Zondag een mooi toertochtje gereden, maar helaas materiaalpech. De ketting vast tussen twee tandwielen en het 4e tandwiel in mijn cassette is nu verbogen. Gelukkig wel terug kunnen komen op de onderste kettingbladen, maar ik ben bang dat ik de cassette dus moet vervangen. Ik heb een Scott Aspect 910 met 3x10 drivetrain en het betreft deze cassette (Shimano CS-HG50-10 / 11-36T) uit de Deore serie.
Vervangen zal best lukken, er is genoeg info op internet te vinden hoe dit te doen en welk gereedschap nodig is. Maar ik heb wel wat andere vragen. Ten eerste, is het verstandig om ook de ketting te vervangen? Ik heb zo'n 1000 km gereden met het hele spulletje. Ten tweede, dit vraagt natuurlijk om een upgrade. Is het zinvol om een iets betere/duurdere cassette te nemen? En valt de keuze dan automatisch op Shimano of zijn er andere cassettes met een betere prijs/kwaliteitsverhouding? Iemand tips?
Tandwiel krom in cassette
De vierde krans is gewoon los te verkrijgen een upgrade met 1000km is nog niet echt nodig en de ketting met normaal onderhoud is nu ook gewoon nog prima.... dus de 17t krans vervangen en gaan...
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
- Mart!
- Mtb fanaat
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
- Mijn mountainbike: Scott Aspect 910
Ik zie door de bomen het bos niet meer
Ik kan zonder problemen een nieuwe cassette vinden op diverse webshops, deze bijvoorbeeld. Maar ik heb geen idee welke krans ik zou moeten hebben die past bij deze cassette.
Deze lijkt niet te passen want bedoeld voor deze cassette? Of is dit uitwisselbaar? Rose meldt nog expliciet "Let op: alleen tandwielen met hetzelfde kenmerk mogen worden uitgewisseld, anders moet met een mindere schakelkwaliteit worden gerekend"
Ik kan zonder problemen een nieuwe cassette vinden op diverse webshops, deze bijvoorbeeld. Maar ik heb geen idee welke krans ik zou moeten hebben die past bij deze cassette.
Deze lijkt niet te passen want bedoeld voor deze cassette? Of is dit uitwisselbaar? Rose meldt nog expliciet "Let op: alleen tandwielen met hetzelfde kenmerk mogen worden uitgewisseld, anders moet met een mindere schakelkwaliteit worden gerekend"
Het vierde tandwiel is NIET los te verkrijgen. Het is een deore cassette. Daarvan zijn alleen de laatste 3 tandwielen los van de spider.
Zie: http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-CS-HG50-10-3767A.pdf
Nieuwe cassette dus, helaas.
De 771 cassette (10 speed deore XT) heeft inderdaad wél een losse vier.
Zie: http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-CS-M771-10-3017A.pdf
Zie: http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-CS-HG50-10-3767A.pdf
Nieuwe cassette dus, helaas.
De 771 cassette (10 speed deore XT) heeft inderdaad wél een losse vier.
Zie: http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-CS-M771-10-3017A.pdf
Waar woke is, is vuur
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Goed plan.
Maar als je een nieuwe cassette moet kopen, dan koop je ook een nieuwe ketting. Dan kan je deze ketting bewaren en tzt (over 1000km) de oude en de nieuwe om beurten gaan gebruiken. Dan ook 2 Sram sluitschakels kopen.
Maar als je een nieuwe cassette moet kopen, dan koop je ook een nieuwe ketting. Dan kan je deze ketting bewaren en tzt (over 1000km) de oude en de nieuwe om beurten gaan gebruiken. Dan ook 2 Sram sluitschakels kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.