Doel veer in montage achterwiel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Klopt de kettinglijn nog wel als je 1 veertje weglaat?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

NovaX schreef: za 10 november 2018, 16:13
https://www.sheldonbrown.com/skewers.html
The conical springs press against the ends of the axle and center the skewer over the dropouts.

The quick release still works without the springs, but installation of the wheel is more difficult because the skewer must be centered by hand before the axle will slide into the dropouts.
Het doel van de veren is dus centrering, en die centrering is uw niet-uitgelegde "minder gemakkelijk" monteren van wiel.
Mijn reservewiel werd niet voorzien van die veren, waarmee ik dan volgens bovenstaande moet aannemen dat er geen laterale centrering van de as in de uitvaluiteinden is, en ik het wiel dus scheef kan zetten, binnen de mate die de uitsparingen van de uitvaluiteinden toelaten. Dat lijkt me te weinig om problematisch te zijn.
De centrering waar Sheldon het over heeft is in de as richting, de veer helpt om aan beide zijden van de as even veel ruimte te creëren tussen de as en de uiteinden van de snelspanner.
Hierdoor kan je eenvoudiger het wiel in de dropouts krijgen.
Zonder de veertjes heeft de QR as, als deze is los gedraaid, circa een centimeter ruimte die onevenredig wordt verdeeld over beide kanten.
Dit maakt het wiel in de dropouts krijgen moeilijker.
Dus de veertjes maken het makkelijker.

Los daarvan ga je niet in op hetgeen wat ik in de post zei over de mechanische verschillen tussen een veertje en een veerring.
Maar kom je met studies over mijn schrijfwijze.
Het grappige is dat je hetgene doet wat je mij verwijt:
"het gezagsargument: wanneer je niet het argument zelf aanvalt, maar het probeert te ontkrachten door te verwijzen naar een autoriteit; "
Je gaat niet in op mijn punt, maar verwijst naar een artikel op internet.

Maar dit loopt weer hetzelfde als in het andere topic over kettingslijtage; jij stelt een vraag, onderbouwd met heel veel theoretische stellingen, en als daar op gereageerd wordt, wil je dat niet accepteren.
Dus bij deze; je hebt gelijk :-q :bier:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

suravida schreef: za 10 november 2018, 17:02 Klopt de kettinglijn nog wel als je 1 veertje weglaat?
Goeie vraag :tong
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

NovaX schreef: za 10 november 2018, 16:13Het doel van de veren is dus centrering, en die centrering is uw niet-uitgelegde "minder gemakkelijk" monteren van wiel.
Mijn reservewiel werd niet voorzien van die veren, waarmee ik dan volgens bovenstaande moet aannemen dat er geen laterale centrering van de as in de uitvaluiteinden is, en ik het wiel dus scheef kan zetten, binnen de mate die de uitsparingen van de uitvaluiteinden toelaten. Dat lijkt me te weinig om problematisch te zijn.
Je maakt nog steeds een hoop woorden vuil aan iets waar je in de basis geen snars van begrepen hebt. Laat die veertjes lekker weg; zodra je wiel is gemonteerd hebben ze geen enkele functie meer. Zoals al meerdere malen gezegd: ze dienen maar één enkel doel, en dat is het terugplaatsen (pláátsen; níet monteren!) van het wiel gemakkelijker. Hoe dat werkt, snapt een kind dat het een paar maal uitgeprobeerd heeft.

Dat is precies je probleem: je theoretiseert maar er een eind op los, ongehinderd door enige kennis van zaken cq. praktijkervaring, verdomt het om goede raad van (ervaring)deskundigen aan te nemen.
Vorsprung durch Pedantik.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

M'n chips zijn op :bier:

En ik geloof het niet meer.. dit is niet echt :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef: za 10 november 2018, 10:51
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 9 november 2018, 20:17Heb je al een echte eigen foto voor ons?
Hij bedoelt dit (onderdeel nr. 8
Plaatje
ik bedoel dat Nova eens de moeite neemt om ons duidelijk te maken wat hij bedoelt.
Want juist bij Nova geldt: "Een foto zegt meer dan duizend woorden" ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ja, dat zou mooi zijn, maar ik vrees dat het ijdele hoop is. Maar goed, zo heeft hopelijk toch nog iemand wat aan dit draadje.
Vorsprung durch Pedantik.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Ertje schreef: za 10 november 2018, 21:16 M'n chips zijn op :bier:

En ik geloof het niet meer.. dit is niet echt :lol:
is weer een typetje van iemand :bier:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: za 10 november 2018, 16:13 Het doel van de veren is dus centrering, en die centrering is uw niet-uitgelegde "minder gemakkelijk" monteren van wiel.
Mijn reservewiel werd niet voorzien van die veren, waarmee ik dan volgens bovenstaande moet aannemen dat er geen laterale centrering van de as in de uitvaluiteinden is, en ik het wiel dus scheef kan zetten, binnen de mate die de uitsparingen van de uitvaluiteinden toelaten. Dat lijkt me te weinig om problematisch te zijn.
De veren staan NIET afgebeeld op https://surlybikes.com/parts/small_part ... _hub_axles Afbeelding
maar WEL in hun Surly_UltraNew_Hub_Axle_Kit_Instructions.pdf
Afbeelding
"Veertje 8 doet helemaal niks met de centrering van het wiel in het frame, daar is 'ie voor behandeld! Het enige dat veertje 8 doet is dopje 4 een beetje naar buiten duwen zodat datje 4 niet tegen het uitvaleinde van het frame aan komt op het moment dat je het wiel wilt plaatsen! "

Afbeelding
Everybody bought a new bike!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

:lol: :lol:
Plaats reactie