Koude borst ondanks goede kleding

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: ma 5 november 2018, 14:22 Ik heb net 2 Brynje shirts besteld op hun eigen site, was in de aanbieding daar.
Paar sokken erbij om aan de gratis verzending te komen :)
Ben heel benieuwd, ga zsm testen met alleen ondershirt en Gabba.
Neemt die Gabba dan wel vocht op?

Ik heb zelf vaak een 'dicht' zweethemd over de Brynje aan als de temperatuur onder de pakweg 12 graden duikt. Dat is dan behoorlijk nat naderhand. Boven de 12 graden neemt een gewoon wielershirt (wel enigszins strak) die taak op zich.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hier ook merino onderlaag en een knap long sleeve fietsshirt (Gore Bike wear is hier favoriet), heel dun Goretex jasje altijd mee voor als het echt fris is (onder de 5 gr)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dank voor de tips, vandaag met het Bruinje ondershirt gereden, normaal shirt er over, en de Gabba.
Het ondershirt bleef droog en mijn borst bleef warm :-q
Echt een super fijn shirt!
Een resultaat waar ik al jaren naar op zoek was na vele combinaties geprobeerd te hebben.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi dat het werkt :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Uit interesse naar materiaal / weving, welk model bestelde je precies (ik neem aan op https://www.brynje-shop.com/en/sportswe ... yp=T-Shirt )e
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Kleding is het halve werk. Bij koud weer fiets ik minder snel en zeker in open gebieden. Je koelt zo veel sneller af en het is ook nog eens slecht voor je.

Ik en mijn fietsmaat hadden altijd last van koude buik en borst, toen we nog in de biba en strakke pakken spullen rond fietsten.

Nu dat we over zijn op baggy is dit bijna niet meer voorgekomen. Bij -3, 2 weken geleden op de Hoge Venen in BE, was het prima te doen met een Merino ondershirt (200) + Pearl Izumi Thermal Fleece (zit ook al te strak eigenlijk) + Endura Softshell, soms zelfs te warm. Als toetje zou onder de Merino nog een Brynje base kunnen om het vocht van je huid te houden, als dat echt zou werken. Hij staat op mijn watchlist iig mocht het nog kouder worden.

Ik denk dat teveel lagen strak op elkaar ook weer het nut ervan weghaald. Net als die Brynje ondershirts, moet je wat lucht en wat ruimte creeren tussen de lagen zodat het vocht langzaam weg kan en je niet te snel afkoelt door de rijwind.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5874
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hmmm......als ik het zo lees, moet ik er ook maar aangaan :-D eigenlijk ben ik nu ook wel nieuwsgierig geworden :D thanks voor de test :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

NovaX schreef: zo 25 november 2018, 15:36 Uit interesse naar materiaal / weving, welk model bestelde je precies (ik neem aan op https://www.brynje-shop.com/en/sportswe ... yp=T-Shirt )e
Die inderdaad, de super thermo
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mario070 schreef: di 27 november 2018, 00:59 Hmmm......als ik het zo lees, moet ik er ook maar aangaan :-D eigenlijk ben ik nu ook wel nieuwsgierig geworden :D thanks voor de test :D :-q
Het werkte echt goed, best een rare gewaarwording dat het shirt zo droog blijft.
Het beste kan je op hun site zelf bestellen, ze zijn in NL moeilijk te krijgen of tegen hogere prijzen.
29,- voor een goed ondershirt valt qua prijs ook wel mee.
Ik had ook een paar sokken besteld om boven de grens voor gratis verzenden te komen (70,-) en die zijn ook erg fijn, voeten blijven warm, maar niet zweterig warm.
https://www.brynje-shop.com/en/sportswe ... +Typ=Socks
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

brynje is allemaal op basis van Merino? Is het dan nog anders dan een willekeurig ander Merino wol thermo shirt?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: di 27 november 2018, 11:44 brynje is allemaal op basis van Merino? Is het dan nog anders dan een willekeurig ander Merino wol thermo shirt?
Nee, die gaatjesshirts zijn geheel synthetisch!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Nee die super thermo is 100% Polypropylene-Mesh.
Ze hebben ook een wool thermo en die is 80% Merino.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ah, ok, maar in jou geval werkt Polypropylene-Mesh dus beter dan Merino?
Zondag een toertochtje hier in de buurt gedaan, maar als je dan even stil staat merk je pas hoe nat alles is van het zweet, dan koel je echt snel af... nu fiets ik ook met een thermo shirt van de decathlon + een softshell van de decathlon, dat zal wellicht niet de beste vocht afvoerende combinatie zijn..., maar bij lange ritten is het wel vervelend..
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5874
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jamis Diablo schreef: di 27 november 2018, 09:51
Mario070 schreef: di 27 november 2018, 00:59 Hmmm......als ik het zo lees, moet ik er ook maar aangaan :-D eigenlijk ben ik nu ook wel nieuwsgierig geworden :D thanks voor de test :D :-q
Het werkte echt goed, best een rare gewaarwording dat het shirt zo droog blijft.
Het beste kan je op hun site zelf bestellen, ze zijn in NL moeilijk te krijgen of tegen hogere prijzen.
29,- voor een goed ondershirt valt qua prijs ook wel mee.
Ik had ook een paar sokken besteld om boven de grens voor gratis verzenden te komen (70,-) en die zijn ook erg fijn, voeten blijven warm, maar niet zweterig warm.
https://www.brynje-shop.com/en/sportswe ... +Typ=Socks
Okee. .. :-q zou je mss ook de directe link van het shirt kunnen posten :D de link van de sokken heb ik :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik kan alleen maar de Parentini Mossa vesten aanbevelen. Ze zijn wat moeilijker verkrijgbaar dan de klassieke Gabba maar ik heb er alleen maar positieve woorden voor. Komt geen water of wind door en is toch redelijk ademend. Ik draag er niets meer onder dan een onderhemdje en nooit koud. Je hebt de gewone versie en de dikkere winter-versie (Mossa 2denk ik). Gisteren bv 60 km non-stop regen en wind, geen seconde kou gehad en geen druppel regen erdoor. Niet meer spelen met laagjes, ik gebruik de gewone Mossa voor 4-10 °C en de Mossa 2 voor alles daaronder.

http://www.parentini.com/en/223/-/introduction
Plaats reactie