofdbuis en hart trapas.
Wat het "doet" is een indicatie geven van hoe lang een fiets voelt als je op de pedalen staat.

De bovenbuislengte is meer een indicatie van hoe lang de fiets voelt als je op het zadel zit.

Nu hebben alle maten en hoeken van een fiets(frame) natuurlijk een onderling verband. Een lange reach zal ook een langere wielbasis opleveren, dus meer stabiliteit.

In vergelijking met vroeger hebben de huidige mtb's langere bovenbuizen (en reach) en flauwere balhoofdhoeken. Dat levert in principe een luier stuurgedrag op. Om dat stuurgedrag te compenseren en ervoor te zorgen dat je niet te gestrekt komt te zitten zijn de stuurpennen (veel) korter geworden, en de sturen breder.

Maar alle keuzes qua geometrie hebben gevolgen, en vaak twee kanten, bijvoorbeeld:
- korte achtervorken: speels/wendbaar, maar ook sneller het voorwiel los in een steile klim. Gecombineerd met een hele lange voorkant van de fiets kan de gewichtsverdeling in het geding komen, bijvoorbeeld in de grote maten zit (het gewicht van) de rijder erg ver naar achteren. Geeft een minder goede balans in de fiets. Sommige merken maken de achtervorken daarom langer in de grote framematen, maar de meeste merken doen dat niet.
- lage bracket: laag zwaartepunt, stabieler, beter bochtengedrag, meer "in" dan "op" de fiets. Nadeel, veel meer pedalstrikes. Dat probleem speelt amper bij een fiets waarmee je over een breed pad (of met een lift...) naar boven peddelt en dan over een aangelegde afdaling zoals in trailcentres naar beneden vlamt. Maar op een rondje als Dorst waar je in de meeste bochten (deels) meetrapt is een hele lage bracket een ellendig ding.

Zo zijn er meer keuzes die een ontwerper moet maken, uiteindelijk levert dat de karakterverschillen tussen fietsen onderling op. Want zo zie ik het, er is geen geometrie die altijd en overal het beste is, maar wel een geometrie waar iemand zich het beste bij voelt. En die (fiets) moet je hebben! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Duidelijk, thanks :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

@Tiggermac super aanbod van je, erg leuk dat dat zo kan via het forum. Ik pm je wel even voor komend weekend of die week daar op, gr Jan-Willem
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Kermit, je hebt duidelijk veel verstand van fiets-geometrie. Van de meeste parameters (bv wielbasis, balhoofdhoek, ...) heb ik wel door welk effect ze hebben op het comfort of rijgedrag van de fiets, maar van de seat angle niet echt. Is dit gewoon bepalend voor afstand zadel-stuur (icm andere factoren) of heeft dit ook invloed op rijgedrag of comfort (bv flauwere hoek = meer flex = meer comfort?)
Plaats reactie