Tandwiel krom in cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Zondag een mooi toertochtje gereden, maar helaas materiaalpech. De ketting vast tussen twee tandwielen en het 4e tandwiel in mijn cassette is nu verbogen. Gelukkig wel terug kunnen komen op de onderste kettingbladen, maar ik ben bang dat ik de cassette dus moet vervangen. Ik heb een Scott Aspect 910 met 3x10 drivetrain en het betreft deze cassette (Shimano CS-HG50-10 / 11-36T) uit de Deore serie.

Vervangen zal best lukken, er is genoeg info op internet te vinden hoe dit te doen en welk gereedschap nodig is. Maar ik heb wel wat andere vragen. Ten eerste, is het verstandig om ook de ketting te vervangen? Ik heb zo'n 1000 km gereden met het hele spulletje. Ten tweede, dit vraagt natuurlijk om een upgrade. Is het zinvol om een iets betere/duurdere cassette te nemen? En valt de keuze dan automatisch op Shimano of zijn er andere cassettes met een betere prijs/kwaliteitsverhouding? Iemand tips?
Laatst gewijzigd door Mart! op ma 5 november 2018, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De vierde krans is gewoon los te verkrijgen :-D een upgrade met 1000km is nog niet echt nodig en de ketting met normaal onderhoud is nu ook gewoon nog prima.... :-D dus de 17t krans vervangen en gaan... :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Ha, ik wist niet dat dat kon :-q Ga ik zeker eens naar kijken, thanks!
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Ik zie door de bomen het bos niet meer :-)

Ik kan zonder problemen een nieuwe cassette vinden op diverse webshops, deze bijvoorbeeld. Maar ik heb geen idee welke krans ik zou moeten hebben die past bij deze cassette.

Deze lijkt niet te passen want bedoeld voor deze cassette? Of is dit uitwisselbaar? Rose meldt nog expliciet "Let op: alleen tandwielen met hetzelfde kenmerk mogen worden uitgewisseld, anders moet met een mindere schakelkwaliteit worden gerekend"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Het vierde tandwiel is NIET los te verkrijgen. Het is een deore cassette. Daarvan zijn alleen de laatste 3 tandwielen los van de spider.
Zie: http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-CS-HG50-10-3767A.pdf

Nieuwe cassette dus, helaas.

De 771 cassette (10 speed deore XT) heeft inderdaad wél een losse vier.
Zie: http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-CS-M771-10-3017A.pdf
Waar woke is, is vuur
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Wanneer je de cassette demonteert kun je de betreffende krans toch gewoon rechtbuigen?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

byorka schreef: ma 5 november 2018, 19:33 Wanneer je de cassette demonteert kun je de betreffende krans toch gewoon rechtbuigen?
Zou een goeie eerste poging zijn :-q
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed plan.
Maar als je een nieuwe cassette moet kopen, dan koop je ook een nieuwe ketting. Dan kan je deze ketting bewaren en tzt (over 1000km) de oude en de nieuwe om beurten gaan gebruiken. Dan ook 2 Sram sluitschakels kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Vanavond geprobeerd terug te buigen, maar dat wordt niet 100%. Daarom maar een nieuwe XT (M771) cassette besteld i.c.m. KMC ketting. Bedankt voor de tips, allen!
Plaats reactie