Koude borst ondanks goede kleding

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 4 november 2018, 00:03 Spekjes?
Ja dat dan weer wel... :roll:
Dat bedoel ik ook met mindere doorbloeding, dat mijn laagje misschien minder bloed krijgt omdat het naar de spieren gaat.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Als je zegt "rest van mijn lichaam is warm en zweet ik", geldt dat "zweet ik" ook voor die "koude borst"?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ja dat denk ik wel, mijn shirt is overal even bezweet. Weet niet of dat komt omdat het vanuit andere delen er heen trekt.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Te warm kleden kan maken dat vocht, dat warmte veel sneller afvoert dan lucht, niet snel genoeg wordt afgevoerd, en zo net koud maken. Allicht door de voorovergebogen houding van een fietser en warme lucht die stijgt en koude die plaats inneemt, vooral onderaan. Zou dit een lichaams-externe reden kunnen zijn?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ook al eens andere zweethemden geprobeerd? Ik zweet zelf best veel en de meeste zweethemden zijn kletsnat bij mij, al tijdens het fietsen. Alleen Brynje blijft zo goed als droog, zolang er boven een laag zit die het vocht dat doorgegeven wordt opneemt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ja eerst goedkopere en nu de Craft.
Maar wil graag anderen proberen als dat werkt.
Welk type Brynje heb jij? Zie er best een aantal op hun site staan.
Is het deze?
https://www.brynje-shop.com/en/sportswe ... ive+motion
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

In de winter fiets ik een tandje lichter. De wind koelt je heel snel af, je moet als het kan minder proberen te zweten. Beter langer rijden dan kort intensief.

Daarnaast heb ik nooit een craft extreme ofzo eronder als het koud is, heb gemerkt dat synthetisch spul als basislaag altijd koud aanvoelt als je minder actief/moe wordt. Ik ben overgestapt op merino wollen spullen. Dat blijft redelijk warm aanvoelen ook als het nat is. En nat wordt je altijd hoe goed je kleding ook ademend, althans ik en iedereen met wie ik fiets. Je wordt alleen minder nat omdat er ook wat kan verdampen door je lagen heen.
Laatste tijd aardig tevreden met:

boven null graden > merino basislaag, baggy longsleeve shirt, softshell (ongevoerd, bv endura singletrack ), baggy lange broek, merino sokken.
onder null > merino muts onder de helm, merino basis laag, themo jersey, softshell + hardshell als het echt extreem wordt, ski of merino onderlaag voor de benen, lange broek, merino sokken.

Tip: Wiggle heeft nu een aanbieding: http://www.wiggle.co.uk/dhb-merino-long ... e-layer-1/
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik wilde ook die Brynje adviseren, toen ik zag dat Lars 'm al getipt had.
Van alle ondershirts die ik gehad heb/nog heb is dat het shirt dat het droogst blijft. Ik heb ook twee Craft ondershirts met lange mouw, maar sinds ik die Brynje heb blijven die in de kast...
In vergelijking met het Brynje shirt voelt het met zo'n Craft alsof ik in een zeiknat shirt aan het rondrijden ben (ik zweet vooral op mijn rug).

Het is dus imo zeker een aanrader, en het gaat inderdaad om de shirts in je linkje.
Maar om al te grote verwachtingen enigzins te temperen, het zal aan je zweten cq functioneren van je lichaam niets veranderen. Maar geeft misschien wel een beter gevoel tijdens de rit.

Ze vallen overigens iets aan de ruime kant.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

je geeft aan: craft ondershirt, fox shirt en gabba.
Neemt dat foxshirt ook vocht op?
dit wil je namelijk niet in je craft shirt houden, maar afvoeren naar een 2e laag met koudere temperaturen.
in de zomer kan dit je weer koelen uiteraard, maar nu wil je dat niet/minder.
nu moet je ook niet met een katoenen shirt gaan fietsen die al het zweet vast houdt, maar het gemiddelde fietsshirt neemt geen vocht op.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik vind het persoonlijk vrij veel kleding voor afgelopen zaterdag (10 graden zon?). Dan zweet je wellicht erg veel en dan wordt het snel koud ja.
Een ondershirt/thermo hemd en daarop alleen een jersey met lange mouwen niet voldoende?

Ik merk dat ik ook vaak te warm ben aangekleed wat een tegendraads effect heeft door extra transpiratie wat snel afkoelt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bram87 schreef: ma 5 november 2018, 11:57 ik vind het persoonlijk vrij veel kleding voor afgelopen zaterdag (10 graden zon?).
Da's inderdaad persoonlijk ;-)
Een winddicht laagje voor je bovenlichaam is op zich niet verkeerd, gisteren heb ik gereden in een lang (Brynje! ;-)) ondershirt, dun overshirt met lange mouwen en een windstopper bodywarmertje. Zweten doe je al snel, als je dan geen winddicht laagje (aan de buitenkant!) hebt wordt het pas echt koud op je borst.

Maar het is zeker belangrijk kleding te dragen die zo min mogelijk vocht vasthoudt. En dan zit er best wel verschil tussen verschillende merken/stofjes, ook al claimen ze allemaal dat hun shirt je droog en warm houdt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

MadMax12 schreef: ma 5 november 2018, 11:16 je geeft aan: craft ondershirt, fox shirt en gabba.
Neemt dat foxshirt ook vocht op?
dit wil je namelijk niet in je craft shirt houden, maar afvoeren naar een 2e laag met koudere temperaturen.
in de zomer kan dit je weer koelen uiteraard, maar nu wil je dat niet/minder.
nu moet je ook niet met een katoenen shirt gaan fietsen die al het zweet vast houdt, maar het gemiddelde fietsshirt neemt geen vocht op.
Ik mag aannemen dat dat Fox shirt geen vocht vasthoudt, maar juist afvoert naar de jas en die voert het af naar buiten.
Als hun marketing de waarheid vertelt.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Bram87 schreef: ma 5 november 2018, 11:57 ik vind het persoonlijk vrij veel kleding voor afgelopen zaterdag (10 graden zon?). Dan zweet je wellicht erg veel en dan wordt het snel koud ja.
Een ondershirt/thermo hemd en daarop alleen een jersey met lange mouwen niet voldoende?

Ik merk dat ik ook vaak te warm ben aangekleed wat een tegendraads effect heeft door extra transpiratie wat snel afkoelt.
Voor mij voelde het prima, zweten doe ik altijd wel, en heb gewoon een goede windstopper nodig.
Wellicht had het tussen shirt niet gehoeven.
Maar dit was de eerste keer met de Gabba en had geen idee hoe warm die zou zijn.
Ik ben altijd voorzichtig met te weinig kleding, want heb astma en als ik te koud wordt, ben ik gelijk een dag later verkouden.
Ben dus steeds aan het balanceren qua hoeveelheid kleding.
Maar ik heb het ook bij hogere temperaturen tot 20 graden, ongeacht de hoeveelheid en kwaliteit kleding, ik ben overal warm behalve aan de voorkant.
Dit is niet iets van een aantal keren, maar al zolang ik fiets, dus ruim 25 jaar.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb net 2 Brynje shirts besteld op hun eigen site, was in de aanbieding daar.
Paar sokken erbij om aan de gratis verzending te komen :)
Ben heel benieuwd, ga zsm testen met alleen ondershirt en Gabba.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ook ik ben ben erg benieuwd, gisteren ook gereden met 17 draden hier, dus niet echt koud...en eenmaal terug thuis binnen, is alles gaan checken :D en inderdaad buik en borst koud :-? :( en dan ben ik binnen waar het warm is en het daardoor ook nog eens warm heb, nog een kleine 20 min gewacht voor te douchen en het verschil blijft gewoon....de rest koelt ondertussen ook af maar niet zo koud als de voorkant :-? :( ik wacht all results even af :-D en dan moet ik ook iets gaan ondernemen :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie